برج خنک کننده هیبریدی چیست ؟

برج خنک کننده هیبریدی

برج خنک کننده هیبریدی چگونه کار می کنند؟

برج های خنک‌کننده با آب برای خنک‌کردن در مصارف صنعتی عالی هستند. اما وقتی در دسترس بودن یا هزینه آب گزاف می شود چه اتفاقی می افتد؟ یا زمانی که تخلیه فاضلاب تبدیل به چالش می شود؟ سیستم‌های سنتی دفع گرما با هوا خنک می‌توانند مقرون به صرفه باشند. اما کارایی بسیار کمتری نسبت به خنک‌کننده تبخیری دارند. در اینجا سخن از برج خنک کننده هیبریدی به میان می آید. چرا که راه حل بهتر سیستم های خنک کننده هیبریدی است.

برج خنک کننده

سیستم های برج خنک کننده هیبریدی که به عنوان برج های مرطوب-خشک یا هیبریدی نیز شناخته می شوند، اغلب در نیروگاه ها دیده می شوند. این برج‌ها یک انتخاب رایج هستند زیرا برای جلوگیری از ریزش ستون‌های بزرگ در مناطقی مانند محله‌های مسکونی یا فرودگاه‌هایی که دید ستون‌ها نامطلوب است ساخته شده‌اند.

برج خنک کننده مرطوب خشک هیبریدی که به گونه ای طراحی شده است که حتی در شرایط محیطی سرد یا مرطوب، هیچ ستونی از خود ندارد، راه حلی مقرون به صرفه و با کارایی بالا است. با ترکیب یک برج خنک کننده تبخیری همراه با مبدل حرارتی خشک در قسمت بالایی سازه کار می کند.

چه به دلیل تاثیرات محیطی باشد و چه دلایل زیبایی شناختی، یک برج خنک کننده مرطوب خشک هیبریدی را می توان طراحی کرد تا درعین حال یک برج خنک کننده با کیفیت بالا در موارد مختلف ارائه دهد. هنگام استفاده از برج خنک کننده مرطوب خشک هیبریدی با راهندازی و تنظیمات صحیح، دید ستون حداقل است. بنابراین در مناطق مسکونی و همچنین اطراف فرودگاه ها که دید از اهمیت بالایی برخوردار است، بسیار مطلوب هستند.

» برای خنک سازی و تهویه مطبوع هوا دستگاه های زیادی مانند چیلر هوا خنک، چیللر آب خنک، چیلر هوایی و هواساز صنعتی و .. وجود دارد. اگر می خواهید در مورد تمام مشخصات آن شامل ساختار فنی، کاربردها، مزایا و معایب آن اطلاعات کاملی بدست آورید می توانید به مقالات آنها مراجعه کنید.

مزایای خنک کننده هیبریدی

  • مصرف آب را تا 80 درصد با استفاده از خنک کننده مرطوب در زمان گرم و خنک کننده خشک در زمانی که نیاز نیست کاهش می دهد.
  • با طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی سازگار عمل می کند.
  • راه حل مقرون به صرفه ای را هم در مقاوم سازی ساختمان های موجود و هم در ساخت و سازهای جدید ارائه می دهد.
  • شامل انواع اجزای فلزی برای اطمینان از سازگاری با حلقه های آب سرد موجود است.
  • با استفاده از فناوری دفع حرارت خشک (Thermosiphon) که نیازی به پمپ یا کمپرسور برای جریان مبرد ندارد، هزینه های نگهداری را کاهش می دهد.
  • طراحی مقیاس پذیر و مدولار با انعطاف پذیری بالا برای اضافه کردن چندین واحد به صورت موازی برای مدیریت بزرگترین نیروگاه ها ارائه می دهد.

برا مطالعه بیشتر » برج خنک کننده

کاربرد خنک کننده در نیروگاه ها

کمبود آب، کاهش آب و اثرات زیست محیطی چالش هایی هستند که بسیاری از اپراتورهای نیروگاهی با آن مواجه هستند. سیستم‌های خنک‌کننده برای کارایی مناسب به آب بسیاری نیاز دارند؛ اما با ادامه خشکسالی و گرم شدن کره زمین، هزینه آب مورد استفاده در برج‌های خنک‌کننده همچنان در حال افزایش است و دسترسی نامحدود مداوم آن دیگر تضمین نمی‌شود.

فناوری خنک کننده هیبریدی به شما امکان می دهد هم منابع طبیعی و هم منابع مالی را با کارایی فوق العاده مدیریت کنید. هنگام ساخت یا مقاوم سازی نیروگاهی که با محدودیت منابع آب مواجه است، به همان اندازه مقرون به صرفه است.

برج خنک کننده هیبریدی با اصل خنک کننده مرطوب کار می کند، در حالی که با ماژول خنک کننده خشک تکمیل می شود. هدف این ماژول کاهش دمای آب خنک کننده با استفاده از هوای اطراف، قبل از ورود آب به بخش مرطوب است. هوای گرم حاصل از خنک‌سازی خشک با هوای اشباع شده از قسمت مرطوب مخلوط می‌شود، بنابراین بخار بخار از بین می‌رود.

اجزا برج خنک کننده هیبریدی

سیستم های برج خنک کننده مرطوب خشک هیبریدی از اجزای زیر تشکیل شده اند که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند:

  • پوسته بیرونی مواد: FRP فولاد، فولاد ضد زنگ، بتن
  • ساختار پشتیبان
  • حوض آب
  • فن
  • خنک کننده
  • حذف کننده های رانش
  • مبدل های خنک کننده خشک
  • مخلوط کردن ماژول ها
  • سیستم چرخش هوا
  • سیستم توزیع آب شامل نازل های پاشش

مواد مورد استفاده برای ساخت این عناصر ممکن است بسته به رطوبت و خشکی منطقه، ترجیحات فردی و استانداردهای ساختمان محلی متفاوت باشد. بهترین شیوه ها برای تعمیر و نگهداری برج در هنگام ساخت سازه های کاهش یافته در نظر گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که تعمیر و نگهداری مناسب می تواند به راحتی و به طور موثر انجام شود.

برج های هیبریدی که با استفاده از اصل خنک کننده مرطوب طراحی شده اند، دارای یک ماژول خنک کننده خشک هستند. این امر دمای آب را کاهش می دهد و هوای اطراف را قبل از ورود آب به بخش مرطوب جذب می کند. هوای گرم حاصل از خنک‌کننده خشک با هوای اشباع (تر) مخلوط می‌شود تا از شر ستون بخار خلاص شود، که در غیر این صورت قابل مشاهده بود.

اولین سیستم برج خنک کننده مرطوب خشک هیبریدی در دهه 1960 توسعه یافت. این سیستم با یک برج خنک کننده معمولی مرطوب یا یک برج خنک کننده خشک بسیار متفاوت است. در حالی که برج های خنک کننده مرطوب به طور خاص برای تبخیر آب به هوای جریان یافته از برج طراحی شده اند، سیستم های برج خنک کننده خشک متفاوت عمل می کنند زیرا گرما را از نیروگاه مستقیماً به هوا منتقل می کنند.

کلام آخر

برج های خنک کننده هیبریدی نسل جدیدی از برج های خنک کننده هستند. این برج ها به سبب ویژگی هایی که دارند می توانند در محیط های خشک، مرطوب و سرد به کار گرفته شوند. همچنین به دلیل اینکه به ستون های بزرگ نیاز ندارند، برای مناطق مسکونی و اطراف فرودگاه ها کاربردی هستند.

شرکت هوا صنعت تاو عرضه کننده انواع سیستم های تهویه هوای مطبوع مانند چیلر هواخنک، چیلر آب خنک، هواساز صنعتی و ..  می باشد. برای دریافت مشاوره تخصصی برای انتخاب سیستم تهویه مناسب، تماس بگیرید.

هوا صنعت تاو همواره در تلاش بوده است تا در گردآوری محصولات خود بهینـــه ســازی مصـــرف انــرژی محصول مورد نظر، شــهرت شــرکت ســازنده، بهـــره گیــری از فنــاوری هــای نویــن، کیفیــت، بازدهـــی بـــالا، ، حفـــظ محیــط زیســت و هوشـــمند بــودن تاسیســـات ار در نظر بگیرید و به همین دلیل امروز به عنوان یک برند برتر در زمینه سیستم های تهویه مطبوع شناخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *