انواع سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع

دسته بندی انواع سیستم های تهویه مطبوع

شما مخاطب گرامی که در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد به دنبال انتخاب و خرید سیستم تهویه مورد نیاز واحد صنعتی، کارگاهی و شاید مسکونی هستید. تامین هوای مطبوع در همه جا یکی از نیازها و چالش های اصلی است.

در این مقاله قصد داریم تا درباره ی انواع سیستم های تهویه مطبوع اطلاعات لازم را ارائه دهیم.

سیستم های گرمایشی و سرمایشی با توجه به نیاز و زیرساخت های ساختمان مورد نظر انتخاب خواهد شد.

انواع سیستم های تهویه مطبوع

در ارتباط با سیستم های تهویه مطبوع می توان به چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، مینی چیلر، فن کویل، داکت اسپلیت، برج خنک کننده و هواساز اشاره کرد. این سیستم ها را می توان با رویکرد های مختلفی می توان سیستم های تهویه مطبوع را طبقه بندی نمود. از نظر کاربر این سیستم ها می توانند مرکزی، مجزا یا ترکیبی باشند.

  • از سیستم های تهویه مطبوع مرکزی می توان به چیلر و فن کویل اشاره کرد.
  • در سیستم مجزا می توان از کولر آبی یا اسپلیت دیواری به همراه پکیج دیواری مستقل و رادیاتور استفاده کرد.
  • سیستم ترکیبی نیز شامل موتورخانه ی گرمایشی مرکزی به همراه رادیاتورها / کویل های آب گرم برای گرمایش، و سیستم اسپلیت دیواری یا داکت اسپلیت یا کولر آبی جهت سرمایش است.

از دیدگاه انرژی مصرفی می توان سیستم های تهویه مطبوع را در زمینه ی سرمایش به دو دسته ی زیر تقسیم بندی کرد :

  • تمام برقی مانند چیلر های تراکمی، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF
  • ترکیبی گاز و برق همانند چیلرهای جذبی و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

خنک سازی کندانسور در سیستم های تهویه مطبوع را به دو سیستم تقسیم کرد :

  • آب خنک همانند چیلرهای جذبی یا تراکمی آب خنک که نیاز به برج خنک کننده دارند
  • سیستم هواخنک مانند چیلر تراکمی هوا خنک، اسپلیت، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

سیال انتقال حرارت را می توان در دو دسته ی زیر را نظر گرفت :

  • سیستم های آبی که در آن سیال انتقال حرارت آب است و توسط چیلر یا بویلر و دیگ تولید می شود و با استفاده از پمپ ها به واحد های توزیع هدایت می شود
  • سیستم های با مایع مبرد که در قسمت اواپراتور هوا را  سرد می کنند و با استفاده از سیال هوا دما، رطوبت، کیفیت و فشار طرح داخل را تنظیم می کنند. مثال بارز این نمونه سیستم های وی آر اف، اسپلیت کانالی و اسپلیت دیواری هستند. توجه داشته باشید که در اغلب مواقع از سیستم های ترکیبی استفاده می شود.

از نظر نوع انتقال سیال انتقال حرارت می توان :

  • با استفاده از لوله های گالوانیزه یا چند لایه آب را و یا با استفاده از لوله های مسی مبرد را انتقال داد.
  • به وسیله ی کانال های هوا و با استفاده از ایرواشر، هوارسان یا کولر آبی هوا را انتقال داد.

سیستم های تهویه مطبوع

برای مطالعه بیشتر » داکت اسپلیت چیست؟

شرکت تهویه مطبوع

تولیدکنندگان انواع سیستم تهویه مطبوع تلاش می کنند تا بهترین تجهیزات، متریال و مواد اولیه را برای تولید محصولات خود استفاده کنند. سیستم های تهویه هوا که اغلب به HVAC شناخته می شوند؛ در ظرفیت ها و طرح های متنوعی ساخته می شوند. سیستم های تهویه مطبوع با توجه به مکانیزمی که دارند اغلب هوای گرم را گرفته و پس از تهویه و سرمایش هوا را تصفیه می کنند.

شرکت هوا صنعت تاو با بیش از یک دهه سابقه تولید انواع سیستم های تهویه آماده ارائه کلیه خدمات سیستم های تهویه مطبوع می باشد.

فاکتورهای مهم هنگام انتخاب بهترین نوع سیستم تهویه مطبوع

برای خرید فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد، که می توان به هزینه های خرید و ران اندازی دستگاه، مصرف انرژی، فضای مورد نیاز، سهولت تعمیر و نگهداری، قدرت خنک کنندگی و …  اشاره کرد.

در مقاله های بعد بررسی مزیت و معایب هر یک از سیستم های تهویه خواهیم پرداخت. قبل از خرید هرگونه سیستم گرمایشی و سرمایشی بهتر است ابتدا زیرساخت های و هزینه لازم برای فراهم کردن آن را در نظر بگیرید.

بهتر است بدانید که یک سیستم سرمایشی یا گرمایشی بصورتا مداوم استفاده خواهد شد، به همین دلیل بهتر است برای خرید به اندازه کافی دقت و وقت به خرج دهید.

البته که برای انتخاب و خرید باید موارد زیادی را بررسی کرد. شرکت هوا صنعت تاو مفتخر است که ارائه دهنده نصب و راه اندازی سیستم های سرمایش و گرمایش مانند چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، مینی چیلر، فن کویل، داکت اسپلیت، برج خنک کننده و هواسازصنعتی  می باشد. شما می توانید برای دریافت مشاوره جهت خرید انواع سیستم های تهویه با کارشناسان شرکت هوا صنعت تاو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *