چرا تهویه مطبوع برای اتاق های تمیز بسیار مهم است؟

تهویه مطبوع اتاق تمیز

اهمیت تهویه مطبوع اتاق تمیز

در این زمان از سال با روزهای سرد و حتی شب های سردتر، احتمالاً آخرین چیزی که به ذهن شما می رسد تهویه مطبوع است. اما تهویه مطبوع فقط خنک نگه داشتن اتاق ها نیست، این سیستم کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد. یکی از کاربردهای متعدد تهویه مطبوع که در این وبلاگ به آن خواهیم پرداخت، تهویه مطبوع اتاق تمیز است.

در این مقاله به اهمیت تهویه مطبوع اتاق تمیز می پردازیم. در ابتدا به تعریف اتاق تمیز می پردازیم.

اتاق تمیز چیست؟

در ابتدا ممکن است اتاق تمیز به نظر مکانی باشد که صرفا به خوبی تمیز شده است؛ اما یک اتاق تمیز مناسب محیطی کنترل شده است که در آن آلاینده ها به حداقل می رسد.

اتاق‌های تمیز به خودی خود تنها یک اتاق با آلودگی کم نیستند. بلکه چندین فاکتور دیگر از جمله تهویه مطبوع تخصصی، لباس‌هایی که برای استفاده کاربران اتاق طراحی شده‌اند و انتشار آلاینده‌های محیطی را به حداقل می‌رسانند، مورد نیاز است. حتی خود اتاق نیز باید از موادی طراحی و ساخته شود که ذرات تولید نکنند.

و البته اتاق هم باید راحت تمیز شود!

کاربرد اتاق تمیز یا کلین روم

ما در بخش های زیادی از صنعت به اتاق تمیز و تهویه مطبوع اتاق تمیز نیاز داریم. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع غذایی.
  • صنایع داروسازی.
  • صنایع هوافضا.
  • صنایع نیمه هادی.

صنایع غذایی

همه ما می خواهیم فکر کنیم که غذایی که مصرف می کنیم دارای بالاترین استانداردهای بهداشتی است و یک اتاق تمیز برای غذا مطابق با این استانداردها است. یا آشپزخانه‌های تجاری با سطوح فولادی ضد زنگ متعدد که در برابر خوردگی مقاوم هستند. البته به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند. در اتاق‌های تمیز صنایع غذایی به همراه سیستم‌های تهویه مطبوع مناسب که ذرات میکروسکوپی را به حداقل می‌رسانند، مورد نیاز هستند.

صنایع دارویی

این صنعت به بهترین ها اتاق های تمیز نیاز دارد. چرا که این اتاق ها بدون آلودگی هستند و به راحتی در شرایط مناسب نگهداری می شوند. این صنعت (همراه با مکان هایی مانند اتاق های تمیز بیمارستان، برای استریل کردن وسایل جراحی)، نقش حیاتی در سلامت مردم دارد. هرگونه اختلال در اتاق های تمیز، می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد. به همین دلیل هواساز در صنایع دارویی بسیار مهم و حیاتی هستند.

صنایع هوافضا

ساخت قطعات پیچیده و ایمن متناسب با استانداردهای بالای مورد نیاز در صنعت هوافضا حیاتی است. اتاق‌های تمیز نقش مهمی در این امر ایفا می‌کنند. چراکه حداقل آلودگی می‌تواند باعث از کار افتادن تجهیزات شود. این نه تنها می‌تواند به معنای ضرر مالی باشد، بلکه می‌تواند برای هواپیما فاجعه‌بار باشد.

نیمه هادی ها

با فناوری هایی مانند ساخت این تراشه ها، حتی کوچکترین ذره گرد و غبار نیز می تواند محصول را به طور کامل از بین ببرد. ریزتراشه ها در اتاق های تمیز ساخته می شوند که قوانین و شرایط بسیار سختگیرانه ای دارند.

استاندارد اتاق تمیز

آیا استانداردهایی برای ساخت اتاق تمیز وجود دارد؟

بله، وجود دارد! اتاق‌های تمیز باید یک استاندارد ISO را تامین کنند. این استاندارد عبارتی را دارد که تعریف می‌کند اتاق تمیز واقعاً به عنوان یک اتاق تمیز ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته باشد.

برای ساخت سیستم تهویه مطبوع اتاق تمیز هم استانداردهایی وجود دارد. که هواساز استاندارد باید از پیروی کند. اتاقی که در آن غلظت ذرات معلق در هوا کنترل می‌شود. به‌گونه‌ای ساخته و استفاده می‌شود که ورود، تولید و نگهداری ذرات در داخل اتاق را به حداقل برساند. همچنین سایر پارامترهای مرتبط مانند دما، رطوبت و فشار در صورت لزوم در آن کنترل می شوند.

تهویه مطبوع چگونه کمک می کند؟

شاید برای شما سوال شود که واقعا کاربرد تهویه مطبوع در اتاق تمیز چیست؟

در جواب باید گفت مهمترین و حیاتی ترین بخش اتاق تمیز تهویه مطبوع آن است. چرا با تامین مقادیر زیادی هوای فیلتر شده بسیار بالا، ذرات مضر را رقیق و حذف می کند. علاوه بر این، باکتری ها و مواد شیمیایی را از هوا حذف می کند. حفظ جریان هوا در اتاق تمیز نیز بسیار مهم است.

با استفاده از یک سیستم تهویه مناسب که هوا را با فشار مناسبی به اتاق منتقل می کند، از ورود هوای آلوده از بیرون اتاق تمیز به داخل اتاق تمیز جلوگیری می شود.

کلام آخر

شرکت هوا صنعت تاو می تواند تهویه مطبوع اتاق تمیز را برای تمام صنایع تامین و مناسب کند. با استفاده از نیروهای متخصص و با انبوهی از تجربه و با استفاده از بهترین تجهیز آلات روز دنیا تولیدکننده انواع سیستم های تهویه مطبوع، سرمایش وگرمایشی است.

اولین قدم این است که با ما تماس بگیرید تا بتوانیم در مورد نیازهای شما تهویه مطبوع اتاق تمیز صحبت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که در ساختمان شما امکان اجرای اتاق تمیز وجود دارد. به این ترتیب نصب بدون درز انجام می شود و اتاق در کوتاه ترین زمان به طور کامل کار می کند.

این تنها یکی از هزاران کاربرد تهویه مطبوع اتاق تمیز در صنعت است. اما از ویژگی هایی است که در آن می توان از سیستم های تهویه مطبوع استفاده کرد و می تواند به صنایع متعددی کمک کند. روزهایی که مردم فکر می کردند تهویه مطبوع فقط یک فن روی میز است، برای شرکت های بزرگ با دفاتر بزرگ و کارگران مناسب گذشته است. سناریوی اتاق تمیز تنها یکی از انواع نصب است که در آن خنک کننده می تواند در یک صنعت استفاده شود.

اگر کسب و کار شما به مشاوره در مورد تهویه مطبوع اتاق تمیز نیاز دارد، یا حتی اگر مطمئن نیستید که چنین نصبی می تواند برای تیم شما مفید باشد یا خیر لطفا با ما تماس بگیرید. خرید هواساز صنعتی می تواند یک گزینه مناس برای شما باشد. ما خوشحال خواهیم شد که تخصص و تجربه خود را در اختیار شما قرار دهیم. توصیه های کارشناسان ما در تهیه بهترین سیستم تهویه متناسب با نیاز شما کاربردی خواهد بود.

ما در شرکت هواصنعت تاو تولید کننده انواع سیستم تهویه مطبوع از جمله چیلر آب خنک، چیلر هواخنک، چیلر هوایی، هواساز صنعتی و .. با بالاترین کیفیت و برند تولیدی و ارائه خدمات پس از فروش به صورت کاملا حرفه ای در خدمت شما هستیم.

One thought on “چرا تهویه مطبوع برای اتاق های تمیز بسیار مهم است؟

  1. بهزاد میگوید:

    انتخاب یک دستگاه تهویه مناسب برای واحدها صنعتی و کاری به خصوص آزمایشگاهی خیلی مهمه واقعا. چرا که اگه تهویه به موقع و به درستی انجام نشه مشکلات زیادی به وجود میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *