چیلر هوا خنک بخریم یا آب خنک ؟

تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک

چیلر هوا خنک بخریم یا آب خنک؟

چیلرها یکی از بهترین سیستم های تهویه هوا هستند که برای تهویه، حرارت و برودت هوا به کار می رود. چیلرها بر اساس مکانیزم کارکردی که دارند بر دو نوع آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت بین چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک بپردازیم. سیستم های چیلر اغلب راه ایده آلی برای خنک و خشک نگه داشتن ساختمان های بزرگ، انبارها، فضاهای صنعتی، سایت های ساخت و ساز و تجهیزات هستند. برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا چیلر هوا خنک بهتر به شما خدمات می دهد یا چیلر آب خنک، به نحوه کار آنها و تفاوت های آنها توجه کنید.

سیستم چیلر چیست؟

یک سیستم چیلر صنعتی از یک مبرد برای جمع آوری گرما و دفع آن از طریق انتقال انرژی به آب یا هوا استفاده می کند. دو نوع معمول وجود دارد: چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب خنک. هر دو از اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و دستگاه انبساط برای ایجاد چرخه مبرد حلقه بسته و حفظ دمای از پیش تعیین شده استفاده می کنند.

اواپراتور گرما را جمع آوری کرده و به مبرد مایع منتقل می کند. همانطور که انتقال حرارت انجام می شود، مبرد به گاز تبدیل می شود. گاز به داخل کمپرسور جریان می یابد و در آنجا تحت فشار قرار می گیرد. کندانسور گاز را دریافت می کند و با استفاده از آب یا هوا، گرمای آن را دفع می کند و گاز را دوباره به مایع متراکم می کند. واحد انبساط جریان مبرد مایع را به داخل اواپراتور تنظیم می کند که این فرآیند دوباره شروع می شود.

سیستم های چیلر چگونه رتبه بندی می شوند؟

ظرفیت خنک کنندگی یک سیستم چیلر بر اساس تعداد تن گرمایی که آن را حذف می کند، رتبه بندی می شود. تن به عنوان مقدار حرارت مورد نیاز برای ذوب 1 تن یخ در 24 ساعت تعریف می شود. یک تن ظرفیت خنک کننده می تواند 12000BTU هوا را در ساعت حذف کند.

چیلرهای صنعتی دارای ظرفیت خنک کنندگی هستند از چیلر 10 تنی هوا خنک تا چیلر500 تنی با هوا خنک تا برج خنک کننده 2000 تنی که در سیستم های خنک کننده با آب استفاده می شود.

چیلر هوا خنک در مقابل چیلر آب خنک: چه تفاوت هایی با هم دارند؟

چیلرهای هوا خنک همانطور که از نامشان پیداست توسط هوای محیط خنک می شوند و به هوای آزاد نیاز دارند. کندانسور معمولاً در بیرون، یا روی پشت بام یا در سطح زمین قرار می گیرد. فن ها هوای محیط را روی دیواره سیم پیچ های کندانسور که حاوی مبرد هستند می دمند و گرما را به محیط دفع می کنند. چیلرهای آب خنک نیاز به منبع آب ثابت دارند. آنها همچنین به یک سیستم (برج خنک کننده (مخزن آب، پمپ آب و فن نیاز دارند که در بیرون قرار گیرد. کندانسور که شبیه یک مخزن بزرگ است، داخل آن قرار دارد. کویل های کندانسور حاوی آب فرآیندی لوله های حاوی گاز مبرد را احاطه می کنند. آب فرآیند گرما را جذب می کند و سپس به داخل برج خنک کننده پمپ می شود که به آرامی گرما را وارد محیط می کند.

برای مطالعه بیشتر » چیلر هوایی

چیلر هوا خنک در مقابل چیلر آب خنک: مزایا و معایب

این دستورالعمل های کلی می تواند به شما در تصمیم گیری نوع سیستم چیلر کمک کند. هر شرایطی متفاوت است. بنابراین برای دریافت مشاوره تخصصی با مهندسین شرکت هوا صنعت تاو تماس بگیرید.

چه زمانی یک چیلر هوا خنک تهیه کنیم؟

چیلرهای هوا خنک معمولاً در تأسیسات تجاری و صنعتی مانند رستوران ها، مراکز داده، کارخانه های تولیدی، هتل ها و مراکز پزشکی با تجهیزات MRI و سی تی اسکن گرما یافت می شوند. واحدهای قابل حمل همچنین می توانند برای رویدادهای ورزشی، رویدادهای بزرگ پاپ آپ و موقعیت های اضطراری استفاده شوند.

از آنجایی که چیلرهای هوا خنک نیازی به آب ندارند، می توانند انتخابی عالی در مناطق مستعد خشکسالی یا محدودیت آب باشند. آنها همچنین هزینه های نصب اولیه کمتری دارند، فضای داخلی کمتری را اشغال می کنند و نسبت به چیلرهای آب خنک نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

معاوضه ها: آنها معمولاً طول عمر کمتری دارند، به فضای باز، بزرگ و بیرونی با دسترسی مداوم به هوای تازه نیاز دارند، صدای بلندی دارند و نسبت به چیلرهای آب خنک کارایی کمتری دارند.

چیلرهای هوا خنک باید فقط در مناطقی استفاده شوند که تخلیه گرما خطری برای محیط اطراف ندارد.

چه زمانی یک چیلر آب خنک را تهیه کنیم؟

چیلرهای آب خنک در تاسیسات متوسط ​​تا بزرگ مانند فرودگاه ها، مراکز خرید، ساختمان های اداری و بیمارستان ها رایج هستند. آنها همچنین برای خنک کردن تجهیزات با نیازهای خنک کننده دقیق مانند دستگاه های قالب گیری تزریق پلاستیک و تجهیزات لیزر استفاده می شوند. آنها نیاز به دسترسی به منبع ثابت آب دارند و برای مناطق خشکسالی ایده آل نیستند.

چیلرهای آب خنک به دلیل وابستگی به برج های خنک کننده، پمپ های آب کندانسور و سایر قطعاتی که چیلرهای هوا خنک ندارند، هزینه بیشتری دارند و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. از مزایای آن می توان به طول عمر بیشتر، عملکرد بی صدا و بازده انرژی بیشتر اشاره کرد.

کلام آخر

شرکت هوا صنعت تاو تولید کننده انواع سیسم های تهویه، هواساز صنعتی،چیلر آب خنک، چیلر هواخنک، برج های خنک کننده، مینی چیلرها و… می باشد. برای دریافت مشاور تخصصی و انتخاب سیستم تهویه متناسب با کاربری مورد نظر تماس بگیرید.

> چیلر چیست و چگونه کار می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *