چیلر یا کولر گازی؟

چیلر یا کولر گازی؟

آیا قصد خرید سیستم تهویه هوشمند دارید؟ مطمئنا اگر این قصد را دارید، در هنگام خرید دستگاه تهویه هوای مطبوع، از خودتان سوال کرده اید که برای منزل مسکونی شما چه سیستمی مناسب تر است؟ چیلر یا کولر گازی؟ در اصل عملکرد و رسالت هر دو دستگاه یکسان است و خنک کردن هوا در دستور کار هر دوی این ها قرار دارد. با این حال نحوه ی دقیق عملکرد خنک کردن هوا توسط هر دوی این دستگاه ها متفاوت است. و این تفاوت در عملکرد بر نحوه ی استفاده از آن ها تاثیر دارد.

کولر های گازی

به طور معمول برای خنک کردن خانه ها و ساختمان ها و فضاهای کوچک از کولر های گازی استفاده می شود. اکثر دستگاه های خنک کننده و گرم کننده، همانند کولر های گازی فقط می توانند دمای محیط را تا شانزده درجه سانتیگراد تغییر بدهند. از همین جهت برای خنک کردن اتاق خواب و یا دفاتر اداری تجاری بهتر است از کولر گازی استفاده نمود.

همان طور که در اکثر خانه های مناطق شرجی دیده اید، کولر های گازی دمای یک اتاق را تنظیم می کنند و با توجه به تنظیماتی که به آن ها داده می شود تا حد بسیار زیادی باعث مطبوع شدن هوا شده و رطوبت را از هوای داخل اتاق جدا می کنند؛ می توان دمای اتاق و فضایی که یک کولر گازی در آن قرار دارد را به خوبی کم و زیاد کرد.

همانطور که گفته شد یکی دیگر از آپشن هایی که در کولر گازی وجود دارد رطوبت زدایی محیط اتاق است، به این ترتیب که کندانسور حرارت هوای اتاق را حذف می کند، و در قسمت گرم دستگاه که تهویه هوای مطبوع قرار دارد، کندانسور، گرما را به هوا که دارای رطوبت است منتقل می کند، و به این ترتیب رطوبتی که در هوا جریان دارد از هوای اتاق خارج می شود.

چیلر ها

چیلر ها معمولا در فرآیند هایی برای خنک کردن ماشین ها و تجهیزات مشابه دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم چیلر ها این توانایی را دارند که دمای محیط را تا دو درجه ی سانتی گراد سرد کنند. بنابر این اگر به دنبال کاربرد های تجاری هستید، در این دسته از کاربرد ها به ایجاد هوای نسبتا سردی نیاز دارید و بهتر است از چیلر ها استفاده کنید.

در چیلر ها گرما از طریق سیکل تبرید فشرده سازی، باز جذب شده و یا از حالت مایع خارج می شود. سپس مایع خنک شده از لوله های ساختمان و کویل ها، از طریق واحد های فن کویل عبور می کند. که همین امر موجب می شود که رطوبت زدایی بهتری صورت بپذیرد. به همین ترتیب می توانیم بگوییم که چیلر ها به وسیله ی هوا و آب خنک می شوند.

در نتیجه باید بر اساس نیاز های کاربری که دارید اقدام به انتخاب یک کدام از انواع چیلر و یا کولر گازی کنید.

چیلرها به دو دسته چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک تقسیم می شود.

چیلر هواخنک:

چیلر تراکمی هوا خنک یک نوع دستگاه چیلر تراکمی است . در این چیلر اساس کار آن بر روند تبرید تراکمی بخار است و به این طریق آب را سرد می کند. چیلر هوا خنک، با استفاده از تعدادی فن و جریان هوا در محیط  فرایند دفع حرارت صورت می گیرد. با توجه به توضیح داده شده چیلر هواخنک مصرف آب نداشته و به همین دلیل مورد توجه مهندسان تاسیسات برودتی است. این چیلر امروزه رایج ترین نوع چیلر برودتی در محیط های صنعتی محسوب می شود.

چیلر آب خنک:

نوع دیگر چیلر، چیلر آب خنک است که از آن به عنوان یک وسیله خنک کننده در فصول گرم سال استفاده می شود. تولید سرما در این نوع چیلر بر اساس یک نوع سیکل تراکمی و تبخیری است و بر اساس شرایط محیط با ظرفیت های مختلف بین 20 الی 80 و 100 الی 1000 تولید می شود.

این نوع چیلر برا یانواع محیط های مسکونی، تجاری، اداری و … استفاده می شود.

چیلر هوایی یکی دیگر از انواع چیلر است برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما به شما مطالعه اطلاعات فنی و ساختاری و کسب اطلاعات کامل این نوع چیلر است.

نحوه ی تامین آب سرد در سیستم های تهویه مطبوع

در بیشتر سیستم های تهویه مطبوع که برای خنک کردن محیط اتاق ها و خانه ها از آن ها استفاه می شود، مبرد اصلی آب سرد است. به این معنی که این آب سرد است که از طریق چرخه ای خاص از دستگاه عبور می کند تا همیشه در سرد کردن هوای ورودی به دستگاه درست عمل کند.

هوا صنعت تاو

شرکت هوا صنعت تاو با یک دهه سابقه درخشان عرضه کننده انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد. این شرکت محصولاتی همچون چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک، مینی چیلر، هواساز صنعتی، فن کوئل، ایرواشر صنعتی و برج خنک کننده را با بالاترین کیفیت ارائه می کند.

در واقع این شرکت همواره در مسیر گردآوری محصولات خود به معیارهایی همچون شــهرت شــرکت ســازنده، کیفیــت، بهـــره گیــری از فنــاوری هــای نویــن، بازدهـــی بـــالا، بهینـــه ســازی مصـــرف انــرژی، حفـــظ محیــط زیســت و هوشـــمند بــودن تاسیســـات و … توجه داشته است .

هر کدام از این محصولات در طیف سیستم تهویه مطبوع مشخصات و کاربردهای منحصر به فرد و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. برای اینکه بتوان انتخاب بهتری داشت باید از این ویژگی ها اطلاعات دقیقی داشت تا بتوان به درستی از این سیستم ها استفاده کرد.

ما تلاش کردیم در ارتباط با اینکه چیلر یا کولر گازی توضیحاتی برای شما ارائه دهیم. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید همین حالا با ما  در شرکت هوا صنعت تاو تماس بگیرید..

شماره تماس : ۰۲۱۲۶۷۶۴۲۶۳ – ۰۲۱۲۶۷۶۴۲۶۸ – ۰۲۱۲۶۷۶۴۲۷۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *