اهمیت هواساز در صنعت داروسازی

هواساز در صنعت داروسازی

هواساز در صنعت داروسازی

تاثیر تهویه مطبوع و هواساز در صنعت داروسازی بر کسی پوشیده نیست. سیستم های تهویه گرمایشی و تهویه مطبوع (HVAC) شرایط محیطی را در صنایع مختلف از جمله داروسازی کنترل می کنند. این سیستم ها شرایط محیطی لازم را برای تولید دارو در یک مرکز دارویی فراهم می کنند. همچنین به از بین بردن آلودگی و ذرات خارجی خطرناک در هوای اطراف منطقه تولید کمک می کنند.

کنترل زیست محیطی در صنعت داروسازی برای یک فرآیند تولید ایمن و قابل اعتماد ضروری است. متخصصان داروسازی را قادر می سازد تا هوای تمیز و بدون آلودگی را برای محصولی ایمن و مطمئن حفظ کنند. علاوه بر این، نیازهای خاص محصول مانند دما و رطوبت را برای توسعه و تولید موثر دارو فراهم می کند.

قبل از نصب و استفاده از هواساز صنعتی در داروسازی برای عملیات دارویی، باید اعتبارسنجی سیستم هواسازصنعتی دارویی انجام شود. این سیستم تهویه مطبوع را آزمایش می‌کند و کمک می‌کند تا قبل از استفاده از آن برای عملیات تولید دارو، هرگونه مشکلی مشخص شود.

ضرورت هواساز صنعتی در داروسازی

هواساز صنعتی در داروسازی کاربردهای مختلفی دارد. نیاز به تهویه مطبوع برای یک منطقه خاص به محصول دارویی تولید کننده بستگی دارد.

برخی از عملکردهای رایج یک سیستم تهویه مطبوع شامل موارد زیر است:

حفظ دما، حفظ رطوبت، تنظیم هوای داخل یک منطقه، تنظیم فشار و تامین هوای تازه از مهمترین وظایف سیستم های سیستم تهویه مطبوع است. در صنعت دارو نیزز از هواساز برای کنترل دما، کنترل کیفیت هوا، کنترل جریان هوا و تنظیم فشار استفاده می شود.

حفظ دما

کنترل دما عملکرد اساسی و جدایی ناپذیر هواساز صنعتی در صنعت داروسازی است. این امر ضروری است زیرا شرایط دمایی کنترل نشده می تواند رشد میکروبی را تحریک کند. همچنین می تواند تنظیمات رطوبتی را در منطقه افزایش دهد که اساس رشد میکروبی نیز می باشد.

هواساز صنعت  دارویی شرایط دمایی مناسبی را برای یک محصول دارویی ایمن فراهم می کند. همچنین با بهینه سازی فرآیند تنظیم دما از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند.

سیستم تهویه مطبوع یا هواساز صنعتی با نظارت مستمر منطقه، دما را کنترل می کند. هنگامی که دما از مقدار لازم بیشتر شود، هوای خنک را برای کاهش دمای منطقه تامین می کند. به طور مشابه، دمای هوا زمانی افزایش می یابد که دما از مقدار مورد نظر کمتر شود. به این ترتیب سیستم هواساز صنعتی دمای منطقه در واحد صنعتی را تنظیم می کند.

حفظ رطوبت

کنترل رطوبت نیز یکی از ویژگی های مهم یک سیستم هواساز در صنعت داروسازی است. مانند دما، رطوبت نیز رشد میکروبی را تحریک کرده و آلودگی را افزایش می دهد.

هواساز باید سطوح رطوبت کافی را برای محصولات و فرآیندهای دارویی حفظ کند. اگر هیچ محصول یا فرآیندی در کار نباشد، سطح راحتی انسان در نظر گرفته می شود.

یک روش رایج کنترل رطوبت، تامین هوای خنک شده در یک منطقه خاص است. در این روش آب سرد به کویل های خنک کننده عرضه می شود. هنگامی که هوای تغذیه از سیم پیچ خنک کننده عبور می کند، دمای آن کاهش می یابد و رطوبت آن کاهش می یابد. هنگامی که این هوا در یک منطقه خاص قرار می گیرد، نقطه شبنم را کاهش می دهد و رطوبت نسبی و مطلق را کاهش می دهد.

تنظیم هوای داخل یک منطقه

همچنین تهویه مطبوع دارویی جریان هوا را در داخل یک منطقه تعیین شده تنظیم می کند تا جریان هوای یکنواختی ایجاد کند. چراکه جریان هوای تنظیم نشده می تواند باعث شود که ذرات گرد و غبار یا اجسام خارجی دوباره وارد جریان هوا شوند. دمنده جریان هوا را در واحد انتقال هوا حفظ می کند. جریان هوای مورد نیاز به هواساز صنعتی وارد می شود و سنسورهای مختلف به طور مداوم جریان هوا را در یک منطقه نظارت می کنند. اگر جریان هوا در داخل یک منطقه تغییر کند، مثلاً به دلیل جریان انسان یا مواد، سنسورها تغییر را حس می کنند و سیگنال را به کنترل کننده اصلی ارسال می کنند که تفاوت را محاسبه می کند.

دمنده

همچنین می توان جریان هوا را با باز کردن یا بستن دمپرهای نصب شده در هوا تغذیه تنظیم کرد. باز کردن دمپر باعث افزایش جریان هوا می شود و بالعکس، بستن دمپر باعث کاهش جریان هوا می شود. دمپرها را می توان به طور خودکار از طریق کنترل کننده اصلی یا به روش دستی تنظیم کرد.

تنظیم فشار

تنظیم فشار یکی دیگر از وظایف اصلی تهویه هواساز صنعتی در صنعت دارویی است. تنظیم فشار از ورود هوا از مناطق کنترل نشده به منطقه کنترل شده یا تمیز جلوگیری می کند.

تنظیم فشار با تامین هوا با حجم بالاتر نسبت به مناطق مجاور حاصل می شود. این منطقه را تحت فشارتر (که به آن فشار مثبت نیز می گویند) نسبت به سایر مناطق می کند و از نفوذ هوا از مناطق غیر بحرانی یا کنترل نشده جلوگیری می کند.

تهویه مطبوع داروسازی

اجزای زیادی از یک سیستم تهویه مطبوع داروسازی برای تنظیم محیط زیست در صنعت داروسازی وجود دارد. مهم ترین آنها واحد هوا و سیستم کانال کشی است.

برای مطالعه بیشتر: تعمیر و نگهداری هواساز 

واحد هواساز

واحد تهویه هوا، مغز تهویه مطبوع داروسازی است و عملکردهای اصلی تهویه هوا را انجام می دهد. از یک فیلتر، کویل و یک بخش فن در یک محفظه تشکیل شده است. پوشش برای جلوگیری از نشتی از آب بندی و عایق بندی شده است. همچنین شامل درهای دسترسی و پورت های دید برای اهداف تعمیر و نگهداری و بازرسی است.

هوای مطبوع از طریق کانال به ناحیه مورد نظر جریان می یابد. اگر کانال کشی با دقت طراحی نشود، ویژگی و کیفیت جریان هوا را مختل کرده و هوای مطبوع را نیز آلوده می کند. ویژگی ها و الزامات تمیزی یک منطقه خاص، طراحی و مشخصات کانال را مشخص می کند.

مجراها در صنعت داروسازی می توانند مربع یا گرد باشند. آنها از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته شده اند. فولاد ضد زنگ گران است، بنابراین اغلب از آلومینیوم استفاده می شود.

کانال کشی

کانال کشی در تهویه مطبوع و هواساز در صنعت داروسازی باید تمیز باشد و نباید ذرات را از بین ببرد یا به منبع آلودگی تبدیل شود. کانال کشی اغلب به صورت مقطعی نصب می شود، بنابراین هر واحد باید آب بندی شود تا از نشت هوا جلوگیری شود.

گریل ها و دیفیوزرها در قسمت سرویس دهی در دهانه کانال نصب می شوند. گریل ها از نفوذ در دهانه کانال جلوگیری می کنند، در حالی که دیفیوزرها جریان یکنواخت هوا را در قسمت سرویس دهی امکان پذیر می کنند.

دمپرها در مکان های مختلف یک سیستم کانال کشی نصب می شوند. آنها مجموعه های مکانیکی هستند که در مجرای جریان هوا قرار دارند. موقعیت آنها می تواند باز یا بسته باشد. هنگامی که باز است، جریان هوا را عبور می دهند، و در وضعیت  بسته، جریان هوا را از آن بخش خاص محدود می کنند. دمپرها می توانند دستی یا موتوری باشند. دمپرهای موتوری سیگنال را از کنترل کننده اصلی می گیرند و می توانند دمپر را به طور خودکار برای تنظیم جریان هوا قرار دهند.

کلام آخر

شرکت هوا صنعت تاو تولیدکننده انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد. از جمله محصولات این مجموعه می توان به هواساز صنعتی، هواساز استاندارد و هایژنیک، برج خنک کننده، ایرواشر صنعتی، برج های خنک کننده، انواع چیلر مانند چیلر هوایی، چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک و… اشاره کرد.

برای مشاوره تخصصی و خرید سیستم تهویه مطبوع متناسب با نیاز فضای خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *