انواع برج خنک کننده

انواع برج خنک کننده

برج خنک کننده در چند نوع ساخته می شود؟

انواع برج خنک کننده چه کاربردی دارند؟ یکی از مسائل مهم در واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ چون فولاد، صنعت چوب و… خنک کردن تجهیزات است.

این تجهیزات در فرایند های صنعتی گرم و یا حتی داغ می شوند. یکی از بهترین روش ها برای خنک کردن استفاده از برج های خنک کننده است.

در صنایع مختلف با توجه به شرایط محیطی و متریال های متداول در آن صنعت، از انواع برج های خنک کننده مانند برج های گالوانیزه، برج های مداربسته، برج های گالوانیزه مدار بسته استفاده می شود. در این مقاله بررسی می کنیم کخ برج خنک کننده چیست ؟

برج خنک کننده یک نوع مبدل حرارتی تخصصی است. در برج های خنک کن هوا و آب به منظور کاهش دمای آب در تماس مستقیم با یکدیگر قرار می گیرند.

در این فرآیند، در طی این فرآیند حجم کمی از آب تبخیر می شود و دمای آب در حال گردش در برج کاهش می یابد.

انواع برج خنک کننده

با توجه به اندازه و کاربردی که دارند برج های خنک کننده در چند نوع ساخته می شود:

برج های خنک کننده مدار بسته

نوع خاصی از انواع برج ها برج های خنک کن مدار بسته هستند. که به روشی مشابه برج های خنک کن باز عمل می کنند.

در برج خنک کننده مدار بسته تبادل حرارتی از طریق یک سیال انجام می شود. این سیال در حال خنک شدن است. در این فرآیند حرارت از طریق یک سیم پیچ تبادل حرارتی به هوای محیط منتقل می شود.

مزیت انتقال حرارتی در برج مدار بسته این است که انتقال حرارت به صورت غیر مستقیم است .و سیال در یک سیم پیچ حرکت می کند و تبادل حرارتی انجام می شود.

سیم پیچ برای جداسازی سیال فرآیند از هوای بیرون، تمیز نگه داشتن و عاری از آلودگی در یک حلقه بسته عمل می کند. در این فرایند دو مدار سیال جداگانه وجود دارد:

مدار اول یک مدار خارجی است که در آن آب اسپری روی سیم پیچ گردش می کند و با هوای بیرون مخلوط می شود

مدار دوم یک مدار داخلی است که در آن سیال فرآیند در داخل سیم پیچ گردش می کند. در حین کار، گرما از مدار داخلی، از طریق سیم پیچ به آب پخش شده، و سپس با تبخیر بخشی از آب به اتمسفر منتقل می شود.

برج های خنک کننده گالوانیزه

برج های خنک کننده گالوانیزه، برج هایی با بدنه فلزی هستند. تفاوت برج های گالوانیزه با برج های خنک کننده بتنی این است که این برج ها از بدنه کاملا فلزی با ورق های گالوانیزه ساخته می شود.

از جمله مزایا اصلی برج های خنک کن گالوانیزه فلزی نسبت به برج های خنک کننده بتن، می توان به قابلیت جابجایی آسان و نصب در موقعیت های مختلف اشاره کرد.

از طرفی این برج ها به دلیل ورق های پوششی که در تولید آنها به کار رفته است، جلبک و موارد مشابه بر روی بئنه رشد نخواهد کرد.

یکی دیگر از مزایای خنک کننده های گالوانیزه، عدم ورود ذرات معلق بتنی به مسیر گردش آب و افزایش میزان املاح موجود در آب استخرهای بتنی است.

همچنین وزن سبک، قابلیت تولید و مونتاژ در محل با کمترین میزان ساخت و تولید در ظرفیت های بالا در قیاس با نوع بتنی  است.

همچنین با استفاده از عایق های حرارتی می توان گرمای تابشی خورشید را کاهش داد.

برج های گالوانیزه مدار بسته

بسیاری از صنایع که در سیستم سرمایش و تبادل حرارتی خود از آب استفاده می کنند، به دلایل مختلفی چون عوامل زیست محیطی، عدم تامین آب کافی و بسیاری از عوامل دیگر تمایل دارند تا از برج های خنک کن مدار بسته استفاده کنند

. همچنین به دلیل مزایایی که برج های گالوانیزه دارند؛ مانند تولید و مونتاژ ساده و… تمایل دارند از این نوع برج های خنک کن استفاده کنند. برج های گالوانیزه مدار بسته با بهره گیری از بدنه فلزی توام با تبادل حرارتی غیر مستقیم مدار بسته گزینه بسیار مناسبی به نظر می رسد.

قیمت انواع برج های خنک کن

برج های خنک کن یکی از تجهیزات اساسی در واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ می باشد.

انواع برج های خنک کن با توجه به شرایط واحد صنعتی انتخاب و ساخته می شود. برج های خنک کن گالوانیزه به سبب بدنه فلزی و پوشش داده شده ای که دارند، مزایای مختلفی دارند.

برج های خنک کننده مدار بسته نیز برای واحد صنعتی که دغدغه تامین آب را دارند، گزینه بسیاری مناسبی است. شما می توانید برای مشاوره و خرید برج خنک کن متناسب با شرایط واحد صنعتی خود با ما متخصصین هوا صنعت تاو تماس بگیرید.

 

شرکت هوا صنعت تاو در زمینه انواع سیستم های تهویه مطبوع شامل  چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک، مینی چیلر، هواساز صنعتی، فن کوئل و .. فعالیت می کند. فعالیت این شرکت در بیش از یک دهه این موضوع را به اثبات می رساند که تلاش همواره بر این بوده است که کیفیت محصولات هم راستا با افزایش سطح توقعات جامعه افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *