کنترل دمای خانه

کنترل دمای خانه

کنترل دمای خانه چرا و چگونه ؟

کنترل دمای خانه به فرآیندی اطلاق می شود که فضای داخلی خانه را در دمایی راحت، یکنواخت و تنظیم شده نگه می دارد. داشتن دمای یکنواخت به معنای محدود کردن میزان تغییر دما در یک اتاق یا خانه است. در کشورهای توسعه یافته دما با ترموستات برای روشن کردن‘سیستم گرمایش یا تهویه مطبوع کنترل می شود. سپس این ترموستات به سیستم تهویه گرمایشی و تهویه مطبوع متصل می شود تا هوای گرم یا خنک را در سراسر ساختمان پخش کند.

استفاده از ترموستات های دیجیتال می توانند به کاهش هزینه های انرژی در خانه کمک کنند.

حرکت گرما

یکی از اهداف اصلی در کنترل دمای خانه، جلوگیری از اتلاف گرما به محیط خارجی و یا نفوذ سرما به داخل خانه است. این انتقال گرما توسط سه مکانیسم اصلی انتقال حرارت انجام می شود. سه نوع انتقال حرارت عبارتند از:

هدایت

همرفت

تابش – تشعشع

این سه روش انتقال حرارت به گرمای خارجی اجازه می‌دهد تا از طریق شکاف‌های کوچک بین پنجره‌ها و دیوارها یا روی درزگیرها و همچنین تابش از طریق شیشه‌های پنجره و انتقال از طریق دیوارها به داخل خانه وارد شود .

کنترل دما

کلید اصلی در حفظ دمای راحت، داشتن تعدادی اجزای مختلف در خانه است که همگی در ایجاد یک پوشش ساختمان ایمن نقش دارند. انتقال حرارت نامطلوب باید بین فضای بیرونی و داخلی به حداقل برسد تا آب و هوای داخلی در سطحی راحت بماند. همچنین، جلوگیری از حرکت نامطلوب هوای تصفیه شده می‌تواند فشار وارده بر دستگاه‌های گرمایشی یا سرمایشی را کاهش دهد، هزینه‌های گرمایش و سرمایش را کاهش داده و در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. بنابراین کنترل مناسب دمای خانه برای طراحی ساختمان های کارآمد از نظر انرژی حیاتی است. همچنین، عدم کنترل دما در داخل خانه می‌تواند محیط‌هایی را ایجاد کند که به رشد قالب و تشکیل متراکم اجازه می‌دهد و به پوشش ساختمان آسیب می‌رساند. در کنار ایجاد یک خانه راحت، تنظیم مناسب دما و رطوبت می تواند آسیب به خانه را کاهش دهد.

در کنار روش‌های انتقال حرارت که تبادل بین محیط‌های داخلی و خارجی را تقویت می‌کند، منابع متعددی از گرما در داخل ساختمان وجود دارد، مانند فعالیت‌های انسانی و لوازم خانگی و راه‌هایی برای جلوگیری از خروج گرمای تولید شده. استفاده از عایق با کیفیت بالا در دیوارها، پنجره ها و درها از هوای گرم و تصفیه شده از داخل خانه جلوگیری می کند. عایق در دیوارها، کف، سقف، زیرزمین و اتاق زیر شیروانی به جلوگیری از اتلاف گرما با کاهش میزان گرمایی که می تواند به بیرون تابش می شود، کمک می کند و از هدایت گرما به هوای خنک بیرون جلوگیری می کند. برعکس، عایق خوب همچنین می تواند گرما را در فصول گرم حفظ کند. در کنار این، فنستربندی مناسب تکنیک ها از ورود هوای سرد یا گرم درمان نشده از بیرون به خانه جلوگیری می کنند.

کنترل دمای خانه منجر به افزایش مصرف انرژی در بسیاری از نقاط جهان شده است. فناوری موجود می تواند برای کاهش چشمگیر این افزایش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای به کار گرفته شود .

 

عایق کاری خانه ها

هنگام تلاش برای گرم نگه داشتن خانه ها، انتخاب بین موادی است که رسانای ضعیفی مانند آجر، چوب، پلاستیک و شیشه هستند. خانه ای که از مواد رسانا مانند مس ساخته شده باشد برای زندگی بسیار سرد است زیرا انرژی می تواند به راحتی از خانه خارج شود.

با توجه به مقدار رسانایی ، بهتر است پنجره ای از دو لایه شیشه ای باشد که یک لایه هوا بین آنها محبوس شده باشد. چرا؟ شیشه و هوا هر دو عایق هستند زیرا رسانایی حرارتی کمی دارند. لایه هوا کمترین رسانایی حرارتی را دارد و رسانایی کلی واحد پنجره را کاهش می دهد. از آنجایی که هوا و شیشه هر دو شفاف هستند، افراد همچنان می توانند از پنجره ببینند.

برای مطالعه بیشتر» هواساز صنعتی گلخانه

کلام آخر

هوا صنعت تاو تولیدکننده انواع سیستم های تهویه مطبوع مانند انواع چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک، مینی چیلر، روف تاپ پکیج، فن کویل، هواساز صنعتی و… می باشد.  همچنین شرکت هوا صنعت تاو ارائه کننده کلیه خدمات نصب اجرا و راه اندازی انواع سیستم تهویه مطبوع می باشد. برای مشاوره تخصصی برای خرید سیستم تهویه مرتبط با نیازتان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *