روف تاپ پکیج چیست ؟

روفتاپ پکیج

روف تاپ پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

روف تاپ پکیج یکی از دستگاه های تهویه است که می تواند گرمایش، سرمایش، تهویه را انجام دهد. به همین دلیل محبوبیت و کاربرد گسترده ای در ادارات، واحدهای تجاری و… دارد. این دستگاه یک واحد یا یونیت است که بر روی زمین نصب می شود و با توجه برنامه ریزی انجام شده می تواند تهویه هوا، سرمایش و گرمایش را انجام دهد.

روف تاپ پکیج چیست؟

روف تاپ پکیج ها یکی از انواع تجهیزات تهویه هوا هستند. این دستگاه فرآیند گرمایش، سرمایش، فیلتراسیون و تنظیم رطوبت را انجام می دهد. روف تاپ پکیج از کویل اواپراتور، کمپرسور، کندانسور، فیلتر و فن تشکیل شده است. به همین دلیل است که گفته می شود روف تاپ ها ترکیبی از چیلر و هواساز هستند.

روفتاپ ها عملکرد متفاوتی در حالت گرمایش و سرمایش دارند. برای سرمایش چیلر هوا خنک کار کرده و مبرد را به کویل دارای مبرد ( اواپراتور ) ارسال می کند سپس فن با چرخش خود و عبور دادن هوا از اطراف کویل باعث خنک شدن و کاهش دمای هوا می شود. برای گرمایش نیز اّبی که گرم شده است ( در موتورخانه، پکیج و…) به کویل آبگرم ارسال می شود سپس فن با چرخش و عبور دادن هوا منجر به گرم شدن هوا می شود.

کاربرد روف تاپ پکیج ها

این دستگاه با ظرفیت های متنوعی 3 تا 120 تنی ساخته می شوند. روف تاپ پکیج ها با توجه به قابلیت هایی که دارند کاربرد گسترده ای در ساختمان های اداری، مراکز تجاری، درمانگاه ها، هتل ها، تالارها، باشگاه ها، هتل های کنفرانس، واحدهای صنعتی، سینما ها و واحدهای مسکونی دارد. این یونیت سرمایش، گرمایش، تهویه هوا ( شامل فیلتراسیون و تنظیم رطوبت ) را انجام می دهد.

اجزا روفتاپ پکیج

روفتاپ ها معمولا دارای چهار دریچه هستند؛ دریچه هوای تازه، دریچه هوای برگشتی به داخل واحد، دریچه هوای برگشتی خروجی از یونیت و دریچه هوای مطبوع خروجی از ساختمان است.

روفتاپ یونیت ها معمولا دارای چهار دریچه شامل دریچه هوای تازه، هوای برگشتی به داخل یونیت، دریچه هوای برگشتی خروجی از پکیج و دریچه هوای مطبوع خروجی از دستگاه به سمت ساختمان است. شرایط باز و بسته بودن این دریچه ها با توجه به نیاز هر ساختمان قابل تنظیم است.

اجزای اصلی این یونیت عبارتند از؛ چیلر هوا خنک، کویل سرمایش (مبرد)، کویل گرمایش، فن، فیلتر و … است.

مشاهده بیشتر »  مشخصات روف تاپ

طرز کار روف تاپ پکیج

معمولا اساس کارکرد دستگاه های تهویه مطبوع یکسان است. با این تفاوت که اغلب در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از جریان آب استفاده می‌شود اما در روفتاپ نحوه کار متفاوت است و جریان آب وجود ندارد.

این دستگاه آب توسط تجهیزات خاصی گرم و یا سرد می شود و سپس توسط پمپ به داخل کویل ها هدایت شده، سپس هوای سرد یا گرم شده محیط را گرم و یا سرد می کند. در حقیقت روفتاپ ها مجموعه کامل و بی نقص برای تهویه هوا، سرمایش و گرمایش آن هستند.

پکیجی که در پشت بام نصب می شود پکیجی با بازده بالا می باشد که از ترکیب یک هواساز و چیلر است. برای تشریح طرز کار روف تاپ به سه قسمت فرایند سرمایش، فرایند گرمایش، فرایند تهویه هوا تقسیم می شود که به شرح آن خواهیم پرداخت.

مزایای روفتاپ پکیج ها

یونیت های روفتاپ مزایای بسیاری دارند؛

فضای کمتری برای نصب نیاز دارند.

با توجه به اینکه در پشت بام نصب می شوند، ایمن تر هستند و کمتر سرقت می شوند و آلودگی صوتی کمتری ایجاد می کنند.

بی نیازی به دیگر سیستم های گرمایش، سرمایش و تهویه چرا که همه ی قابلیت های لازم را دارند و به تنهایی پاسخگوی نیاز هستند.

صرفه اقتصادی دارند؛ هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند و تنها یک کانال برای انتقال هوا نیاز دارند، و به لوله کشی ها طولانی نیاز ندارند.

قابلیت کنترل با ترموستات

معایب روف تاپ یونیت ها

وزن زیاد پکیج

کانال کشی افی بر روی پشت بام

تک زون

کلام آخر

در این مقاله به بررسی روف تاپ پکیج پرداخته شد.

در صورت استفاده از این دستگاه، از دیگر تجهیزات تهویه هوا بی نیاز خواهید بود؛ چون به تنهایی می تواند سرمایش، گرمایش، تهویه هوا و تنظیم رطوبت را انجام دهد. روفتاپ ها در ظرفیت های 30 تا 120 ساخته می شوند و به علت مزایایی چون صرفه اقتصادی، نیاز به فضای کمتر نصب به طور گسترده در ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی، فروشگاهی و… استفاده می شوند.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر برای انتخاب سیستم تهویه مورد نظرتان که شامل انواع چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک و انواع هواساز صنعتی می باشد می توانید با ما تماس بگیرید.