تهویه مطبوع مرکزی

تهویه مطبوع مرکزی

سیستم تهویه مطبوع مرکزی چیست؟

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی هوای خنک را از طریق سیستم کانال ها به گردش در می آورند و هوای مطبوع را تامین می کنند. مجراها و دستگاه (یعنی منافذ تعبیه شده در دیوارها، کف یا سقف پوشیده شده توسط کوره هوای خنک را از تهویه مطبوع به خانه منتقل می کنند. این هوای خنک با گردش در خانه گرمتر می شود. سپس از طریق کانال های برگشتی به سمت کولر مرکزی جریان می یابد.

تهویه مطبوع هوا را رطوبت اضافی زدایی می کند تا شراط را بهبود بخشد. با این حال، در آب و هوای بسیار مرطوب، زمانی که دمای هوای بیرون متوسط ​​است، یا در مواردی که تهویه مطبوع بزرگ است، ممکن است هوا به رطوبت کافی برای رسیدن به سطح رفاه نرسد. در این موارد، صاحبان خانه ممکن است تنظیمات ترموستات را کاهش دهند یا از رطوبت‌گیر استفاده کنند. ما در هر دو مورد این باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود، هم برای خود رطوبت‌گیر و هم به این دلیل که کولر گازی برای خنک کردن خانه به انرژی بیشتری نیاز دارد.

اگر سیستم هوای مرکزی در خانه خود دارید، فن را روی حالت «خودکار» قرار دهید. به عبارت دیگر، از فن مرکزی سیستم برای تامین گردش هوا استفاده نکنید. از فن های گردشی در اتاق های جداگانه استفاده کنید.

انواع کولر گازی مرکزی

تهویه مطبوع مرکزی یا یک واحد سیستم اسپلیت یا یک واحد بسته بندی شده است.

در تهویه مطبوع مرکزی سیستم اسپلیت، یک کابین در فضای باز شامل مبدل حرارتی، فن و کمپرسور در فضای باز است و یک کابین داخلی حاوی مبدل حرارتی داخلی و دمنده است. در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع، کابینت داخلی ممکن است حاوی یک المنت یا مبدل حرارتی داخلی یک پمپ حرارتی باشد. اگر خانه شما از قبل سیستم گرمایشی دارد اما کولر ندارد، سیستم اسپلیت ممکن است مقرون به صرفه ترین کولر گازی مرکزی برای نصب باشد.

در یک تهویه مطبوع مرکزی، مبدل های حرارتی، کمپرسور، فن و دمنده همه در یک کابین قرار دارند که معمولاً روی سقف یا روی یک قطعه بتنی در کنار پی خانه قرار می گیرند. از این نوع کولر گازی در ساختمان های تجاری کوچک نیز استفاده می شود. کانال های رفت و برگشت از داخل خانه از طریق دیوار یا سقف بیرونی خانه می آیند تا با کولر گازی متصل شوند. تهویه مطبوع  اغلب شامل کویل های گرمایش الکتریکی یا کوره گاز طبیعی است. این ترکیب کولر و بخاری مرکزی نیاز به کوره مجزا را بی نیاز می کند.

نصب و مکان کولر گازی

اگر سیستم تهویه مطبوع شما به درستی نصب و راه اندازی شده باشد، یا اگر مشکلات عمده نصب پیدا شده و برطرف شود، باید سال ها با تعمیر و نگهداری معمولی جزئی، کارآمد باشد. با این حال، بسیاری از دستگاه های تهویه مطبوع به درستی نصب نمی شوند. به عنوان یک نتیجه تاسف بار، سیستم های تهویه مطبوع کم مصرف مدرن می توانند تقریباً به اندازه مدل های قدیمی ناکارآمد عملکرد ضعیفی داشته باشند.

هنگام نصب یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی جدید، مطمئن شوید که پیمانکار شما:

  • فضای داخلی کافی را برای نصب، نگهداری و تعمیر سیستم جدید فراهم می کند.
  • از روش اندازه‌ گیری کانال مطابق استانداردها استفاده می کند.
  • اطمینان حاصل کنید که دستگاه ها ظرفیت کافی برای تامین هوای خنک و هوای گرم (در صورتی که از این سیستم برای گرمایش استفاده می کنید) دارد.
  • تا جایی که ممکن است لوله کشی را در فضای مناسب نصب می کند.
  • کانال ها به درستی آب بندی می شود و عایق بندی می شود.
  • دستگاه را در جایی قرار دهید که سر و صدای آن باعث آزار شما یا همسایگانتان نشود.
  • واحد متراکم را در جایی قرار می دهد که هیچ جسم مجاور جریان هوا را به آن مسدود نکند.
  • بررسی می کند که کولر گازی تازه نصب شده دارای شارژ مبرد و نرخ جریان هوای دقیق مشخص شده توسط سازنده است.
  • ترموستات را دور از منابع گرما، مانند پنجره ها یا دستگاه تامین قرار می دهد.

انتخاب یا ارتقاء کولر گازی مرکزی

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی کارایی بیشتری نسبت به تهویه مطبوع اتاق دارند. علاوه بر این، بی صدا هستند. برای صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه، باید سعی کنید یک کولر گازی کم مصرف بخرید و مصرف انرژی کولر مرکزی خود را کاهش دهید. در یک خانه با اندازه متوسط، تهویه مطبوع بیش از 2000 کیلووات ساعت برق در سال مصرف می کند.

اگر به فکر اضافه کردن تهویه مطبوع مرکزی به خانه خود هستید، ممکن است عامل تعیین کننده نیاز به کانال کشی باشد.

کارآمدترین دستگاه های تهویه مطبوع 30 تا 50 درصد انرژی کمتری برای تولید همان مقدار خنک کننده مصرف می کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که حتی اگر کولر گازی شما تنها 10 سال از عمر آن گذشته باشد، می توانید با جایگزینی آن با مدل جدیدتر و کارآمدتر، 20 تا 40 درصد در هزینه های انرژی خنک کننده خود صرفه جویی کنید.

اندازه و نصب مناسب عناصر کلیدی در تعیین کارایی کولر گازی هستند. یک واحد بیش از حد بزرگ رطوبت را به اندازه کافی از بین نمی برد. یک واحد خیلی کوچک نمی تواند در گرم ترین روزها سال کارایی لازم را داشته باشد. مکان نامناسب واحد، عدم عایق کاری و نصب نادرست کانال می تواند کارایی را تا حد زیادی کاهش دهد.

هنگام خرید کولر گازی به دنبال مدلی با راندمان بالا باشید. سیستم های تهویه مطبوع مرکزی با توجه به نسبت بهره وری انرژی فصلی رتبه بندی می شوند. مقدار نسبی انرژی مورد نیاز برای ارائه یک خروجی خنک کننده خاص را نشان می دهد.

اگر کولر شما قدیمی است و به فکر خریدن مدل جدیدتری هستید بهتر است به برچسب انرژی و میزان مصرف انرژی توجه کردید. استانداردها شما را ملزم به تغییر واحدهای تهویه مطبوع مرکزی موجود خود نمی کنند.

یکی از نکات مهم دیگری که وجود دارد؛ به هنگام خرید باید به گارانتی، خدمات پس از فروش،  قطعات یدکی و… توجه کنید. باید همچنان برای سیستم های خانه شما در دسترس باشد. “طول عمر” یک کولر مرکزی حدود 15 تا 20 سال است. تولیدکنندگان معمولاً با در دسترس قرار دادن قطعات جایگزین و رعایت قراردادهای تعمیر و نگهداری پس از اجرایی شدن استاندارد جدید، به پشتیبانی از تجهیزات موجود ادامه می دهند.

سایر ویژگی هایی که هنگام خرید کولر گازی باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • سیستم تهویه مطبوع با سرعت متغیر.
  • واحدی که بی سر و صدا کار می کند.
  • یک چراغ چک فیلتر برای یادآوری به شما برای بررسی فیلتر پس از تعداد ساعات کار از پیش تعیین شده.
  • سوئیچ فن با تاخیر اتوماتیک برای خاموش کردن فن چند دقیقه پس از خاموش شدن کمپرسور.

کلام آخر

مجموعه هوا صنعت تاو تولید کننده انواع سیستم های تهویه مطبوع و تهویه مطبوع مرکزی است.  هوا صنعت تاو با سابقه درخشان در تولید چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، مینی چیلر، هواساز صنعتی و… می باشد. برای مشاوره رایگان و انتخاب سیستم تهویه مورد نیاز برای واحد مسکونی، اداری، تجاری و… تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *