چگونه از بو در کولر گازی جلوگیری کنیم؟

بو در کولر گازی

اگر از کولر گازی برای تهویه خانه خود استفاده می کنید، احتمالا با چالش بو در کولر گازی به رو شده اید. با رعایت نکات ضروری ما برای نگهداری از کولر گازی خود از بوهای نامطبوع و شرایط ناسالم خودداری کنید.

وقتی هوا خیلی گرم یا سرد است، هیچ چیز بهتر از قدم گذاشتن در خانه شما نیست، به خصوص زمانی که تهویه مطبوع در انتظار شماست. اما یک چیز وجود دارد که می تواند این تجربه را خراب کند؛ و آن بوی نامطبوعی که از مکولر گازی خارج می شود. بوی بد نشان دهد که چیزی در کولر گازی شما معیوب است. با این حال، این یک مشکل نسبتاً رایج است و بسته به اینکه چه چیزی باعث ایجاد بو می شود، می توان آن را به راحتی از بین برد و حتی بهتر از آن جلوگیری کرد.

هوایی که تنفس می کنیم بر سلامت ما تأثیر می گذارد و محیط خانه ما باید تا حد امکان سالم نگه داشته شود. هنگامی که بوی بد در داخل خانه در گردش باشد، کیفیت هوای داخل خانه را کاهش می دهد. تهویه مطبوع نه تنها دمای مناسب را فراهم می کند، بلکه می تواند کیفیت هوای داخل خانه را از طریق فیلترهای تخصصی بهبود بخشد و به کاهش رطوبت کمک کند. با این حال، اگر بوهای ناخواسته از کولر گازی شما نشات می گیرد، آنها را برای مدت طولانی نادیده نگیرید و علت آن را پیدا کنید، نه تنها برای راحتی خود، بلکه برای سلامتی سیستم تهویه ضروری است.

اما سوالی که ذهن را مشغول می کند این است که چه چیزی باعث ایجاد بو در کولر گازی می شود؟

دلایل بو در کولر گازی

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که باعث ایجاد بوی نامطبوع در کولر گازی شما می شود، اما برخی از رایج ترین انواع بوها، شبیه بوی کپک زدگی هستند که اغلب به دلیل سه مشکل ایجاد می شود:

شرایط نامناسب فیلترهای هوا

فیلترهای هوا نیاز به تمیز کردن یا تعویض دارند. اگر از آخرین باری که فیلترهای کولر گازی شما تمیز شده اند مدتی گذشته باشد، ممکن است کثیفی باشد و باعث ایجاد بوی کپک زده شود. فیلترهای سیتم تهویه سدی در برابر گرد و غبار، مو و مواد حساسیت زا هستن. آنها برای به دام انداختن این ذرات عمل می کنند و به مرور زمان تجمع در فیلترها می تواند بر جریان هوا تأثیر بگذارد، از خروج کامل رطوبت جلوگیری می کند و منجر به رشد باکتری ها می شود که منجر به ایجاد بو می شود.

کپک

زمانی که مقدار بیش از حد رطوبت وجود دارد، می تواند باعث ایجاد مشکل بزرگتری شود، مانند رشد کپک. این عوامل می توان کیفیت هوای داخل خانه ی شما را کاهش دهند. همچنین ممکن است متوجه افزایش واکنش های آلرژیک مانند عطسه و سوزش گلو و سایر مشکلات تنفسی در بین اعضای خانواده خود شوید.

گرفتگی یا زهکشی ضعیف

قطرات آبی که در داخل کولر گازی جمع می شوند معمولاً از طریق لوله تخلیه، دفع می شوند. اگر سیستم خروجی آب و زهکشی مسدود شود یا به درستی کار نکند، میعان ایجاد می شود و باعث بوی راکد آب شود. ریزش آب در داخل کولر گازی نیز می تواند باعث آسیب الکتریکی شود که دلیل دیگری برای حل هر چه سریعتر این مشکل است.

چگونه از از شر بوی بد خلاص شویم؟

روش های از بین بردن بوی بد کولر گازی

از بین بردن بوهای نامطلوب در کولر گازی، فرآیند پیچیده ای نیست. اما همیشه قبل از انجام هر کاری این توصیه ها را در نظر داشته باشید:

  • به یاد داشته باشید که قبل از انجام هر گونه کار تمیزکاری یا نگهداری، منبع تغذیه کولر گازی را خاموش کنید.
  • علاوه بر این، دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنمای کاربر دستگاه خود را دنبال کنید تا خطرات دیگر و دستورالعمل‌های ایمنی را بررسی کنید.

هنگامی که آماده شدید، در اینجا کاری که می توانید انجام دهید:

تمیز کردن فیلتر

تعمیر و نگهداری فیلتر نه تنها برای جلوگیری از هرگونه بو، بلکه برای حفظ کیفیت هوای داخل خانه و اطمینان از مصرف انرژی سیستم تهویه ثابت و کارآمد است. دلیل بدبو شدن فیلترهای کولر گازی این است که وقتی کثیفی روی آنها گیر می کند، می تواند باعث رشد قارچ شود و بو به دام افتاده یا به هوا منتقل شود.

همچنین ایجاد کثیفی در فیلترها، جریان هوا را محدود می‌کند و رطوبت بیشتری را در خود به دام می‌اندازد. بوی کپک‌آلود حاصل می‌تواند در اطراف باقی بماند و زمانی که کولر گازی را روشن می‌کنید بیشتر به چشم می‌آید. اگر اینطور به نظر می رسد، وقت آن رسیده که آن فیلترها را تمیز یا تعویض کنید.

تمیز کردن فیلتر توسط شما بر روی کولر گازی اسپلیت دیواری با برداشتن پانل جلویی و قرار دادن فیلترهای هوا که به آرامی قابل بیرون کشیدن هستند، به راحتی انجام می شود. شستن فیلترهای هوا در آب گرم باید برای از بین بردن گرد و غبار و ذرات کافی باشد. استفاده از مواد شوینده توصیه نمی شود، زیرا می توانند فیلتر را خراب کنند. برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید، آنها را در یک مکان سایه دار در هوا خشک کنید و قبل از بازگرداندن آنها در دستگاه بررسی کنید که عاری از آلودگی و رطوبت باشند.

تخلیه محفظه کنداکس

هنگامی که فیلترهای هوا را از کولر گازی خارج می کنید، تشت یا تشتک میعانات را در زیر کویل های اواپراتور خواهید دید. این تشت تمام قطرات آب را از تراکم تشکیل شده در دستگاه جمع آوری می کند و از طریق لوله تخلیه انجام می شود. یافتن آب روی ظرف طبیعی است، اما اگر کثیفی وجود داشته باشد، اگر شروع به جلوگیری از تخلیه آب کند، می تواند مشکل ساز شود. کثیفی و آب می‌توانند تجمع کنند و توده‌هایی از زباله‌های لزج ایجاد کنند که به اجزاء چسبیده می‌شوند و مانع از خروج چگالش می‌شوند. این تجمع همچنین می تواند بازده و قدرت دستگاه را کاهش دهد و حتی ممکن است باعث ایجاد انسداد در سیستم شود.

برای از بین بردن کثیفی، ظرف را با یک پارچه نرم تمیز کنید، می توانید از یک شوینده ملایم استفاده کنید تا از شر باکتری های ایجاد کننده بو خلاص شوید. سپس، با ریختن مقدار کمی آب روی آن، بررسی کنید که تابه به خوبی تخلیه شود. باید به راحتی از طریق کانال تخلیه خارج شود.

بررسی کانال تخلیه

در برخی موارد، حتی اگر تشت کندانس AC تمیز و به درستی نگهداری شود، ممکن است رطوبت به درستی تخلیه نشود. محل بعدی که باید گرفتگی را بررسی کرد، خط تخلیه است، که لوله ای است که تراکم را به بیرون هدایت می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بهترین برنامه اقدام این است که با متخصص تعمیرکار تهویه مطبوع تماس بگیرید.

استفاده از روش‌های خانگی بدون دانش تخصصی، مانند پاک‌کننده‌های شیمیایی فاضلاب، می‌تواند لوله را خراب کند، زیرا برخی از مواد شیمیایی بیش از حد خورنده هستند. برای رفع مشکل گرفتگی، تکنسین از فرآیند مکش مکانیکی برای تمیز کردن لوله بدون آسیب رساندن به آن استفاده کند.

ما به برخی از رایج‌ترین دلایلی که کولر گازی ممکن است بوی نامطلوب تولید کند و چگونگی رفع این مشکلات را بررسی کرده‌ایم. اما ممکن است کولر گازی شما مشکل دیگری داشته باشد و روش های بالا جواب نداده باشد یا ترجیح می دهید برای انجام نظافت به یک متخصص اعتماد کنید.

سایر انواع بوها، مانند سوزش یا بوی گاز مانند، ممکن است نیاز به مداخله سریع تعمیرکار حرفه ای داشته باشند. دلایل چنین بوهایی در کولر گازی شما ممکن است از نشت گاز و مبرد گرفته تا گرم شدن بیش از حد و حتی خرابی برق باشد. هنگامی که مشکوک هستید که بوی  کولر گازی شما به دلیل رطوبت یا گرفتگی نیست، راهنمایی یک متخصص می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر به سیستم تهویه مطبوع شما کمک کند.

برای مطالعه بیشتر: نصب داکت اسپلیت 

چگونه از بوی بد کولر گازی خود جلوگیری کنیم؟

راه های جلوگیری از بوی نامطبوع کولر گازی

ما در مورد چگونگی رفع شر علل صحبت کرده ایم، اما یک راه بهتر و موثرتر برای دور نگه داشتن این بوها از طریق پیشگیری است. یک سیستم تهویه مطبوع تمیز و منظم برای مدت طولانی تری کارآمد و موثر باقی می ماند و برای سال های آینده خنک کننده و راحتی را فراهم می کند. بنابراین، بهترین برنامه اقدام، داشتن یک برنامه برای آن وظایف تعمیر و نگهداری است. در اینجا چند نکته برای حفظ روال تعمیر و نگهداری AC وجود دارد:

  • تمیز کردن فیلتر

فیلترهای کولر گازی را درست قبل از تغییر فصل تمیز کنید. اطمینان از اینکه فیلترها قبل از شروع تابستان یا زمستان در شرایط مطلوب قرار دارند، از تجمع کثیفی جلوگیری می کند و از هوای تازه و کیفیت هوای بهتر بهره مند خواهید شد. این همچنین یک راه عالی برای کاهش تشدید عوامل آلرژیک درست قبل از شروع آلرژی های فصلی است.

  • سرویس های دوره ای

برای سرویس های سالانه را برنامه ریزی کنید. یک روز تعیین کنید تا یک تکنسین مجاز سیستم تهویه مطبوع شما را بررسی کند. آنها را از تعمیرات قبلی یا تغییرات جدیدی که ممکن است در مورد کولر گاز خود متوجه شده اید، مطلع کنید. آنها ممکن است نشت، رطوبت بیش از حد، یا هر گونه نگرانی دیگر را بررسی کنند. به این ترتیب قبل از اینکه حتی فرصتی برای اذیت کردن شما داشته باشند، از مشکلات ایجاد رطوبت جلوتر خواهید بود.

  • نظافت سالیانه

واحدهای تهویه مطبوع خود را سالی یکبار تمیز کنید. از جاروبرقی برای پاک کردن ایمن گرد و غبار یا زباله از واحدهای داخلی و خارجی استفاده کنید. این کار باید یک بار در سال انجام شود، زیرا ممکن است به تمیز کردن سطحی تری به صورت روزانه ادامه دهید و گرد و غبار را از پوشش بیرونی پاک کنید.

با انجام این موارد می توانید از خرابی سیستم های تهویه مطبوع جلگیری کنید و عمر مفید آنها را افزایش دهید. شرکت هوا صنعت تاو با چند دهه سابقه درخشان در تولید انواع سیستم های تهویه مطبوع، تولیدکننده تخصصی انواع هواساز صنعتی، چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک و …. می باشد. برای مشاوره تخصصی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *