نکات نگهداری و تعمیر چیلر هوایی

نکات نگهداری و تعمیر چیلر هوایی

نکات نگهداری و تعمیر چیلر هوایی چیست؟

اینکه از روش های تعمیر و نگهداری چیلر ها مطلع باشید به همان اندازه ای اهمیت دارد که در هنگام خرید چه مدل چیلری را انتخاب می کنید. مطلع بودن از شرایط تعمیر و نگهداری چیلر به عمر مفید چیلر ها می افزاید و هم چنین از افزایش مصرف برق جلوگیری می کند. به همین سبب در هزینه های تمام شده ی استفاده از چیلر کاهش چشمگیری رخ می دهد.

چیلر هوایی چیست؟

شیوه ی نگهداری چیلر هوایی

با توجه به این موضوع که چیلر ها در نیمی از سال یعنی در فصل های گرم مداما در حال کار کردن هستند. باید آن ها را در فصل سرما مورد بررسی قرار داد. و در صورت نیاز سرویس و تعمیر کرد تا در هنگام شروع فصل گرما بتوان دوبار آن ها را روشن نمود.

باید توجه داشت که در فصل سرما که وقت سرویس چیلر ها است حتما کنداسور را شستت و آن را تمیز کرد. همچنین شست و شوی برج خنک کننده و فیلتر ها نیز نباید در فصل گرما و در هنگام سرویس چیلر ها فراموش بشود.

از مواردی که در هنگام سرویس چیلر باید به آن توجه داشت کنترل میزان روغن کمپرسور و کنترل عملکرد فن ها می باشد.

بهتر است در هنگامه ی سرویس چیلر ها از یک تعمیر کار خبره کمک بگیرید. تا با خیالی آسوده در فصل گرما از آن استفاده کنید. و مطمئن باشید که در صورت استفاده ی زیاد از چیلر با مشکل خاصی رو به روی نمی شوید.

فراموش نکیند که به تعمیرکار بگویید که در هنگام سرویس چیلر صدا و لرزش کمپرسور را کنترل کند. هر گونه صدای عجیب و خارج از استاندارد می تواند نشانه ی بدی برای چیلر و دلیل خرابی قطعه ای در درون آن باشد.

همانطور که می دانید چیلر ها در دو نوع تولید و ساخته می شوند که در ادامه به نکته هایی در تعمیر و نگهداری این دو مدل چیلر اشاره می کنیم.

چیلر هواخنک چیست؟ مطالعه کنید و با چیلر هوایی مقایسه کنید؟

شیوه ی نگهداری و تعمیر چیلر تراکمی

در چیلر های تراکمی کمپرسور و فن وجود دارد. هر چه تعداد تجهیزات دوار که مجهز به الکترو موتور هستند در چیلر های تراکمی بیشتر باشد هزینه ی نگهداری و تعمیرات آن بیشتر است. کمپرسور و فن از اجزاهایی در چیلر های تراکمی هستند که مجهز به الکترموتور می باشند.

در چیلر های تراکمی شستشوی کندانسور و برج خنک کننده، کنترل فشار های مکش و دهش، بسیار حائز اهمین است و این موارد جزء مواردی است که در سرویس چیلر های تراکمی باید به آن ها توجه داشت.

همچنین سطح روغن کمپرسور باید کنترل و دماهای ورودی و خروجی باید بررسی بشود تا بتوان گفت سرویس چیلر های تراکمی به خوبی صورت گرفته است.

شیوه ی نگهداری و تعمیر چیلر جذبی

در چیلر های جذبی سرویس سالیانه بسار اهمیت دارد چرا که در چیلر های جذبی اتفاقی به نام کریستالیزاسیون رخ می دهد، در پدیده ی کریستالیزاسیون ماده جاذب به صورت کریستال هایی در آمده و مجرا ها و لوله های عبوری چیلر جذبی را مسدود می کند.

در هنگام سرویس چیلر جذبی باید توجه داشت که جریان و دمای آب برج خنک کننده کنترل بشود. عملکرد پمپ سولوشون و پمپ مبرد نیز نباید دچار اختلال باشد. و همینطور دمای منبع گرمایی چیلر باید کنترل بشود و این ها از مواری هستند که در تعمیر و نگهداری چیلر جذبی باید حتما مورد توجه قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *