عملکرد برج های خنک کننده

عملکرد برج های خنک کننده

عملکرد برج های خنک کننده چگونه است و به چه شرایطی بستگی دارد؟ در این مقاله همراه ما باشید که می خواهیم به اختصار در این مورد بپردازیم.

برج های خنک کننده :

کارکرد برج های خنک کننده به طور کلی دفع گرما، از آب  می باشد. در کولینگ تاور آب با هوا تماس پیدا کرده و دمای آب کاهش می یابد،  این خنک شدن آب به دلیل تبخیر بخشی از آب و خروج گرما به صورت بخار است. برج های خنک کننده یکی از کلیدی ترین بخش های صنایع است. در واقع می توان این طور بیان نمود، هرجا نیاز به خنک کردن آب باشد از این دستگاه استفاده می شود.

>>پیشنهاد ما به شما مطالعه بیشتر با چیلر آب خنک چیست؟

نحوه کارکرد برج های خنک کننده :

با رشد جمعیت جهان، نیاز به کالاهای جدید افزایش پیدا کرده است، این سبب افزایش تولید گردیده است. حاصل کار و فعالیت پروسه های مختلف تولید، ایجاد گرما و حرارت است.

برای کارکرد مداوم این دستگاه ها و تجهیزات، باید گرما از آنها گرفته شود. موثرترین و بهترین روش برای خنک نمودن دستگاه و تجهیزات استفاده ار برج های خنک کننده است. امروزه این برج ها بسیار محبوب است که بیش از 1500 نوع کارخانه در حال استفاده از آن هستند. 

پیش از صحبت در مورد نحوه عملکرد، برج های خنک کننده (Cooling Water)، بایستی بدانید که این دستگاه ها دارای یک ساختمان بتنی، فلزی، چوبی، و یا فایبر گلاس شکل هستند. در صورتی که آبهای داغ صنعتی خنک سازی نشوند، مشکل ساز خواهند شد. از این آب ها نمی توان در چرخه تولید صنعتی استفاده نمود. از همین جهت، باید با نحوه عملکرد برج های خنک کننده آشنا شوید.

نحوه عملکرد برج های صنعتی، به این گونه است که آب داغ وارد کولینگ می گردد، و سپس توسط فن های دستگاه سرد می شود در مرحله بعد آب به بالای برج منتقل می گردد و از طریق آب پاشهایی که بالای برج خنک کننده نصب شده است بر روی پکینگ ها (PP یا PVC) پاشیده می شود. با این کار سطح تماس بیشتری بین آب و هوا برقرار می شود، و سبب خنک شدن آب می گردد.

> آیا می دانید چیلر هواخنک چیست و چه تفاوتی با چیلر آب خنک دارد؟

درک عملکرد بهتر برج ها :

برای درک عملکرد برج خنک کننده و وظیفه برج خنک کننده باید با مفهوم دمای مرطوب آشنا شویم. فرض کنید در فضای آزاد و در زیر سایه هستید. دمای هوا 32 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی هوا 40 درصد می باشد. دماسنج معمولی دمای هوا را 32 درجه سانتی گراد نشان می دهد که به آن دمای خشک می گویند.

اما اگر دور حباب دماسنج پارچه نازکی بپیچید و آن را خیس کنید، دماسنج دیگری بوجود می‌آید به نام سایکرومیتر که در این حالت بعد از مدتی کوتاه دما از سطح دمای خشک پایین آمده و در حدود 22 درجه سانتیگراد می ایستد.

بهترین متریال برای ساخت برج های خنک کننده :

امروزه برج های خنک کننده از سه نوع متریال، بتن، فلز یا فایبر گلاس ساخته می شوند، نوع متریال در عملکرد بهتر برج های خنک کننده اثر گذار نیست، تنها عمر و هزینه نگهداری از آن را تحت تاثیر قرار می دهد. فلز به دلیل خوردگی، عوامل محیطی و پوسیدگی عمر کمتری دارد و می تواند به طور متوسط تا 15 سال مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این سیستم نیز بسیار بالا می باشد. در مقابل فایبر گلاس دارای عمر بالاتری می باشد و نیاز به تعمیرات کمتری دارد. از بتن نیز برای ساخت کولینگ تاورهای با سازه های بلند استفاده می شود.

دلیل استفاده از برج های خنک کننده :

برج های خنک کننده آب گرم را مجددا پس از سرد شدن به گردش در می آورند، و تا 98 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کنند. عهملکرد برج ها به هیچ عنوان برای محیط زیست مخرب نیست و حتی یکی از بهترین اشکال به کار گیری مکانیزم های طبیعی می باشد. به طوری که کولینگ تاور با صرف انرژی پایین، مقدار حرارت بسیار بزرگی را دفع می کند. اما باید دقت کرد که اگر در آب سیستم از مواد شیمیایی استفاده می شود، به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه گیری و جمع بندی :

در پایان استفاده از برج های خنک کننده در صنایع مختلف نقش بسیار مفیدی دارد، از برج خنک کننده، در سیستم خنک کاری واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمیایی، نیروگاه های حرارتی، و سیستم های اچ وی سی برای تهویه مطبوع استفاده می شود.

برج های خنک کننده یکی از از ملزومات واحدهای صنعتی است که نیاز به خنک کننده دارند. برج های خنک کننده در ابعاد مختلف و از جنس های مختلفی ساخته میشوند که هریک کاربرد و راندمان متفاوتی دارد. برای مشاوره تخصصی و اطلاع از قیمت برج خنک کننده با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

هواصنعت تاو

هوا صنعت تاو تولید کننده و عرضه کننده انواع سیستم تهویه مطبوع شامل چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک، برج خنک کننده، انواع مینی چیلرها و فن کوئل و هواساز صنعتی با سال ها فعالیت در این عرصه همواره در تلاش بوده در طی چند دهه فعالیت بالاترین کیفیت را به مصرف کنندگان خود ارائه دهد.

این شرکت با ارائه خدمات پس از فروش ویژه سعی نموده تا بسیاری از دغدغه های مشتریان خود کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *