چیلر هوایی چیست؟

چیلر هوایی

چیلر هوایی چیست؟

چیلر هوا خنک خنک سیستم‌های تبرید هستند که هم در تاسیسات تجاری و هم صنعتی برای خنک کردن سیالات و یا رطوبت‌زدایی هوا استفاده می‌شوند. آنها در طیف گسترده ای از تنظیمات از جمله هتل ها، رویدادهای شرکتی، رستوران ها، رویدادهای ورزشی، ساخت و ساز در مقیاس بزرگ، کارخانه های صنعتی و تولیدی و غیره استفاده می شوند. چیلرهای قابل حمل هوا خنک ما برای رویدادهای یکباره یا زیرساخت دائمی عالی هستند. آنها جمع و جور و بسیار کارآمد هستند و همچنین به راحتی نصب و جدا می شوند. این آنها را برای برنامه های تکمیلی، موقت یا اضطراری ایده آل می کند.

در حالی که اغلب فرض می شود که چیلرهای آب خنک کارآمدتر از چیلر هوایی های خنک هستند، این تنها در صورتی صادق است که منحصراً به هزینه کمپرسور توجه کنید. اگر نگاه دقیق‌تری به کنترل سرعت متغیر و کمپرسورهای گریز از مرکز بیندازید، چیلرهای هوا خنک ممکن است انتخاب بهتری داشته باشند.

چیلر هوایی چگونه کار می کند؟

چیلر هوا خنک تاو

 

چیلرهای هوایی به طور فعال گرما را از آب فرآیند جذب می کنند. سپس این گرما را به هوای اطراف واحد چیلر منتقل می کنند. این نوع واحد معمولاً در مناطقی استفاده می شود که تخلیه گرمای اضافی مشکلی ندارد، اما در عوض به عنوان یک مزیت عمل می کند. به عنوان مثال، گرمای اضافی را می توان برای گرم کردن یک فضا در طول زمستان با هزینه کمتری نسبت به سیستم های گرمایش سنتی استفاده کرد.

در چیلر هوایی چرخه با اواپراتور شروع می شود که دارای یک مبرد مایع است که روی دسته لوله اواپراتور جریان می یابد و در آنجا تبخیر می شود. در این فرآیند، گرما از آب سردی که از طریق بسته نرم افزاری در گردش است جذب می شود. سپس کمپرسور بخار مبرد را از اواپراتور می کشد.

سپس کمپرسور وظیفه پمپاژ بخار مبرد را به کندانسور دارد که باعث افزایش دما و فشار می شود. مبرد زمانی که در لوله های کندانسور قرار می گیرد متراکم می شود و گرمای داخلی خود را در هوا یا آب خنک کننده آزاد می کند. سپس مایع پرفشار از طریق دستگاه انبساط و به اواپراتور حرکت می کند. در این فرآیند فشار مبرد همراه با دما کاهش می یابد. برای تکمیل چرخه پیوسته، مبرد بر روی کویل های آب سرد برگشته و گرمای بیشتری را جذب می کند.

چه چیزی چیلرهای هوا خنک را از چیلرهای آب خنک متمایز می کند؟

چیلرهای آبی و چیلر هوایی به روشی تقریباً مشابه کار می کنند. هر دو دارای اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط هستند. تفاوت اصلی این است که یکی از هوا برای سوخت خنک کننده کندانسور استفاده می کند و دیگری از آب استفاده می کند.

همه چیلرها برای عملکرد در سطوح بهینه نیاز به تعمیر و نگهداری اولیه دارند، اما چیلر هوایی نسبت به واحدهای آب خنک نگهداری راحت تر و کم هزینه تر هستند. چیلرهای هوا خنک نیازی به برج خنک کننده یا پمپ آب کندانسور ندارند.

چیلرهای هوا خنک حدود 10 درصد بیشتر از یک واحد آب خنک مصرف می کنند. سطوح مرطوب در انتقال حرارت بهتر از سطوح خشک هستند.

انواع چیلر هوایی

چیلر هوایی ثابت: این چیلرها زمانی استفاده می شوند که گرمای اضافی مشکلی نداشته باشد.

چیلر هوایی قابل حمل: این واحدها قابل حمل بوده و به اندازه چیلرهای ثابت عملکردی دارند.

مکان قرار دان چیلر هوایی

چیلر هوایی معمولاً در اتاق‌های تجهیزات مکانیکی یا در ناحیه‌ای از ساختمان که نزدیک به نقطه خنک‌کننده آن است قرار دارند. در برخی از محیط‌های صنعتی، خنک‌کننده‌ها درست در کنار منطقه‌ای که در حال خنک‌کردن هستند نگهداری می‌شوند. این بر اساس اندازه چیلر و کمپرسور است. در برخی موارد چیلرها در فضای باز قرار می گیرند. یکی از متخصصان خنک کننده ما می تواند به شما کمک کند تا بهترین مکان را برای چیلر هوایی خود تعیین کنید.

چیلر هوایی

برای خرید چیلر هوایی یا چیلر هوا خنک باید به نکات مهمی توجه کرد. از جمله توجه به ظرفیت مورد نیاز و عوامل موثر بر ظرفیت که باید به آنها توجه کرد. از جمله موقعیت جغرافیایی که در مناطق گرمسیری چون اهواز نصب خواهد شد یا در منطقه سردسیری چون تبریز. با توجه به نوع کاربری که مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی باشد، ظرفیت چیلرهای متفاوتی استفاده می شود. نحوه طراحی ساختمان نیز بسیار مهم است. طراحی ساختمان های ایرانی اغلب دارای پنجره های بزرگیست. پنجره های بزرگ و دیوارهای بلند بار برودتی بسیاری دارند. در نتیجه باید از ظرفیت های بیشتر استفاده کرد.

اگر فضای مد نظر اداری و صنعتی باشد و یا به هر دلیلی وسیله گرمازا وجود دشته باشد مانند سیستم های کامپیوتری تعداد زیاد، خشک کن و… باید توجه کرد.

انتخاب صحیح چیلر نکته بسیار مهمی است چرا که رابطه ی مستقیم با آسایش انسان ها دارد. عدم تهویه مناسب و تامین نشدن دمای رفاه، عملا زندگی را غیرقابل تحمل خواه کرد. از طرفی چیلرها از دستگاه های گران قیمت خانه به شمار می رود. بنابراین بهتر است نهایت دقت را در خرید آن اعمال کرد تا  از خسارت های مالی جلوگیری کرد.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با چیلر هوایی و تفاوت آن با چیلر آبی آشنا کنیم، و نحوه کار و کاربرد آن را شرح دهیم تا شما در هنگام انتخاب بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید؛ امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

هوا صنعت تاو به پشتوانه بیــش از 1 دهـه فعالیت مستمر در زمینه تهویه مطبوع و عرضه بهترین برند های معتبر جهانی نقشـی سازنده و ثمــر بخــش در جهت ارتقا کیفیت ایــن صنعت ایفـــا نمـــوده ایــم شـهرت شرکت سازنده، کیفیت، بهره گیری از فنــاوری هــای نویــن، بازدهـــی بـــا، بهینـــه ســازی مصـرف انــرژی، حـفـظ محیــط زیســت و هوشـمند بـودن تاسیســـات، معیار انتخاب و گردآوری محصـــولات توســط ایــن مجموعــه اســت.

سپاسگزاریم که تا پایان با ما همراه بوده اید. 

> چیلر اب خنک و چگونه کار می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *