چیلر آمونیاکی و 7 مزیت مهم آن

چیلر آمونیاکی

همانطور که نگرانی‌ها و مقررات زیست‌محیطی جدید ایجاد می‌شود، چیلر آمونیاکی در میان راه‌هایی که هم علم و هم صنعت به دنبال اجرای استراتژی‌های جدید برای خنک‌سازی و تهویه مطبوع هستند، برجسته می‌شود. در حالی که تبرید آمونیاکی چیز جدیدی نیست. ( تاریخچه ی اولین کاربردهای استفاده از تبرید آمونیاکی به یک قرن قبل باز می گردد.) به عنوان یک جایگزین کارآمد و پایدار برای سایر استراتژی ها در زمینه تبرید صنعتی مورد ستایش قرار می گیرد. این عمدتا به دلیل مقرون به صرفه بودن آن است، به ویژه برای سیستم های خنک کننده بزرگ.

در این مقاله به بیایید نگاهی به چیلر آمونیاکی، نحوه عملکرد و مزایای آن بیاندازیم.

چیلر آمونیاکی چیست؟

چیلر آمونیاکی نوعی سیستم تبرید است که از آمونیاک به عنوان مبرد برای جذب و حذف گرما از یک فضا یا یک فرآیند استفاده می کند. همانطور که گفته شد استفاده از آمونیاک یک گزینه رایج برای کاربردهای صنعتی و تجاری است که در آن مقادیر زیادی گرما منتقل و دفع می شود.

چیلر آمونیاکی چگونه کار می کند؟

اصل کار یک چیلر آمونیاکی از اصول فیزیک پیروی می کند، به طوری که گرما می تواند از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شود و به طور موثر اولین مورد را خنک تر کند. ابتدا یک اواپراتور استفاده می شود، منطقه ای که در آن آمونیاک اجازه تبخیر در فشار کم و دمای پایین را دارد. این فرآیند به این معنی است که گرما از محیط اطراف جذب می شود.

سپس بخار آمونیاک توسط کمپرسور فشرده می شود که باعث افزایش فشار و دمای آن می شود. این به افزایش سطح انرژی آمونیاک منجر می شود. سپس بخار آمونیاک با فشار بالا و دمای بالا در یک مبدل حرارتی یا کندانسور متراکم می شود و در آنجا گرما را آزاد می کند که در طول فرآیند تبخیر قبلی جذب می شود.

در نهایت، پس از تراکم، آمونیاک مایع پرفشار از طریق یک شیر انبساط، منبسط می شود که باعث کاهش فشار و دمای آن می شود. این باعث می شود که تا حدی تبخیر شود، به طوری که می تواند به اواپراتور برگردد و چرخه را دوباره شروع کند.

مزایای استفاده از چیلر آمونیاکی

کارایی

ترمودینامیک و خواص فیزیکی آمونیاک، آن را به یک مبرد کارآمد تبدیل می کند، به ویژه هنگامی که در سیستم های آمونیاکی بزرگ ترکیب شود. خواص ترمودینامیکی عالی آن شامل گرمای نهان بالا تبخیر و ویژگی های انتقال حرارت خوب است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود چیلرهای آمونیاکی در انتقال گرما و ایجاد خنک‌کننده موثر بسیار کارآمد باشند. به این ترتیب، یک چیلر آمونیاکی می تواند به همان اثر خنک کننده دست یابد و در عین حال انرژی کمتری مصرف کند و هزینه های عملیاتی را کاهش دهد.

پایداری

آمونیاک یک گزینه سازگارتر با محیط زیست نسبت به مبردهای مصنوعی مانند CFC ها است که برخی از آنها به دلیل آسیب زیست محیطی ممنوع شده اند. آمونیاک به سرعت تجزیه می شود و به لایه اوزون آسیب نمی رساند. در واقع، آمونیاک دارای پتانسیل تخریب لایه ازن صفر (ODP) و پتانسیل کم گرمایش جهانی (GWP) است. این بدان معنی است که تأثیر قابل توجهی بر تغییرات آب و هوا ندارد و چیلر آمونیاکی را به گزینه ای سازگار با محیط زیست تبدیل می کند.

به این ترتیب، می تواند دستورالعمل های سختگیرانه مبرد را که سایر محصولات آلاینده را هدف قرار می دهد، رعایت کند. به این ترتیب، چیلرهای آمونیاکی الزامات نظارتی برای استانداردهای ایمنی و زیست محیطی را برآورده می کند یا از آن فراتر می رود و به اپراتورها کمک می کند تا با مقررات محلی و بین المللی مطابقت داشته باشند.

ایمنی

نشت آمونیاک (حتی در موارد کوچک) به لطف بوی قوی این عنصر به راحتی قابل تشخیص است.

هزینه ها

آمونیاک در مقایسه با برخی مبردهای دیگر نسبتاً ارزان است. این امر باعث می شود که چیلر آمونیاکی به یک انتخاب مقرون به صرفه برای سیستم های خنک کننده در مقیاس بزرگ تبدیل شود.

قابلیت اطمینان

چیلر آمونیاکی به دلیل دوام و قابلیت اطمینان در صورت نگهداری مناسب شناخته شده است. آنها اغلب طول عمر بیشتری نسبت به انواع دیگر چیلرها دارند که نیاز به تعویض مکرر و هزینه های مرتبط را کاهش می دهد. علاوه بر این، هنگامی که چیلرهای آمونیاکی به درستی نگهداری می شوند، اغلب هزینه های تعمیر و نگهداری کمتری در مقایسه با سایر سیستم های تبرید دارند و کمتر در معرض مسائلی مانند نشت مبرد هستند.

تطبیق پذیری

چیلرهای آمونیاکی را می توان در کاربردهای مختلف استفاده کرد . در واقع، آن‌ها در بخش‌های مختلف، از جمله تبرید صنعتی، فرآوری مواد غذایی، تولید مواد شیمیایی و سیستم‌های HVAC در ساختمان‌های تجاری بزرگ به‌شدت محبوب شده‌اند.

تعمیر چیلر آمونیاکی

فرآیند نگهداری و تعمیر چیلرهای آمونیاکی، بسیار حائز اهمیت است. با توجه با طراحی پیچیده چیلرهای آمونیاکی و اشتعال پذیری آمونیاک باید با دقت و توسط تکنسین های با تجربه انجام شود. به طور کلی فرآیند تعمیر چیلر آمونیاکی، به 5 مرحله تقسیم می شود.

  • مرحله اول تشخیص مشکل: در ابتدا، تکنسین باید با بررسی کامل دستگاه و تشخیص مشکل، علت ایجاد مشکل را شناسایی کند.
  • مرحله دوم تعمیر قطعات: تکنسین باید قطعات دستگاه را بررسی کرده و قطعات خراب را تعمیر یا تعویض کند.
  • مرحله سوم شارژ مجدد: در صورت نیاز، تکنسین باید مقدار مجدد آمونیاک و روغن را به دستگاه اضافه کند.
  • مرحله چهارم تست و عیب‌یابی: پس از تعمیر، دستگاه باید تست شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. در صورت وجود هرگونه مشکل، تکنسین باید آن را برطرف کند.
  • مرحله پنجم نگهداری و پشتیبانی: پس از تعمیر، دستگاه باید به صورت منظم نگهداری و بازبینی شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود و در صورت نیاز، تعمیرات دیگری نیز انجام شود.

خنک‌سازی سریع و کارآمد

خواص عالی انتقال حرارت آمونیاک آن را برای کاربردهایی که نیاز به خنک‌سازی سریع و کارآمد دارند، مناسب می‌سازد. این شامل فرآیندهای پیچیده تولید در مقیاس بزرگ است. شایان ذکر است که آمونیاک سمی و قابل اشتعال است. این بدان معنی است که هر چیلر آمونیاکی باید با دقت طراحی، نصب و نگهداری شود، تنها با تکیه بر کارشناسان حرفه ای که قادر به تأیید هر مرحله از راه هستند. علاوه بر این، سیستم های چیلر آمونیاکی برای جلوگیری از حوادث و قرار گرفتن در معرض گاز، نیازمند رعایت دقیق مقررات ایمنی هستند. باز هم، طراحی، مدیریت و نگهداری دقیق می تواند این خطرات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ما در مجموعه هوا صنعت تاو، برای توسعه سیستم‌های خنک‌کننده با کاربردهای تجاری و صنعتی کار می‌کنیم. ما در این مجموعه تلاش می کنیم تا بهینه ترین سیستم های تهویه مطبوع متناسب با نوع کاربردی برای شما فراهم آوریم. برای مشاوره تخصصی و خرید انواع سیستم های تهویه مطبوع مانند چیلر تراکمی آب خنک، چیلر تراکمی هوا خنک، هواساز صنعتی، برج خنک کننده و فن کویل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *