تاثیر کیفیت هوا بر سلامتی

کیفیت هوا

قرار گرفتن در معرض آلودگی و کیفیت هوا پایین و اثرات سلامتی آلودگی هوا اثرات برابری آلودگی هواانواع آلاینده ها اثرات اقلیمی آلودگی هوا از دود معلق در شهرها گرفته تا دود در داخل خانه، آلودگی هوا یک تهدید بزرگ برای سلامتی و آب و هوا در سراسر جهان است.

آلودگی هوا چیست و چگونه باعث ایجاد بیماری در بدن ما می شود؟ 

آلودگی هوا وجود یک یا چند آلاینده در جو مانند گرد و غبار، دود، گاز، مه، بو، دود یا بخار در مقادیر و مدت زمانی است که می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. مسیر اصلی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا از طریق دستگاه تنفسی است. تنفس در این آلاینده‌ها منجر به التهاب، استرس، سرکوب سیستم ایمنی و جهش در سلول‌های سراسر بدن ما می‌شود که بر ریه‌ها، قلب، مغز و سایر اندام‌ها تأثیر می‌گذارد و در نهایت منجر به بیماری می‌شود.

چه اندام هایی تحت تاثیر آلودگی هوا هستند؟ 

تقریباً همه اعضای بدن می توانند تحت تأثیر آلودگی هوا قرار بگیرند. برخی از آلاینده های هوا به دلیل اندازه کوچک خود می توانند از طریق ریه ها به جریان خون نفوذ کرده و در سراسر بدن گردش کنند و منجر به التهاب سیستمیک و سرطان شود.

چه بیماری هایی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا مرتبط هستند؟ 

آلودگی هوا یک خطر برای مرگ و میر همه علل و همچنین بیماری های خاص است. پیامدهای بیماری خاص که به شدت با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا مرتبط است عبارتند از سکته مغزی، بیماری قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه، سرطان ریه، ذات الریه و آب مروارید (فقط آلودگی هوای خانگی).

همچنین شواهد پیشنهادی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را با افزایش خطر پیامدهای نامطلوب بارداری (به عنوان مثال وزن کم هنگام تولد، کوچک برای سن حاملگی)، سایر سرطان ها، دیابت، اختلالات شناختی و بیماری های عصبی مرتبط می کند.

برخی از مهم ترین آلاینده های هوا که منجر به بیماری می شوند کدامند؟

اگرچه سموم زیادی وجود دارند که اثرات نامطلوبی بر سلامتی دارند، قوی‌ترین آلاینده‌هایی که برای سلامت عمومی خطر دارند عبارتند از: ذرات معلق(PM)، مونوکسید کربن(CO)، ازن(O 3 )، دی اکسید نیتروژن (NO 2 ) و دی اکسید گوگرد ( SO 2 )ذرات ریز منبع مهمی برای خطرات سلامتی هستند، زیرا این ذرات بسیار کوچک می توانند به اعماق ریه ها نفوذ کنند، وارد جریان خون شوند و به اندام ها بروند و باعث آسیب های سیستمیک به بافت ها و سلول ها شوند.

مدت زمان قرار گرفتن در معرض هوا کیفیت پایین

مشکلات سلامتی در کودکان و بزرگسالان ممکن است به دلیل قرار گرفتن کوتاه مدت و طولانی مدت در معرض آلاینده های هوا رخ دهد. سطوح و مدت قرار گرفتن در معرض که می تواند “ایمن” در نظر گرفته شود بسته به آلاینده و همچنین پیامدهای بیماری مرتبط متفاوت است. برای برخی از آلاینده ها، هیچ آستانه ای وجود ندارد که زیر آن اثرات نامطلوب رخ ندهد.

برای مثال، قرار گرفتن در معرض سطوح بالای ذرات معلق می‌تواند منجر به کاهش عملکرد ریه، عفونت‌های تنفسی و تشدید آسم ناشی از قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت شود. در حالی که قرار گرفتن طولانی مدت یا مزمن در معرض ذرات ریز خطر ابتلا به بیماری هایی با شروع طولانی تری مانند برخی بیماری های غیرواگیر مانند سکته مغزی، بیماری قلبی، بیماری انسداد مزمن ریه و سرطان را افزایش می دهد.

برای مطالعه بیشتر» چیلر هوایی

افراد در معرض خطر

کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مرتبط با آلودگی هوا هستند. ژنتیک، بیماری های همراه، تغذیه و عوامل اجتماعی جمعیت شناختی نیز بر حساسیت فرد به آلودگی هوا تأثیر می گذارد.

آیا قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر می گذارد؟

قرار گرفتن مادر در معرض آلودگی هوا و کیفیت هوا پایین با پیامدهای نامطلوب تولد مانند وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و زایمان های کوچک در سن بارداری همراه است. تعداد فزاینده ای از شواهد همچنین نشان می دهد که آلودگی هوا ممکن است بر دیابت و رشد عصبی در کودکان تأثیر بگذارد.

آیا خطرات سلامتی بین آلودگی هوای محیط و آلودگی هوای خانگی یکسان است؟ 

تأثیرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای محیط یا آلودگی هوای خانگی به انواع و غلظت آلاینده‌های موجود در مخلوط آلودگی هوا که فرد در معرض آن قرار دارد، بستگی دارد. با این حال، خطرات سلامتی و مسیرهای بیماری بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای محیط و خانه اغلب مشابه است، به دلیل ترکیب مشابه آنها. به عنوان مثال، ذرات ریز آلاینده رایج آلودگی هوای محیط و خانه است که منجر به اثرات منفی بر سلامتی می شود.

خطرات ایمنی با بسیاری از سوخت‌ها و فن‌آوری‌های مورد استفاده در خانه مرتبط است که آلودگی هوا منتشر می‌کنند. اینها شامل سوختگی ها و مسمومیت ها (در اثر بلع نفت سفید)، و همچنین آسیب های فیزیکی مربوط به جمع آوری سوخت، از جمله آسیب های اسکلتی عضلانی، خشونت، و نیش حیوانات است.

توجه به این نکته مهم است که برآوردهای مرگ و ناتوانی منتسب به آلودگی هوا، تمام پیامدهای بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا را در نظر نمی گیرند. موارد گفته شده محتاطانه هستند، زیرا تنها پیامدهای سلامتی که در شواهد اپیدمیولوژیک قطعیت قوی وجود دارد شامل می‌شوند (مانند سکته مغزی، بیماری ایسکمیک قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه، ذات‌الریه و سرطان ریه).

کلام آخر

در این مقاله به کیفیت هوا، عوامل آلوده کننده و تاثیرات آن بر سلامتی پرداخته شد. مجموعه هوا صنعت تاو تولیدکننده انواع سیستم های تهویه مطبوعی چون چیلر هوایی یا چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، مینی چیلر، هواساز صنعتی و… است. برای مشاوره رایگان و انتخاب سیستم تهویه متناسب با نیاز شما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *