برج‌ خنک‌کننده فایبرگلاس چیست ؟

برج‌ های خنک‌کننده فایبرگلاس

برج خنک کننده فایبرگلاس

برج‌ خنک‌کننده فایبرگلاس سازه‌هایی هستند که با هدف خنک ‌کردن ساختمان از طریق انتقال حرارت بسیار قوی‌تر از تهویه مطبوع هوا خنک ساخته می‌شوند. در حال حاضر، به دلیل تطبیق پذیری و مقرون به صرفه بودن مواد، برج های خنک کننده فایبر گلاس مدتی است که به یک استاندارد صنعتی تبدیل شده اند. در اصل، یک برج خنک کننده فایبرگلاس به طور ویژه برای جایگزینی برج های خنک کننده فلزی طراحی شده بود. در حقیقت، بسیاری از برج های خنک کننده مبتنی بر فلز هنوز در حال و متداول استفاده هستند. به عنوان مثال، فولاد لوله ای، شبکه فولادی و حتی بتن مسلح (به عنوان یک نوع قدیمی) هنوز در صنعت استفاده می شود.

یکی از دلایلی که یک تولید کننده متوسط ​​برج خنک کننده فایبرگلاس، فایبرگلاس را به فلز انتخاب می کند، طول عمر برای مالک است. یعنی استحکام فایبرگلاس تقریباً شبیه به ماده ای است که تولید آن ساده تر و بسیار سبک تر است. با این حال، امروزه حتی از مواد کامپوزیتی برتر مانند پلاستیک مهندسی شده استفاده می‌شود که نشان‌دهنده عصر جدیدی در صنعت برج‌های خنک‌کننده باشد.

برج خنک کننده پلاستیکی در مقابل برج خنک کننده فایبرگلاس

در حالی که برج‌ های خنک‌کننده فایبرگلاس نسبت به نسل قبلی خود برج های خنک کننده فلزی برتری دارد، این ماده دارای معایبی است که باعث شده صنعت به سمت جایگزین خود در قالب پلاستیک مهندسی شده حرکت کند. برای مثال:

  • با سطح بالایی از اشباع آب، شکست بین فایبرگلاس و رزین امکان پذیر است.
  • ارتعاشات مکرر و سرعت باد زیاد می تواند باعث استرس (و حتی ترک) شود.
  • قرار گرفتن در معرض عناصر و اثرات زنگ زدگی نیز در فایبرگلاس بسیار شدیدتر از پلاستیک مهندسی شده است.

از سوی دیگر، پلاستیک مهندسی شده برای غلبه بر این معایب ذاتی فایبرگلاس ساخته شده است. حتی یک تولید کننده برج خنک کننده فایبرگلاس باتجربه باید بپذیرد که پلاستیک مهندسی شده:

  • غیر قابل نفوذ در برابر آب
  • طراحی شده تا دیوار محکم تری داشته باشد.
  • مقاوم در برابر خوردگی و عوامل محیطی.

در حالی که در آن زمان، برتر از برج های خنک کننده فلزی بود، واضح است که چرا فایبرگلاس اکنون جای خود را به پلاستیک مهندسی شده داده است.

برج‌ های خنک‌کننده فایبرگلاس2

چرا پلی اتیلن پلاستیکی با چگالی بالا گزینه بهتری است؟

برج های خنک کننده HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) یکی از انتخاب های بهتر برای مصالح ساختمانی هستند. این یک برج خنک کننده پلاستیکی مهندسی شده است که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و طول عمر بالای 20 سال دارد. همچنین انتخابی کارآمدتر و اقتصادی تر است، زیرا HDPE هزینه ها، تعمیر و نگهداری، خرابی و مواد شیمیایی تصفیه آب را کاهش می دهد.

مزیت دیگر این است که فرآیند قالب‌گیری امکان ساخت بدون درز را فراهم می‌کند، بنابراین هیچ اتصالی وجود ندارد که برای جلوگیری از نشتی نیاز به جوش یا واشر داشته باشد.

برج های خنک کننده HDPE آسان تر نصب می شوند و از وزن سبک تری برخوردارند و برای کاربردهای کوچکتر مانند بیمارستان ها و مدارس بسیار راحت تر روی پشت بام ها نصب می شوند.

به طور کلی، وقتی صحبت از مواد به میان می آید، HDPE انتخاب بهتر و مقرون به صرفه تری برای ساخت برج خنک کننده است و برج های ساخته شده با HDPE برج های خنک کننده بسیار کارآمد و سازگار با محیط زیست هستند.

همانطور که می بینید، وقتی صحبت از برج های خنک کننده می شود، مصالح ساختمانی بسیار مهم هستند. اول اینکه، به عنوان یک شرکت، شما یک برج خنک کننده با طول عمر 15 سال یا کمتر نمی خواهید. ثانیاً، برج‌های خنک‌کننده به‌طور بدنی مستعد ابتلا به باکتری لژیونلا هستند، که علت بیماری لژیونرها، پنومونی غیر معمول است که بسیار جدی است و نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارد. با این حال، با مواد و نگهداری مناسب، شانس بسیار کمتری برای رشد لژیونلا در برج‌هایتان دارید.

کلام آخر

در این مقاله به نسل جدیدی از برج خنک کننده صنعتی پرداختیم. برج‌ خنک‌کننده فایبرگلاس به سبب وزن کمتر و ویژگی هایی که دارند می توانند جایگزین مناسبی برای برج های خنک کننده قدیمی باشند. هوا صنعت تاو تولید کننده انواع سیستم های تهوبه مطبوع مانند هواساز صنعتی، فن کویل، داکت اسپلیت، چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، مینی چیلر و… است. برای مشاوره با متخصصین شرکت تاو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *