مینی چیلر چیست ؟ برای چه مصارفی کابرد دارد؟

مینی چیلر چیست

مینی چیلر چیست؟ چه کاربردی دارد؟

احتمالا برای شما سوال شده است که مینی چیلر چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟ یکی از پرکاربردترین سیستم های سرمایش که راندمان بالا و توجیه اقتصادی بالایی دارد مینی چیلر است. با ما همراه باشید تا جواب این سوال ها را بدانید!

تعریف مینی چیلر 

مینی چیلر یکی از انواع تجهیزات خنک کننده و تهویه هوا می باشد. مینی چیلرهای فشرده یک راه حل خنک کننده اقتصادی و سازگار با محیط زیست برای بسیاری از کاربردهای مختلف است. محاسبه هزینه آب و فاضلاب نشان می دهد که یک مینی چیلر می تواند تا 48000 لیتر آب در یک هفته کاری صرفه جویی کند و به دلیل قیمت پایین تهیه آن، بازگشت سرمایه در مدت زمان بسیار کوتاهی حاصل می شود.

مینی چیلر در جاهایی که فضای کوچکی دارند، برای خنک کردن بلوک های راکتور، پمپ های خلاء، اواپراتورهای دوار یا مبدل های حرارتی مناسب هستند. مینی چیلرها به دلیل مقادیر ثابت دما، فشار و مقادیر جریان عبوری، شرایط کاربرد پایدار را فراهم می کنند. آنها همچنین برای کار مداوم در دمای محیط تا 40 درجه سانتیگراد عالی هستند. با وجود قیمت خرید اقتصادی، مینی چیلرها به خوبی مجهز هستند و دارای نشانگر دما، نشانگر سطح پر شدن و همچنین LED وضعیت پمپ هستند.

یکی از ویژگی های مهم مینی چیلرها قابلیت سرمایش و گرمایش است. یعنی هم می تواند محیط را گرم کند و هم سرد کند. یعنی یک سیستم گرمایشی در دسترس است که با آن می توان محدوده دما را تا 100 درجه سانتی گراد افزایش داد.

مینی چیلرها در دو نوع هوا خنک و آب خنک در بازار وجود دارند و از مبردهای طبیعی استفاده می کنند.

مزایا مینی چیلر

از جمله ویژگی های مینی چیلرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازگاری با محیط زیست

توجیه اقتصادی بالا و هزینه نصب و اجرای پایین تر در مقایسه با کولرهای گازی

راندمان بالا

صرفه جویی در انرژی

سیستم گردش هوای قدرتمند

ساختار مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدن

دارای نشانگر LED  دما

تنظیم دما برای دمای بالا و پایین (محدوده ی 20- تا 100 درجه)

کنترل دقیق دما به طوری که هر کاربر در هر اتاق می تواند دما را تنظیم کند بدون اینکه اختلالی در سیستم تنظیم دمای اتاق های دیگر بوجود آید.

مینی چیلر چیست

انواع مینی چیلر

مینی چیلر ها با توجه به کاربردی که دارند، به دو دسته مینی چیلر خانگی و مینی چیلر آپارتمانی تقسیم می شوند.

مینی چیلرها می توانند به جای سرد کردن آب، آب را در زمستان گرم کند. در واقع در زمستان به جای سرد کردن آب، آب را گرم کرده و فن کویل ها بفرستد. اما در کشور ما همواره گاز طبیعی با قیمت ارزان در دسترس است؛ به همین دلیل استفاده از مینی چیلرها برای گرمایش توجیه اقتصادی ندارد.

از طرفی زمانی که از دستگاه هم برای گرمایش و هم برای سرمایش استفاده می شود، استهلاک دستگاه بیشتر شده و طول عمر مفید آن کمتر خواهد شد. برای گرمایش بهتر است آبی که با پکیج یا موتورخانه و… گرم شده است به فن کویل ارسال شود تا محیط را گرم کند.

از این دستگاه علاوه بر ساختمان های مسکونی در صنعت به عنوان مهمترین دستگاه خنک کننده استفاده می شود. در هر جایی از صنعت که به خنک کاری نیاز باشد، مینی چیلر (به عنوان پرکاربردترین دستگاه سردکننده) در آنجا کاربرد دارد. در مقاله های بعدی به مینی چیلر صنعتی خواهیم پرداخت.

مینی چیلرها کاربرد زیادی در صنعت دارند و به عنوان مهم ترین دستگاه خنک کننده در صنعت استفاده می شود.

مصرف برق مینی چیلر

مصرف برق در مینی چیلرها بسته به ظرفیت برودتی، نوع کمپرسور، تعداد فن، سه فاز یا تک فاز بودن آنها متغیر است. اما به دلیل ضریب عملکرد بالای کمپرسورهایی که در ساخت مینی چیلرها استفاده می‌شود، مصرف برق و جریان نامی که چیلر مصرف می‌کند کم است.

کلام آخر

در این مقاله به کاربرد و اینکه مینی چیلر چیست پرداخته شد. مینی چیلرها یکی از بهترین سیستم های سرمایشی هستند. از جمله ویژگی هایی مینی چیلرها می توان به راندمان بالا و توجیه اقتصادی بالا اشاره کرد. از مینی چیلرها در واحد های مسکونی، تجاری، صنعتی و… استفاده می شود.

شرکت هوا صنعت تاو ارائه کننده انواع سیستم های حرارتی، برودتی و تهویه هوا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *