مسمومیت با مونوکسید کربن + عوامل و علائم

مسمومیت با مونوکسید کربن

از بسیاری جهات، مسمومیت با مونوکسید کربن یک قاتل خاموش است، زیرا نمی توان آن را دید، بو کرد یا چشید. با این حال، بر خلاف اکسیژن، که انسان برای زندگی به آن نیاز دارد، اثرات مونوکسید کربن (CO) شدید و گاهی کشنده است. سالانه  هزاران نفر بر اثر مسمومیت با CO جان خود را از دست می دهند و تعداد بیشتری نیز در بیمارستان بستری می شوند.

اگرچه مونوکسید کربن یک تهدید جدی است، اما مقدار مشخصی در اتمسفر همیشه وجود دارد. در واقع، آثار کوچک برای انسان بی ضرر هستند، که باعث می شود بسیاری تعجب کنند که چقدر مونوکسید کربن خطرناک است.

پاسخ ساده است: هنگامی که سطح CO خون از 0.2 ppm بالاتر می رود، خطرناک می شود. به دلیل این تهدید، نصب زنگ هشدار مونوکسید کربن برای هشدار دادن به افرادی که در داخل ساختمان هستند از افزایش سطوح ضروری است. این مسئولیت همیشه بر عهده مالکان ساختمان است.

صاحبان ساختمان ها و کارگران تعمیر و نگهداری باید نحوه نظارت و بررسی صحیح سطوح CO را بدانند. زیرا در صورت عدم کنترل، مسمومیت ناخواسته CO می تواند اثرات مخربی بر سلامت مستاجران داشته باشد.

مسمومیت با مونوکسید کربن چیست؟

قبل از اینکه بفهمید مسمومیت با مونوکسید کربن چیست، ابتدا باید بفهمید که چه چیزی باعث ایجاد مونوکسید کربن در یک خانه یا ساختمان می شود. مونوکسید کربن گازی سمی است که از طریق احتراق طبیعی و مصنوعی ایجاد می شود.

رویدادهای طبیعی مانند فوران های آتشفشانی و آتش سوزی جنگل ها به طور طبیعی مونوکسید کربن ایجاد می کنند. با این حال، وسایل سوخت سوز تولید شده، مانند آبگرمکن، کوره زغال سنگ، موتور خودرو، ژنراتور، اجاق گاز، یا واشر، بیشترین انتشار CO2 را ایجاد می کنند.

گاز مونوکسید کربن به این دلیل تشکیل می شود که دستگاه های احتراق قادر به تکمیل فرآیند اکسیداسیون و سوختن نیستند. بنابراین، به جای احتراق کامل یک ترکیب کربن برای ایجاد CO2، مولکول اکسیژن به اندازه کافی اکسیژن (گرما) دریافت نمی کند و مونوکسید کربن تشکیل می شود.

سطوح بیشتر CO باعث ایجاد خطرات سلامتی قابل توجه و علائم شدید برای ساکنان ساختمان می شود. مسمومیت با CO  یک خطر است زیرا استنشاق آن جایگزین اکسیژن در ریه ها می شود و تنفس را سخت می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، خون اکسیژن کافی دریافت نمی کند و باعث تنگی نفس می شود و در نهایت ممکن است باعث بیماری مزمن قلبی یا نارسایی شود. مسمومیت با CO همچنین می تواند باعث آسیب به مغز و بافت عضلانی و در صورت شدید بودن، مرگ ناگهانی شود.

چرا باید سطوح مونوکسید کربن را کنترل کرد؟

نظارت بر سطوح CO برای محافظت از رفاه مستاجرین ساختمان بسیار مهم است و می تواند رویکردی جامع برای کیفیت هوای داخل ساختمان را ارتقا دهد.

نصب یک آشکارساز CO به عنوان یک اقدام ایمنی ضروری در برابر مسمومیت با CO یک مکان عالی برای شروع است. با این حال، مدیران ساختمان باید فناوری ساختمان هوشمند را در نظر بگیرند  که اندازه گیری ها و به روز رسانی ها را در زمان واقعی ارائه می دهد. فناوری ساختمان هوشمند راه حلی مدرن برای جلوگیری از علائم مونوکسید کربن قبل از شروع آنها است.

علاوه بر این، تعیین اهداف کیفیت هوای داخلی برای ایجاد محیطی که سلامت و بهره‌وری را ارتقا می‌دهد، ضروری است .

  1. مونوکسید کربن بی رنگ و بی بو است.

همانطور که قبلا گفته شد، رد فیزیکی مونوکسید کربن توسط حواس انسان غیرقابل تشخیص است. به همین دلیل، پیاده سازی یک شبکه قوی از سنسورها و هشدارها برای تشخیص زمانی که سطح CO از 0.2 ppm بالاتر می رود بسیار مهم است.

  1. مونوکسید کربن می تواند به سرعت در مکان هایی با تهویه ضعیف افزایش یابد.

یکی دیگر از دلایل رایج سطوح ناسالم CO در ساختمان، تهویه و نصب ضعیف است. علت اصلی مسمومیت با گاز CO، وسایل گازسوز است. به همین دلیل، هر وسیله قابل احتراق باید به طور استراتژیک در مناطقی با تهویه مناسب قرار داده شود و برای اطمینان از عدم نشتی پس از نصب بررسی شود.

  1. سطح مسمومیت حاد با دی اکسید کربن می تواند منجر به مرگ شود

مونوکسید کربن بیش از حد می تواند باعث مرگ در اثر خفگی، نارسایی قلبی یا ناتوانی شدید بافت شود. با این حال، خطر مرگ ناگهانی زمانی رخ می دهد که فردی در اتاقی با مونوکسید کربن بیش از حد به دام افتاده باشد. در نتیجه به خواب می روند و نرسیدن اکسیژن به قلب باعث از کار افتادن قلب و در نتیجه مرگ می شود.

آشکارسازهای مونوکسید کربن کجا باید نصب شوند؟

هر ساختمان و خانه باید آشکارسازهای مونوکسید کربن را  در هر طبقه نصب کند. همچنین عاقلانه است که حسگرها را تا حد امکان نزدیک به مراکز فعالیت انسانی قرار دهید. به عنوان مثال، در خانه، آشکارسازها را نزدیک محل خواب قرار دهید. در ساختمان‌های اداری، ردیاب‌ها را نزدیک محل کار اکثر افراد قرار دهید. برای طبقات اداری بزرگ، ممکن است نیاز به نصب چندین آلارم CO2 داشته باشید.

مدیران ساختمان همچنین باید بررسی های معمول باتری را انجام دهند تا مطمئن شوند آلارم ها کار می کنند. این بررسی‌ها از مدیران می‌خواهد که در صورت یافتن باتری مرده، همیشه یک نسخه پشتیبان از باتری را در دسترس داشته باشند.

علائم رایج مسمومیت با مونوکسید کربن

در حالی که مونوکسید کربن از طریق حواس انسان قابل ردیابی نیست، ممکن است افراد قبل از اینکه سطح CO به ارتفاع مرگبار برسد، عوارض جانبی را احساس کنند. با این حال، برخی علائم رایج وجود دارد که باید به آنها توجه کرد، زیرا با ریختن مونوکسید کربن بیشتر در هوا، به تدریج بدتر می شوند.

علائم اولیه مسمومیت با CO شامل سردرد، حالت تهوع و سرگیجه است. اما بدون مکانیسم های تشخیص مناسب، بسیاری از علائم پیشرفت کرده اند که برخی از آنها در زیر ذکر شده است.

اگر شما یا شخصی که می شناسید اثرات مسمومیت با CO را تجربه کردید، حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید و از نظر اثرات ماندگار معاینه شوید.

درد قفسه سینه

از آنجایی که مونوکسید کربن اکسیژن را به جریان خون و قلب قطع می کند، درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی مسمومیت با CO است که نشان دهنده سطوح بالقوه تهدید کننده زندگی مونوکسید کربن در جو است.

تنگی نفس

هنگامی که ساکنان ساختمان در طول زمان در معرض مونوکسید کربن قرار می گیرند، ممکن است به طور کلی دچار تنگی نفس شوند زیرا اکسیژن دریافتی آنها به شدت کاهش می یابد.

تاری دید

مشکلات بینایی یکی دیگر از مشکلات رایج مرتبط با مونوکسید کربن است. هنگامی که اندام های اولیه بدن نتوانند اکسیژن مناسب دریافت کنند، ممکن است سرگیجه یا تاری ایجاد شود.

چگونه در هنگام خاموش شدن آشکارساز مونوکسید کربن واکنش نشان دهیم؟

مدتهاست ثابت شده است که مونوکسید کربن یک تهدید جدی برای کسانی است که ساختمان ها و خانه ها را اشغال می کنند. به دلیل این خطرات، مدیران ساختمان باید سیستم های مناسبی را برای گرفتن سطوح CO قبل از خطرناک شدن اجرا کنند.

به همین ترتیب، درک چگونگی خلاص شدن از شر مونوکسید کربن چیزی است که هر مالک و مدیر ساختمان باید قبل از بروز مشکل از آن آگاه باشد. بهترین راه برای انجام این کار، راه اندازی سیستمی از حسگرهای مبتنی بر اینترنت است که کیفیت هوای داخل ساختمان را در کل ساختمان ردیابی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *