طرز کار چیلر هوا خنک

طرز کار چیلر هوا خنک

در این مقاله به بررسی طرز کار چیلر هوا خنک می پردازیم. چیلرهای هوا خنک مخصوصاً در ساختمان های تجاری و اداری با اندازه کوچک تا متوسط ​​بسیار رایج هستند. آنها معمولاً در خارج، یا در بالای پشت بام یا در سطح زمین قرار دارند. دلیل این امر این است که چیلرهای خنک‌کننده هوا از برج‌های خنک‌کننده استفاده نمی‌کنند، بلکه گرمای خود را به هوای محیط منتقل می کنند. در نتیجه نیاز به دسترسی به هوای تازه زیادی دارند تا گرمای ناخواسته را از ساختمان دفع کنند.

عملکرد چیلرهوا خنک یا چیلر هوایی

طرز کار چیلر هوا خنک بدین گونه است که چیلرها آب خنک تولید می کنند که در اطراف ساختمان به واحدهای هواساز و واحدهای فن کویل پمپ می شود که گرمای ناخواسته را از ساختمان خارج کرده و آن را به حلقه آب سرد منتقل می کند. آب سرد در حدود 6 درجه سانتیگراد (42.8 درجه فارنهایت) وارد فن کویل وهواساز می شود و زمانی که از مبدل حرارتی خارج می شود تا حدود 12 درجه سانتیگراد (53.6 درجه فارنهایت) افزایش می یابد و سپس افزایش می یابد. راه خود را به سمت چیلر خنک‌کننده با هوا برگردانید تا قبل از تکرار چرخه، این گرما را در جو تخلیه کند.

به هنگام بازگشت آب گرم سردفقط وارد اواپراتور می شود که در امتداد سطح بیرونی لوله های داخلی که حاوی مبرد هستند عبور می کند. سپس با صرف انرژی حرارتی خود از طرف مقابل خارج می شود. مبرد تنها سیالی است که در اطراف هر یک از اجزای چیلر حرکت می کند. فشار، دما، آنتالپی و ورودی خود را با حرکت در اطراف دستگاه تغییر می دهد و گرمای ناخواسته را از آب سرد اواپراتور دور می کند.

اجزا چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک دارای 5 جزء اصلی است.

  1. کمپرسور : معمولاً پیچ، اسکرول یا رفت و برگشتی است.
  2. کندانسور : بسته‌ای از لوله‌های افقی که حاوی مبرد داغ هستند، این لوله‌ها توسط تعدادی ورقه فلزی نازک در محور عمودی احاطه شده‌اند. اینها به توزیع گرما از لوله‌ها و در هوای دمیده شده در لوله‌ها و ورقه‌های نازک فلز کمک می‌کنند.
  3. فن های کندانسور : این فن ها هوا را از طریق سیم پیچ های کندانسور می مکند و از طرفین وارد می شوند و سپس این هوا را از بالای دستگاه به سمت بالا به داخل جو محیط خارج می کنند.
  4. دریچه انبساط : این ماده مبرد را قبل از ورود به اواپراتور منبسط می کند.
  5. اواپراتور : اینجا جایی است که آب سرد تولید می شود و گرمای حاصل از بازگشت گرم “آب سرد” استخراج می شود تا به کندانسور ارسال شود.

برای مطالعه بیشتر» چیلر هوا خنک

اجزای اصلی چیلر هوا خنک

 

نحوه تغییر مبرد در اطراف چیلر هوا خنک

نحوه تغییر مبرد در اطراف چیلر هوا خنک

نحوه حرکت مبرد در اطراف چیلر

کمپرسور نیروی محرکه مبرد است. مبرد ابتدا به صورت بخار با فشار بالا و دمای بالا از کمپرسور خارج می شود و سپس وارد کندانسور می شود.

هنگامی که مبرد وارد کندانسور می شود، در امتداد لوله های افقی حرکت می کند و انرژی حرارتی خود را به جریان هوای محیط منتقل می کند که توسط فن های بالای آن وارد می شود.

همانطور که مبرد انرژی حرارتی خود را منتقل می کند، شروع به متراکم شدن به مایع می کند. تا زمانی که مبرد از کندانسور خارج شود، یک مایع اشباع با فشار بالا، دمای متوسط ​​خواهد بود.

سپس مبرد وارد شیر انبساط می شود. شیر انبساط جریان مبرد را در اطراف سیستم اندازه گیری می کند. ابتدایی ترین نوع، شیر انبساط حرارتی است که با اندازه گیری دمای لوله در خروجی اواپراتور، جریان مبرد را کنترل می کند و نرخ جریان را برای حفظ دما در یک نقطه تنظیم دلخواه تنظیم می کند.

شیر انبساط مبرد را نگه می دارد و فشار بالای کندانسور را حفظ می کند. در داخل شیر انبساط، یک روزنه کوچک اجازه می دهد تا مقدار محدودی از مبرد به جریان خود ادامه دهد. همانطور که از طریق این محدودیت جریان می یابد، به سمت فشار پایین شیر می رسد. این افت فشار ناگهانی به مبرد اجازه می دهد تا از مایع به مخلوط مایع / بخار منبسط شود. همانطور که این اتفاق می افتد فشار و دما کاهش می یابد. همان مقدار مبرد جریان می یابد، فقط فضای بیشتری دارد بنابراین برای پر کردن این شکاف منبسط می شود.

مبرد سپس وارد اواپراتور می شود و از یک سری لوله های افقی که توسط “آب سرد” احاطه شده اند عبور می کند و اینها در جریان مخالف و مخالف به یکدیگر جریان می یابند. تا زمانی که مبرد از اواپراتور خارج شود، گرمای ناخواسته را از آب سرد برگشتی گرفته و به صورت بخار اشباع شده با فشار کم و دمای پایین خارج می شود. آب سرد انرژی حرارتی خود را به مبرد می دهد و حدود 6 درجه سانتیگراد (42.8 درجه فارنهایت) باقی می ماند.

کلام آخر

مجموعه  هوا صنعت تاو تولید کننده انواع چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک، مینی چیلر، هواساز و … می باشد. برای دریافت مشاوره تخصص برای انتخاب سیستم گرمایشی، سرمایشی و تهویه مناسب متناسب با نیاز خود وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *