چیلر هوا خنک و آب خنک

چیلر هواخنک و آب خنک

چیلر چیست؟

چیلر یا سرد کن ( به انگلیسی: chiller ) دستگاهی است که حرارت را از مایع ( معولا آب) بخار یا جذب می کند. این مایع سرد شده می تواند برای خنک کاری هوا یا دستگاه ها استفاده شود که معمولا به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد.

چیلرها بر دو نوع هستند:

چیلر های هوا خنک ( و یا چیلرهای هوایی )

چیلر های آب خنک

چیلر آب خنک

چیلر آب خنک که به ان چیلر تراکمی آب خنک هم می گویند از انرژی الکتریکی استفاده می کند.

چیلر تراکمی آب خنک بر اساس سیکل تبرید تراکمی (سیکل و دایره ای که در آن یک سیال تغییر فیزیکی می دهد) کار می کند.

قسمت های مختلف چیلر آب خنک:

  • مبرد
  • لوله های مربوطه
  • برج خنک کننده و پمپ
  • کمپرسور
  • کندانسور
  • اوپراتور
  • شیرانبساط الکترونیکی

چگونگی عملکرد چیلر آب خنک:

در چیلر های تراکمی آب خنک، جریان آب سرد از یک مبدل حرارتی عبور میکند و آب سرد می شود. سپس آب سرد شده از طریق لوله ها به دستگاه های مورد نظر که در ساختمان و یا کارخانه های صنعتی قرار دارند ارسال می شوند و مثلا تجهیزات گرم کارخانه را سرد می کنند و یا وارد دستگاه های تهویه ی هوای مطبوع می شوند.

 مدار آبی که از چیلر های تراکمی آب خنک می گذرد، از داخل یک برج خنک کننده عبور می کنند. بنابراین سیستم سرد کردن آب با استفاده از چیلر های آب خنک، به غیر از مصرف آب مصرف برق هم دارند.

ساختار چیلر آب خنک:

چرخش آب در بین چیلر تراکمی آب خنک و برج خنک کننده دارای نوعی مبدل حرارتی است که گرما را از مبرد جذب می کند. پس از سرد شدنِ مبرد ( ماده یا ترکیبی از مواد که به شکل سیال است ) آب با مداری دیگر به برج خنک کننده انتقال می یابد. بنابر این چیلر تراکمی آب خنک دارای دو مدار است که یکی از آن ها مبدل را سرد می کند و دیگری آب را به برج خنک کننده انتقال می دهد.

چیلر هوا خنک

در چیلرهای تراکمی هوا خنک، هیچ جریان آبی در مدارهایی خاص وجود ندارند و به جای آب اجتماعی از فن ها گرما را از مبرد ها می گیرند. از این رو است که به ان ها چیلر های هوا خنک می گویند.

چیلرهای هوا خنک چیلرهای رایجی در بین انواع چیلرها هستند که مبردها را با مجموعه ای از فن ها خنک می کنند. این چیلر ها هوای گرم و مضر و نامطبوع را تخیله می کنند پس نیاز به فضایی باز و حجم بالایی از هوای تازه دارند.

اگر بتوان چیلر هوا خنک را در محیط بیرون از ساختمان های اداری، تجاری و یا کارخانه ها نصب کرد، می توان از آن ها برای جذب و تخیله ی حرارت مبردها استفاده نمود

چیلر های خانگی و صنعتی

چیلرها در حالت دیگری نیز به دو دسته چیلرهای خانگی و چیلرهای صنعتی تبدیل می شود.

چیلر خانگی

چیلرهای خانگی معمولا برای خانه هایی به متراژ دویست متر به بالا استفاده می شوند. اگر چیلر های خانگی آب خنک باشند با استفاده از فرایند خنگ کردن آب و جریان آن در سیستم ساختمان و یا آپارتمان باعث خنک شدن دستگاه های ساختمانی می شوند. اگر چیلر های خانگی هواخنگ باشند هوای سرد و یا هوای گرم را به فن کویل ها پمپاژ کرده و محیط های مسکونی را سرد یا گرم می کنند.

چیلر صنعتی

برای خنک کردن تجهیزات صنعتی باید از چیلر ها استاده نمود. گاها هیچ ابزار دیگری به جز چیلر های صنعتی نمی تواند تجهیزات فرایند تولید یک کارخانه ی صنعتی را خنک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *