چک لیست تعمیر و نگهداری سیستم تهویه

چک لیست تعمیر و نگهداری سیستم تهویه (1)

با فرا رسیدن بهار و گرم شدن هوا به فکر راه اندازی مجدد سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های سرمایشی می افتیم. آیا شما برای تابستان آماده اید؟ در این مقاله قصد داریم تا به چک لیست تعمیر و نگهداری سیستم تهویه در بهار بپردازیم. در این مقاله، ما به کارهای ضروری تعمیر و نگهداری سیستم های تهویه که باید برای استفاده حداکثری از سیستم تهویه مطبوع خانه خود در این فصل انجام دهید، می پردازیم. از تعویض فیلتر هوا گرفته تا بازرسی کانال و بررسی سطوح مبرد، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه متعددی انجام دهید تا در نهایت از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید.

اگر در بهار امسال آماده مقابله با برخی از چالش‌های تهویه مطبوع هستید و در عین حال می خواهید از حداکثر سیستم تهویه خود اطمینان حاصل کنید، بیایید شروع کنیم!

چک لیست 9 مرحله تعمیر، نگهداری و راه اندازی مجدد

مرحله اول

 فیلترهای هوا را تعویض کنید

فیلترهای سیستم تهویه (کولر، کولرگازی، مینی چیلر، داکت اسپیلت و…) یکی از اجزای ضروری دستگاه شما هستند که نیاز به توجه مکرر دارند. آنها به راحتی مسدود و کثیف می شوند و به طور مستقیم بر عملکرد و کارایی کولر گازی شما تأثیر می گذارند. بنابراین اگر به سرعت تمیز نشود، فیلتر کثیف می تواند باعث محدود شدن جریان هوا، اتلاف انرژی و آسیب به دستگاه  می شود.

از این رو، تعمیر و نگهداری سیستم تهویه شما باید با تمیز کردن کامل فیلتر شروع شود. فیلترها انواع مختلفی دارند. موارد قابل استفاده را می توان به راحتی بیرون آورد و با آب شست. با این حال، اگر فیلترها فرسوده به نظر می رسند، زمان خوبی برای تعویض آنهاست.

یک قانون کلی این است که فیلترها را هر دو هفته یکبار تمیز کنید و در تابستان که استفاده زیاد است، هر دو ماه یکبار تعویض کنید. اگر می‌خواهید در مدت طولانی تری از سیستم تهویه خود مطمئن شوید، از یک کنترلر AC هوشمند استفاده کنید. برخی از مدل‌های پیشرفته مانند به شما کمک می‌کنند تا زمانی که فیلترها نیاز به تمیز کردن دارند به‌طور خودکار مطلع شوید. این نه تنها برای افزایش طول عمر سیستم تهویه شما بسیار مهم است ، بلکه به بهبود کیفیت هوای داخل خانه نیز کمک می کند.

 

مرحله دوم

روکش و پوشش های سیستم تهویه را بردارید

یکی از ملزومات نگهداری از سیستم های تهویه، کاور مناسب آن ها در زمستان است. این پوشش باید به گونه ای باشد که سیستم تهویه کمترین آسیب را در برابر آب وهوای زمستان داشته باشد. یکی از بزرگترین اشتباهات این است که قبل از برداشتن پوشش سیستم تهویه را روشن کنید. این ک

اگرچه ممکن است بدیهی به نظر برسد، بسیاری از مردم این اشتباه را مرتکب می شوند که سیستم های تهویه را بدون انجام این کار روشن می کنند. یک اشتباه ساده مانند این کارایی  سیستم تهویه را به خطر می اندازد و می تواند به دلیل گرمای بیش از حد باعث آسیب شود.

برای مطالعه بیشتر: کاهش مصرف برق

مرحله سوم

اطراف سیستم را تمیز کنید

اگر روکش‌هایی داشتید، این مرحله بسیار ساده‌تر می‌شد. با این حال، اگر واحد شما بدون پوشش بود، قطعاً گرد و غبار بسیاری وجود خواهد داشت که نیاز به پاکسازی دارد. علاوه بر این، پرندگان اغلب دوست دارند لانه های خود را در واحدها بسازند ، به خصوص زمانی که استفاده نمی شوند.

برای شناسایی هرگونه عامل خارجی ومخرب سیستم تهویه را به دقت بررسی کنید. با تمیز کردن برگ های جمع شده در اطراف و داخل سیستم تهویه مطبوع شروع کنید. با کوتاه کردن گیاهان و بوته‌های مجاور و حصول اطمینان از وجود حداقل 50 سانتیمتر حریم در اطراف واحد از عملکرد صحیح مطمئن خواهید شد.

در صورت مشاهده هرگونه آسیب احتمالی که نیاز به تعمیر دارد، در اسرع وقت با یک تکنسین سیستم تهویه تماس بگیرید!

 

مرحله چهارم

خطوط مبرد تهویه مطبوع را بررسی کنید

هنگام بررسی این خطوط، به دنبال هرگونه علائم آسیب، مانند نشتی یا ترک در لوله ها باشید. آنها می توانند باعث نشت مبرد شوند و منجر به کاهش راندمان خنک کننده شوند. اگر متوجه هر گونه آسیب به خطوط مبرد شدید، مهم است که آنها را در اسرع وقت توسط یک تکنسین حرفه ای تهویه مطبوع، تعمیر یا تعویض کنید.

سطوح مبرد را با توجه به سیستم خود تنظیم کنید. مقدار زیاد یا کم مبرد باعث کاهش راندمان تجهیزات شما و افزایش هزینه های انرژی می شود. خطوط مبرد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فرسوده، جدا نشده و یا نشتی ندارند. برای بهترین نتیجه، با یک متخصص سیستم تهویه تماس بگیرید!

 

مرحله پنجم

تست ترموستات

تست، کالیبره کردن و تراز کردن ترموستات برای اطمینان از دمای کامل خانه مهم است. در اینجا چند چیز وجود دارد که باید نظارت کنید:

اتصالات شل را بررسی کنید: به دنبال سیم یا اتصالات شل در داخل ترموستات باشید. اتصالات شل را با استفاده از پیچ گوشتی محکم کنید.

سنسور دما را تست کنید: با استفاده از دماسنج، خوانش دما را روی ترموستات خود بررسی کنید. اگر مقدار چند درجه متفاوت است، ممکن است لازم باشد ترموستات را دوباره کالیبره کنید.

کالیبره کردن ترموستات: برای اینکار به دستورالعمل های سازنده در مورد نحوه کالیبره کردن ترموستات مراجعه کنید. به طور معمول، شما باید دما را با استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک تنظیم کنید تا زمانی که خوانش با دمای واقعی اتاق مطابقت داشته باشد.

ترموستات را تراز کنید: از یک تراز استفاده کنید تا مطمئن شوید که ترموستات شما هم تراز است. اگر تراز نیست، براکت نصب را تا زمانی تنظیم کنید که باشد.

پس از اتمام تست، کالیبره کردن و تراز کردن ترموستات خود، درپوش را تعویض کرده و دوباره برق را به سیستم گرمایش و سرمایش خود وصل کنید.

 

مرحله ششم

خود را هوشمند کنید

تابستان امسال بهترین زمان برای تغییر روش های قدیمی و کارآمدتر شدن در مصرف انرژی است. صورتحساب ها بالاتر از همیشه هستند، اما شما باید راه خود را اصلاح کنید تا مسئولیت پذیرتر و پایدارتر باشید.

علاوه بر این، گرمایش و سرمایش تقریبا 50 درصد از هزینه های مصرف انرژی را تشکیل می دهد. از این رو، منطقی است که کنترل وضعیت را در دست بگیرید و کنترل های هوشمند تهویه مطبوع را به چک لیست خود اضافه کنید.

 

مرحله هفتم

پاکسازی سوراخ زهکشی

یکی از مهم ترین بخش های تمیزکاری سیستم های تهویه، تمیزکاری سوراخ زهکشی یا تخلیه کندانس که وظیفه حذف رطوبت اضافی را بر عهده دارد. اگر این سوراخ زهکشی مسدود شود، ممکن است با مشکلات مختلفی مانند نشت آب از داخل واحد و سایر انواع آسیب آب مواجه شوید.

هنگام تمیز کردن سوراخ زهکشی، واحد سیستم تهویه خود را خاموش کنید. باید در نزدیکی پایه یونیت داخلی قرار گیرد. گاهی اوقات به صورت یک سوراخ کوچک قابل مشاهده است، در حالی که در مواقع دیگر می توان آن را پوشاند. می توانید از یک لوله پاک کن یا یک برس کوچک برای از بین بردن هرگونه تجمع استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همیشه از یک دست ملایم استفاده کنید و از فشار برای جلوگیری از آسیب اجتناب کنید.

بعد، قطعات زهکشی را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آنها را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. با روشن کردن سیستم و بررسی اینکه آیا آب آزادانه در سیستم جریان دارد یا خیر، زهکشی را آزمایش کنید.

مرحله هشتم

تمیز کردن دریچه ها

تمیز کردن دریچه ها بخش مهمی از نگهداری سیستم تهویه است زیرا به اطمینان از جریان هوا و کارایی مناسب کمک می کند. با گذشت زمان، دریچه ها می توانند گرد و غبار، خاک و زباله را جمع کنند و کیفیت هوای خانه شما را کاهش دهند. با تمیز کردن دریچه ها، می توانید این آلودگی ها را از بین ببرید و کیفیت هوای داخل خانه را بهبود بخشید .

علاوه بر این، از رشد کپک جلوگیری می کند. رطوبت می تواند در دریچه ها جمع شود و باعث رشد کپک شود. با تمیز کردن منظم دریچه ها می توانید هرگونه رطوبت را از بین ببرید و از رشد کپک جلوگیری کنید.

 

مرحله نهم و مرحله آخر

مراجعه به تکنسین ماهر

بهار بهترین زمان برای تماس با تکنسین تهویه مطبوع برای تعمیر و نگهداری در نظر گرفته می شود، زیرا این فصل درست قبل از ماه های اوج تابستان است. در اینجا دلیل آن است:

برای تابستان آماده شوید: ماه های تابستان برای سیستم های تهویه مطبوع ممکن است سخت باشد، زیرا آنها اغلب برای خنک نگه داشتن خانه ها زمان بیشتری را کار می کنند. با برنامه ریزی تعمیر و نگهداری در بهار، می توانید قبل از فرا رسیدن تقاضای زیاد تابستان، هرگونه مشکل احتمالی را شناسایی کرده و به آن رسیدگی کنید.

مقرون به صرفه: تماس با یک تکنسین در زمان اوج مصرف به معنای پرداخت هزینه بیشتر برای حل مشکلات مربوط به است. انجام خدمات تعمیر و نگهداری به موقع باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و از هزینه های بیشتر جلوگیری می کند.

در دسترس بودن تکنسین‌ها: تکنسین‌ها اغلب در ماه‌های اوج تابستان شلوغ‌تر هستند، بنابراین برنامه‌ریزی و مشخص کردن زمان تعمیر و نگهداری ممکن است دشوارتر باشد. با تماس در بهار، ممکن است گزینه‌هایی برای برنامه‌ریزی داشته باشید و می‌توانید از زمان انتظار یا تأخیر احتمالی جلوگیری کنید.

زمان‌بندی تعمیر و نگهداری فیلترهای سیستم تهویه می‌تواند به شما کمک کند از خرابی‌های احتمالی جلوگیری کنید، کارایی را بهبود ببخشید و اطمینان حاصل کنید که سیستم شما برای رسیدگی به نیازهای تابستانی آماده است.

 

کلام آخر

بهار بهترین زمان برای اطمینان از درستی عملکرد سیستم تهویه مطبوع است. انجام تعمیرات و نگهداری منظم شما را از روبرو شدن با تعمیرات گران قیمت و ناگهانی در آینده جلوگیری می کند. تعمیر و نگهداری حرفه ای تهویه مطبوع فنری نه تنها می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند، بلکه می تواند به بهبود کیفیت هوای داخل خانه شما نیز کمک کند و اطمینان حاصل کند که خانواده شما در تمام طول سال سالم و راحت می مانند. برای این کار چک لیست تعمیر و نگهداری سیستم تهویه و راه اندازی مجدد در بهار را دنبال کنید و برای تابستانی دلپذیر در پیش رو مرتب شوید.

شرکت هوا صنعت تاو تولیدکننده انواع سیستم های تهویه مطبوع مانند مینی چیلر، چیلر، چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، هواساز صنعتی، برج خنک کننده، ایرواشر صنعتی و… می باشد. برای خرید چیلر هوا خنک، خرید چیلر آب خنک و یا هر نوع سیستام تهویه متناسب با فضای خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *