نقش تهویه مطبوع در بیمارستان ها و کلینیک های بهداشتی

نقش تهویه مطبوع در بیمارستان ها

بیمارستان ها، کلینیک ها و سایر مراکز درمانی نقشی حیاتی در سلامتی جامعه ایفا می کنند. آنچه به همان اندازه حیاتی است نقش سیستم های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) در این ساختمان ها است. اهمیت نقش تهویه مطبوع در بیمارستان ها بر سلامتی افراد بر کسی پوشیده نیست. هنگامی که سیستمهای تهویه بیمارستانی بهینه نباشد، می تواند آلرژی و سایر مشکلات تنفسی را بدتر کند و باعث تشدید آلرژی و حساسیت شود. این امر برای هر نوع ساختمانی که مردم در آن رفت و آمد می کنند صادق است، اما به ویژه در مورد مراکز بهداشتی درمانی، که در آن بیماران به آن مراجعه می کنند، جایی که کارکنان باید از عفونت ها محافظت شوند، و در جاهایی که ممکن است عوامل آلاینده زیاد باشد، ضروری است.

در این مقاله می‌خواهیم چالش‌های خاص سیستم های تهویه مطبوع ساختمان‌های مراکز بهداشتی و بیمارستان ها را بررسی کنیم.

ویژگی ها و چالش های تاسیسات مراقبت های بهداشتی

نقش تهویه مطبوع در بیمارستان ها بسیار مهم است. سیستم های تهویه مطبوع در بیمارستان ساختمان های عمومی همه می توانند چالش ها و ویژگی های خاص خود را از نظر طراحی سیستم تهویه مطبوع داشته باشند. در ساختمان‌های عمومی و درمانی، علاوه بر تضمین دمای مناسب، بلکه تهویه مناسب، ایمنی و سلامتی نیز مهم‌تر است.

چرا تهویه مطبوع در بیمارستان ها مهم است؟

بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها معمولاً فضاهای جداگانه‌ای برای عملکردهای مختلف دارند و به این ترتیب، الزامات سیستم های تهویه مطبوع  متفاوتی نیز دارند. بخش‌ها، اتاق‌های کارکنان، اتاق‌های انتظار… هر کدام از آنها استانداردهای دمایی، رطوبتی و تهویه جداگانه‌ای دارند. برخی از مناطق مانند اتاق های عمل، اتاق های ایزوله و آزمایشگاه ها مناطق بحرانی در نظر گرفته می شوند. این اتاق ها معمولاً نیاز به کنترل دقیق تری بر تمام عناصر آب و هوایی دارند.

فناوری و تجهیزات در بیمارستان‌ها در کلینیک‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند، ناگفته نماند که سیستم‌های HVAC باید ۲۴ ساعته کار کنند. طبق گزارش های انتشار یافته، یک بیمارستان به طور متوسط ​​2.5 برابر بیشتر از سایر ساختمان های تجاری انرژی مصرف می کند. برای کاهش تاثیر مصرف انرژی، کنترل‌های فردی برای کاهش فضاهای خالی و اعمال شرایط ویژه در شب مورد نیاز است.

وقتی صحبت از نقش تهویه مطبوع در بیمارستان ها و فضاهای عمومی می شود، تمرکز اصلی ممکن است بر روی دمای مناسب باشد. اما در مورد بیمارستان ها و کلینیک ها، سلامت و ایمنی بیشترین اهمیت را دارد. از آنجایی که بیماری‌ها و عفونت‌ها درمان می‌شوند، باید این بیماری‌ها را مهار کرد و از سرایت آن به بیماران دچار نقص ایمنی و بازدیدکنندگان و کارکنان سالم جلوگیری کرد. یکی از عناصر کلیدی برای اطمینان از ایمنی، راهبردهای تهویه و تبادل هوا و همچنین حذف موثر هوای خروجی است.

آب و هوای مناسب نیز مزایای زیادی برای سلامتی بیماران دارد. عوامل محیطی نامطلوب می تواند شرایط بیماران بستری را تشدید کند یا بهبودی را به تاخیر بیندازد. بر اساس مطالعات انجام شده، محافظت از بیماران در برابر گرما و سرما برای راحتی دمایی ممکن است حتی با نرخ مرگ‌ومیر کمتر در بیمارستان‌ها مرتبط باشد.

یکی از نقش های تهویه مطبوع در بیمارستان ها، حذف آلاینده هاست. چرا که در این مکان ها غلظت‌های بالاتر ترکیبات آلی فرار (VOCs) و بخارات شیمیایی ناشی از آزمایشگاه‌ها و کار با دارو و سایر اجزای درمانی، بیشتر است. وجود این ذرات سلامتی افراد را به خطر می اندازد. بنابراین نقش تهویه مطبوع در بیمارستان ها و مدیریت دما و تهویه مناسب بسیار مهم است.

انجمن مهندسین گرمایش، تبرید و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) یکی از جامع ترین فهرست منابع را برای راهنماها و کاربردهای HVAC در ساختمان های مختلف دارد. در سال‌های اخیر، طراحی سیستم های تهویه مطبوع برای مراقبت‌های بهداشتی تمرکز خود را بر مناطقی برای جلوگیری از گسترش عفونت‌های موجود در هوا تغییر داده است. مانند بهبود اتاق های ایزوله، افزایش نیازهای فیلتراسیون هوا، تجدید نظر در سیستم های خروجی.

 

اهمیت دما و تهویه در بیمارستان ها

مزایای تهویه مطبوع در بیمارستان ها

کنترل درجه حرارت

دما ارتباط نزدیکی با سلامت جسمی و روحی دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، شرایط آب و هوایی نامناسب می تواند برای سلامتی و روند درمان بیمار مضر باشد. تهویه مطبوع می تواند بهبود را تسریع کند و می تواند به عنوان یک عامل درمانی در نظر گرفته شود. برای مثال، گرما تهدیدی برای افراد مسن، کودکان و افرادی با شرایط بهداشتی غیر عادی محسوب می شود. به طور خاص، بیماران قلبی و افراد مبتلا به بیماری تیروئید به گرما حساس تر هستند و در تنظیم گرما مشکل دارند. از طرف دیگر، بیمارانی که تحت عمل جراحی یا جراحی قرار می‌گیرند بیشتر در معرض هیپوترمی (سرما) هستند. تهویه مطبوع با تمرکز بر کنترل دما در این موارد کلیدی است، که تنها چند نمونه از نحوه بهره مندی بیماران از تهویه مطبوع است.

حفظ دمای مناسب باعث ایجاد محیطی دلپذیرتر هم برای کارکنان و هم برای بازدیدکنندگان می شود. در مورد کارکنان، دما و بهره وری بسیار بیشتر از آنچه ما فکر می کنیم به هم مرتبط هستند. کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی روزانه با استرس بالایی مواجه هستند و تضمین آسایش دمایی می تواند به عملکرد و تصمیم گیری کمک کند. از دیدگاه بازدیدکنندگان، اطمینان از اینکه در حین حضور در مرکز احساس راحتی می‌کنند، می‌تواند احساسات منفی را که ممکن است از ملاقات با یک دوست یا خویشاوند بیمار ایجاد شود، کاهش دهد.

همچنین دما می‌تواند بر فعالیت باکتری‌ها و ویروس‌ها تأثیر بگذارد، برخی می‌توانند با دمای پایین مهار شوند، در حالی که برای برخی دیگر برعکس است. در نهایت، ملاحظات دیگر برای دما، تعمیر و نگهداری تجهیزات و حفظ دارو و سایر اجزای درمان است که معمولاً شرایط دمایی خاص خود را دارند. اگرچه، به طور کلی، آنها معمولاً به دمای سردتر نیاز دارند (یا به اتاق های فریزر اختصاصی نیاز دارند).

کنترل رطوبت در بیمارستان

وقتی صحبت از رطوبت نسبی (RH) در مراکز بهداشتی و درمانی می شود، تنظیم آن نسبت به سایر ساختمان ها کمی چالش برانگیزتر می شود. دلیل آن این است که همین میزان رطوبت می تواند بر برخی افراد تأثیرات مثبت و بر برخی دیگر تأثیرات منفی داشته باشد. توصیه کلی برای رطوبت داخل خانه این است که آن را زیر 60 درصد نگه دارید اما بیش از حد خشک نکنید. این توصیه کلی را نمی توان برای مراکز مراقبت های بهداشتی اعمال کرد، جایی که اتاق ها ممکن است به رطوبت نسبی متفاوتی بسته به عملکردشان و نوع درمان بیماران در آنجا نیاز داشته باشند. برخی از بیمارانی که تحت درمان برای مشکلات تنفسی هستند از آب و هوای گرم و مرطوب برای کاهش ناراحتی خود بهره می برند. در حالی که دیگران زمانی که RH در 30٪ باشد (که خشک در نظر گرفته می شود) بهبودی در علائم خود مشاهده می کنند.

در رابطه با تجهیزات پزشکی، داروها و درمان، رطوبت کم می تواند الکتریسیته ساکن ایجاد کند یا خطر آتش سوزی مواد شیمیایی قابل اشتعال را افزایش دهد.

چالش دیگر در مورد رطوبت این است که گرد و غبار و ذرات تمایل دارند در محیط های خشک شناور شوند و برای مدت طولانی تری در هوا باقی بمانند، که در صورت عدم انجام اقدامات مناسب، تمیز کردن و دور نگه داشتن عفونت ها را دشوار می کند. همچنین لازم به ذکر است که برخی از باکتری ها و ویروس ها در محیط های با رطوبت بالا رشد کرده و پخش می شوند. مشاهده شده است که وقتی رطوبت کمتر از 40 درصد باشد، عفونت در بیمارستان ها افزایش می یابد. این ما را به نقطه بعدی می رساند، تهویه، یعنی نحوه کنترل میکروب ها و آلاینده های موجود در هوا.

تهویه مناسب در بیمارستان

حتی در سایر محیط های داخلی، تهویه یکی از عناصر کلیدی برای تضمین یک فضای سالم است. در مورد تهویه بیمارستانی و کلینیک بهداشتی، بسیار مهمتر است زیرا برای کنترل ذرات معلق در هوا و جلوگیری از گسترش عفونت استفاده می شود. با توجه به این نیازهای فزاینده، الزامات و مقررات برای تهویه در مراقبت‌های بهداشتی سخت‌تر از سایر ساختمان‌های عمومی است. راه های مختلفی وجود دارد که تهویه به بهبود هوا کمک می کند. یکی از رایج ترین آنها از طریق تبادل هوا است که به وسیله آن هوای تازه خارج از منزل تصفیه و وارد داخل خانه می شود. توصیه کلی بر اساس تضمین 0.35 تبادل هوا در ساعت (ACH) است. اما از آنجایی که امکانات بهداشتی و درمانی استانداردهای بالاتری دارند، توصیه برای این بخش بین 2 تا 12 ACH است.، نرخ بالاتر برای اتاق های ایزوله عفونت هوابرد (AIIR) است. از طریق تبادل هوا، غلظت آلاینده های هوا نیز رقیق می شود.

یک روش کمتر شناخته شده تهویه از طریق فشار هوای مثبت و منفی است. این تکنیک در کلینیک های کوچک تا بیمارستان های بزرگ استفاده می شود و شامل تغییر فشار هوا برای تنظیم عبور هوای تازه به داخل اتاق است. اتاق های فشار مثبت نسبت به مناطق اطراف خود فشار هوای بیشتری در داخل دارند. به این ترتیب، هوا به راحتی از اتاق خارج می شود، اما هوای بیرون به داخل باز نمی گردد. این برای محیط های استریل که باید از ورود باکتری ها و ویروس ها جلوگیری شود، مفید است. این اتاق‌ها معمولاً بیماران دچار نقص ایمنی را از عفونت‌های فضای باز در امان نگه می‌دارند. اتاق‌های فشار منفی برعکس عمل می‌کنند، زیرا فشار هوای کمتری نسبت به اتاق‌های دیگر دارند و از خروج هوا در حین ورود هوای تازه بیرون جلوگیری می‌کنند. اتاق‌های فشار منفی معمولاً به عنوان AIIR برای درمان بیماران مبتلا به شرایط عفونی و محافظت از کارکنان و سایر بیماران از سرایت عمل می کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که معمولاً از تهویه طبیعی در این مناطق کنترل شده اجتناب می شود، به ویژه وقتی در نظر بگیریم که مناطق دارای تهویه مطبوع دارای غلظت کمتری میکروب نسبت به اتاق های دارای تهویه طبیعی هستند (طبق مطالعه ای که گسترش آلودگی میکروبی را در بیمارستان ها مشاهده کرد.).

برای مطالعه بیشتر: هواساز هایژنیک اتاق تمیز

فیلتراسیون مناسب

فیلتراسیون هوا مانعی در برابر عفونت های موجود در هوا می شود و همچنین ذرات و گرد و غبار موجود در هوا را کاهش می دهد که ممکن است شرایط تنفسی را تشدید کند. انجمن مهندسی، دستورالعمل های جامعی را برای فیلتراسیون هوا در مناطق خاص ارائه می دهد. سیستم های تصفیه ذرات هوای با راندمان بالا (HEPA) به یکی از شناخته شده ترین استانداردها برای فیلترها در سال های اخیر تبدیل شده اند. فیلترهای هپا در برابر ذرات با قطر 0.3 میکرون 99.97 درصد کارایی دارند. این اندازه ذرات معلق یکی از چالش‌های اصلی را به دلیل فراری بودن آن ایجاد می‌کند.

بیمارستان های بزرگ باید از گسترش پاتوژن های موجود در هوا که ممکن است به درمان آنتی بیوتیکی مقاوم باشند، جلوگیری کنند. عفونت در مراکز مراقبت های بهداشتی یک موضوع شناخته شده است: حضور بیشتر پاتوژن های مسری خطر ابتلا به عفونت های بیمارستانی را افزایش می دهد، که اصطلاحی است که برای توصیف عفونت های به دست آمده در طول بستری در بیمارستان استفاده می شود. از طریق تست فیلتر و استفاده از فیلترهای مناسب برای هر فضا، می توان این مسائل را به طور موثر مدیریت کرد.

قیمت هواساز بیمارستانی

شرکت هوا صنعت تاو با بیش از چند دهه سابقه درخشان در تولید انواع سیستم های تهویه مطبوع، تولیدکننده انواع چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک، برج خنک کننده، هواساز صنعتی، هواساز هایژنیک و … می باشد. برای مشاوره و خرید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *