بررسی معایب و مزایای مینی چیلر

معایب و مزایای مینی چیلر

معایب و مزایای مینی چیلر چیست؟

مینی چیلرها کاربرد گسترده ای در ساختمان های مسکونی، اداری ، تجاری و… دارند. مینی چیلرها، چیلرهای کوچکی هستند. به علت فضای کمی که نیاز دارند، در ساختمان هایی که کوچک هستند یا فضایی برای موتورخانه ندارند، ساخته می شوند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی معایب و مزایای مینی چیلر بپردازیم.

مینی چیلر کارکردی مشابه چیلر دارد و در انواع مختلف مانند چیلرها ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مقاله مزایای استفاده از این وسایل و تجهیزات مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اساس کارکرد مینی چیلر مشابه چیلر می باشد. مینی چیلر ها همانند سایر سیستم های تهویه هوا مزایا و معایبی دارد.

مطالب مرتبط » مینی چیلر

مزایای مینی چیلر

در این جا به بررسی مزایا مینی چیلرها می پردازیم:

  • سایز و ابعاد کوچک

کی از مهمترین مزیت استفاده از مینی چیلر سایز و اندازه کوچک آن‌ است. مینی چیلرها فضای کمی برای نصب نیاز دارند؛ به همین علت می توان در مکان ها و ساختمان مختلف نصب کرد.

  • نصب، راه اندازی و نگهداری آسان

مینی چیلرها چون کوچک و جمع وجور هستند، می توان به راحتی آن ها را جا به جا کرد و در جای دیگری نصب کرد. برای راه اندازی مینی چیلرها نیازی به موتورخانه وجود ندارد. همین امر سبب می شود تا بدون محدودیتی در ساختمان های مختلف از آن استفاده شود. همچنین به علت انعطافی که دارند حتی می توان در فضای بیرون از ساختمان نصب کرد.

نصب و نگهداری آسان تر است؛ چرا که برای ساخت مینی چیلرها از تجهیزات و وسایل کمتری استفاده شده است، نصب و نگهداری آن‌ها راحت‌تر است. هزینه‌های نصب و نگهداری در صورت استفاده از این چیلرها بسیار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین وقتی تجهیزات و وسایل کمتری داشته باشند، هزینه‌ی تعمیر آن‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. همچنین هزینه‌های نصب این چیلرها به دلیل تجهیزات کمتر و استفاده از فناوری ساده‌تر در ساخت‌شان بسیار کمتر از چیلرهای آب خنک است.

همچنین می توان از مینی چیلر در ساختمان های فدیمی که چیلر مرکزی آنها خراب شده و یا بازده کمتری دارد، استفاده کرد.

  • سازگاری با محیط زیست

فرآیند سرمایش مینی چیلرها به گونه ای است که از گاز مبرد کمتری برای سرد کردن آب استفاده می شود. (سرمایش در مینی چیلر ها از طریق لوله های آب و فن کوی های داخل ساختمان انجام می شود. که با گردش هوا اطراف لوله های آب سرد لوله ها سرد می شوند.) به همین علت گفته می شود مینی چیلر ها طبیعت دوست هستند و کمترین آسیب را به طبیعت می رسانند.

یکی از تفاوت هایی مینی چیلر با اسپلیت و داکت دارد، اساس کارکرد است. در مینی چیلر مبرد تنها در دستگاه تزریق می شود. این در حالیست که در داکت و اسپلیت ها گاز مبرد همواره در لوله های مسی داخلی وخارجی در جریان است. به همین علت کمترین آلودگی را ایجاد می کند.

  • قیمت کمتر

از آنجایی که مینی چیلرها هوا خنک هستند نسبت به چیلرهای آب خنک قیمت کمتری دارند. چرا که آن‌ها به برج خنک کننده و پمپ آب کندانسور نیازی ندارند و تنها با فن کندانسور خنک می‌شوند. البته قیمت مینی چیلرها بستگی به برند سازنده و نوع آن‌ها دارد اما به طور کلی خرید آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است. در صورتی که این وسایل و تجهیزات به صورت اینترنتی از فروشگاه‌های اینترنتی تخصصی خریداری شوند، قیمت به مراتب ارزان‌تری پیدا می‌کنند.

  • صرفه جویی در انرژی

همان طور که گفت شد مینی چیلرها هوا خنک هستند. بنابراین نیازی به برج خنک کننده ندارند و به طرز قابل توجهی در مصرف آب و برق صرفه جویی خواهد شد.

  • کمپرسور اسکرال

اغلب در مینی چیلر از کمپرسور اسکرال استفاده می‌شود. کمپرسور اسکرال نسبت به دیگر انواع کمپرسور صدا، لرزش و قیمت بسیار کمتری دارد. از این کمپرسور برای مکان‌های دارای حجم تراکم گاز زیاد استفاده می‌شود. در این کمپرسورها اتلاف انرژی کمتری اتفاق می‌افتد و به دلیل ساختار ساده‌تر و استفاده از قطعات کمتر دارای قابلیت اطمینان بالاتری هستند. گاز در این نوع کمپرسور به صورت دائمی و یکنواخت تخلیه می‌شود، به همین دلیل در هنگام استفاده لرزش و صدای کمتری تولید می‌کنند.

  • سازگاری بیشتر با آب و هوای مناطق مرطوب

مینی چیلر به دلیل اینکه از سیستم هوا خنک استفاده می‌کند در هوای مرطوب عملکرد بهتری دارد. چرا که آب وقتی گرم شود، رطوبت بیشتری ایجاد می‌کند اما در مینی چیلر از آب برای خنک سازی هوا استفاده نمی‌شود.

معایب مینی چیلر

مینی چیلرها در کنار همه ی مزایایی که دارند، معایبی هم دارند. در این اینجا به بررسی معایب مینی چیلرها می پردازیم

با وجود مزایای اشاره شده در مورد مینی چیلر استفاده از آن‌ها معایبی هم دارد که در ادامه بیشتر بررسی خواهند شد.

  • طول عمر کمتر

مینی چیلرها سایز کوچکی دارند و در ساخت آن ها از وسایل کوچکتر و فناوری ساده تری به کار برد شده است. تجهیزاتی که در ساخت مینی چیلر استفاده می شوند، در برابر عوامل محیطی چون برف، باران، یخ و… آسیب پذیر هستند.

  • بازده کمتر نسبت به چیلر

مینی چیلرها در واقع چیلرهای کوچکی هستند و برای فضاهای کوچکتر مانند ساختمان های مسکونی تعبیه شده اند، به همین سبب برای ساختمان های  خیلی بزرگتر پاسخگو نیستند. در واقع توان و قدرت خنک کنندگی آنها برای فضاهای بزرگ و صنعتی کافی نیست.

  • چالش های نصب در فضای باز

با توجه به اینکه مینی چیلرها در فضای باز نصب می شوند، چالش هایی به وجود می آید. چرا که قطعات و تجهیزاتی که در ساخت آن به کار برده می شود؛ در برابر آب و هوا و عوامل طبیعی آسیب می بینند.

مینی چیلر در فضای باز نصب می‌شود. این مسئله می‌توان آن‌ها را با مشکلات و چالش‌هایی همراه کند. به این دلیل که آن‌ها در برابر باد و شرایط آب و هوایی مختلف آسیب پذیر می‌شوند و ممکن است بخشی از قطعات و تجهیزات آن‌ها خراب شود.

از طرفی وقتی در فضای باز نصب میشوند، امنیت کمتری دارند و در معرض آسیب هایی چون سرقت و خرابکاری قرار میگیرند.

مزایای مینی چیلر نسبت به اسپلیت

مینی چیلرها نسبت به اسپلیت ظرفیت سرمایشی بالاتری دارند و قابلیت اتصال مینی چیلر به چند فن کویل وجود دارد. همچنین از دیگر مزیت های مینی چیلر تنظیم دمای هر فن کویل به صورت مجزا، قابلیت لوله کشی طولانی تر بین مینی چیلر و فن کویل ها می باشد.

مزایای مینی چیلر نسبت به داکت اسپلیت

یکی از مهم ترین مزیت های مینی چیلر نسبت به داکت اسپلییت تنظیم دمای مستقل هر اتاق است. این در حالیست که در داکت اسپلیت دمای همه ی اتاق ها همزمان تنظیم می شود. از طرفی صدای مینی چیلر کمتر است.

مینی چیلرها نسبت به داکت اسپلیت ها مجهز به قابلیت استقلال در تهویه هر اتاق، صدای کم می باشند در حالی که در داکت اسپلیت همه اتاق ها با یکدیگر با یک دما تنظیم می شوند. و صدای آن از مینی چیلرها بیشتر است.

کلام آخر

مینی چیلرها یکی از بهترین های سیستم های تهویه هوا هستند. در این مقاله به بررسی معایب و مزایای مینی چیلر پرداختیم. امید است این مقاله برای شما مفید باشد.

شرکت هوا صنعت تاو تولید کننده اناع سیستم های تهویه، حراراتی و برودتی مانند هواساز صنعتی، مینی چیلر ، چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، برج های خنک کننده، هواساز، فن کویل و… می باشد. برای خرید و مشاوره با متخصصین مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *