چیلر جذبی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

چیلر جذبی

چیلرهای جذبی یکی از انواع چیلر ها هستند. چیلرهای جذبی با استفاده از مواد شیمیایی جاذب مانند آلومینوم فرآیند سرمایش را انجام می دهند. چیلر جذبی به دلیل استفاده از سوخت های حرارتی به انواع دیگر چیلرها ترجیح داده می شود. این نوع چیلرها از محبوب ترین تجهیزات در سیستم های تهویه مطبوع به شمار می روند. با این وجود، راندمان کاری پایین تر موجب کاهش محبوبیت آن ها در مقایسه با چیلرهای تراکمی شده است. در ایران، به دلیل ارزان بودن نفت و گاز، استفاده از انواع مختلف چیلرهای جذبی در ظرفیت های تولیدی بالا توصیه می شود.

انواع چیلر جذبی

چیلرهای جذبی دارای انواع مختلفی هستند. به طور کلی، این چیلرها را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد: چیلرهای جذبی شعله مستقیم، چیلرهای جذبی آب گرم و چیلرهای جذبی بخار. چیلرهای شعله مستقیم به عنوان رایج ترین انواع چیلرهای جذبی شناخته می شوند. در این نوع چیلرها، انتقال گرما به طور مستقیم از مشعل به مخلوط لیتیوم بروماید و مبرد انجام می شود.

چیلرهای مشعل مستقیم در مقایسه با دو نوع دیگر از راندمان بالاتری برخوردار هستند. به همین دلیل، از این چیلرها برای تولید آب گرم در زمستان ها استفاده می شود. از دیگر مزایای چیلرهای جذبی نوع شعله مستقیم می توان به تجهیزات کمتر و هزینه نصب و راه اندازی پایین تر اشاره کرد. چیلرهای جذبی آب گرم بیشتر در مکان هایی بکار می روند که تولید آب گرم بدون هزینه باشد.

از معایب چیلرهای جذبی آب گرم می توان به نیاز به تجهیزات مختلف، موتورخانه و افزایش هزینه راه اندازی اشاره کرد. سومین نوع از چیلرهای جذبی با استفاده از گرمای بخار کار می کنند. به عبارت دیگر، غلیظ شدن مخلوط لیتیوم بروماید و آب توسط گرمای بخار انجام می شود. این نوع چیلرها خود به دو دسته تک اثره و دو اثره تقسیم می شوند. به طور کلی، از چیلرهای جذبی بخار در بیمارستان ها و نیروگاه ها استفاده می شود.

انواع چیلر های جذبی

چیلر جذبی خانگی

چیلرهای جذبی خانگی، یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع در بازار به شمار می رود. این نوع چیلرها معمولاً برای انجام فرآیند سرمایش بکار می روند. انجام فرآیند سرمایش در چیلرهای جذبی خانگی از طریق سیکل جذبی صورت می گیرد. به طور کلی، از چیلرهای جذبی خانگی برای تبدیل انرژی حرارتی به سرمایش استفاده می شوند.

چیلر جذبی چگونه کار می کند؟

در چیلرهای جذبی، آب مقطر به عنوان مبرد موجب خنک شدن آب در حال گردش بین چیلر و فن کویل می شود. بر اساس قوانین ترمودینامیکی، بین فشار و دمای تبخیر رابطه وجود دارد. هر چه فشار پایین تر باشد، تبخیر سریع تر انجام می شود چرا که نقطه جوش پایین تر است. در چیلرهای جذبی، آب مقطر در دمای 5 درجه سانتیگراد تبخیر می شود.

به طور کلی، مبرد در چیلرهای جذبی فشرده نمی شود. در عوض، مبرد درون یک جاذب حل می شود و محصول با استفاده از پمپ به محیطی با فشار بالاتر انتقال می یابد. پمپ مورد استفاده در این نوع چیلرها، مصرف برق بسیار کمی دارد.

کاربرد چیلر جذبی

چیلرهای جذبی دارای کاربردهای گسترده ای دارند. به طور کلی، از این چیلرها در مکان هایی استفاده می شود که دسترسی به برق ندارند چراکه با سوخت طبیعی گاز کار می کنند. علاوه بر این، استفاده از این نوع چیلرها در نیروگاه های مجهز به سیستم CHP نیز کاربرد دارد. به کمک سیستم CHP می توان به طور همزمان به تولید انرژی الکتریکی و انرژی گرمایی در یک نیروگاه پرداخت.

چیلرهای جذبی می توانند یک سیستم CHP معمولی را به سیستم CCHP تبدیل کنند. سیستم های CCHP به منظور تولید همزمان برق، گرما و سرما استفاده می شوند. به طور کلی، چیلرهای جذبی به دلیل سروصدای کم، کاهش مصرف برق آلاینده های زیست محیطی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

سخن پایانی

چیلرهای جذبی به تجهیزات مختلفی نیاز دارند و همچنین فضای زیادی را اشغال می کنند. به همین دلیل، استفاده از آن ها نسبت به گذشته کمتر شده است. از آنجایی که چیلرهای جذبی برای سرمایش از سوخت طبیعی گاز استفاده می کنند، محبوبیت زیادی دارند چراکه گاز از ارزان ترین منابع انرژی در ایران محسوب می شود. به طور کلی، استفاده از چیلر جذبی در ظرفیت های بالا تولیدی توصیه می شود.

شرکت هوا صنعت تاو تولیدکننده انواع چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک ، مینی چیلر، هواساز صنعتی، ایرواشر و برج خنک کننده می باشد. برای مشاوره تخصصی سیستم های تهویه مطبوع با ما تماس بگیرید. آیا تاکنون از چیلرهای جذبی استفاده کرده اید؟ لطفاً تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *