چیلر صنعتی زیر صفر یا دما پایین چیست؟

چیلر صنعتی زیر صفر

در این مقاله قصد داریم تا به چیلر دما پایین یا چیلر صنعتی زیر صفر بپردازیم. با ما همراه باشید.

دمای زیر صفر یا دما پایین معمولا به محدوده دمای فوق‌العاده پایین معمولاً از دمای بالای -40 درجه فارنهایت (40- درجه سانتیگراد) شروع می‌شود و تا دمای صفر مطلق ادامه می یابد. فریزرها و چیلرهای صنعتی زیر صفر با دمای بسیار پایین بسته به نیازهای کاربرد، می توانند به طیف گسترده ای از دماهای پایین دست یابند.

کرایوژنیکبه علم مطالعه ی دماهای بسیار پایین، نحوه ایجاد آنها و نحوه تأثیر آنها بر ماده اطلاق می شود. دایره المعارف های علمی معمولا درجه حرارت های برودتی را از منفی 273 درجه سانتیگراد یا صفر کلوین یا منفی 460 درجه فارنهایت طبقه بندی ی کنند. صفر مطلق نقطه نظری است که حرکت مولکولی تا آنجایی که می تواند به توقف کامل نزدیک شود، نزدیک است.

چه صنایعی از چیلرهای با دمای بسیار پایین استفاده می کنند؟

استفاده از چیلرهای صنعتی با دمای پایین هر سال در حال گسترش است. در حال حاضر صنایعی که از دماهای بسیار پایین استفاده می کنند عبارتند از: هوافضا، پزشکی، داروسازی، خودروسازی، دفاع، تولید پلاستیک، شیمیایی، استخراج روغن گیاهی، تولید مواد غذایی و غیره.

چه کاربردهایی به دمای بسیار پایین نیاز دارند؟

دماهای بسیار پایین برای نگهداری و حمل و نقل ایمن نمونه های آزمایشگاهی شکننده، حرارت دادن فلزات و سایر مواد برای استحکام و دوام بیشتر، آزمایش مواد برای استفاده در دماهای شدید، ارتفاع بالا،فضای بیرونی کره ی زمین، خنک کردن تجهیزات حساس پزشکی، ایجاد ابررساناها، ذخیره ایمن، حمل و نقل مواد شیمیایی خطرناک، گازهای فوق سرد برای استخراج روغن گیاهی، مواد غذایی منجمد فلاش و غیره استفاده می شود.

چیلرهای با دمای فوق العاده پایین با چیلرهای معمولی چه تفاوتی دارند؟

چیلرهای معمولی معمولاً از 1 مرحله تبرید استفاده می کنند، در حالی که چیلرهای با دمای بسیار پایین می توانند از چند مرحله تبرید استفاده کنند. این مراحل تبرید حتی می توانند از سیالات مختلف برای هر مرحله استفاده کنند تا به محدوده دمایی پایین تری برسند. چیلرهای با دمای بسیار پایین همچنین به اجزای داخلی کارآمدتر، قوی‌تر و بادوام‌تر نیاز دارند تا بتوانند با نیازهای دما مطابقت داشته باشند. قطعات داخلی (کمپرسور، شیرها، لوله‌ها، پمپ و غیره) معمولاً باید به مدل‌های قوی‌تری ارتقا داده شوند تا خنک‌سازی با دمای بسیار پایین انجام شود.

سیالات مختلف مورد استفاده در چیلرهای با دمای فوق العاده پایین چیست؟

چیلرهای تک مرحله ای که بالاتر از دمای انجماد (32 درجه فارنهایت یا 0 درجه سانتیگراد) کار می کنند می توانند از آب یا آب دیونیزه استفاده کنند. برای افزایش این محدوده خنک‌کننده، برخی از چیلرهای تک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای از مخلوط آب گلیکول استفاده می‌کنند که می‌تواند حتی دماهای پایین‌تری را به دست آورد. چیلرهای دو و سه مرحله ای زیر 4- درجه فارنهایت (20- درجه سانتیگراد) می توانند از انواع مایعات انتقال حرارت حاوی روغن سیلیکون، سیالات فلوئوردار بی اثر، هیدروفلوئورواترها یا سیالات معطر آلکیله استفاده کنند.

چیلر چرخشی چیست؟

چیلرهای چرخشی حلقه بسته هستند و دائماً از مبرد و سیالات پردازش مجدد استفاده می کنند. گرما یا توسط هوای اجباری یا برج خنک کننده آب از سیستم دفع می شود.

چیلر نیتروژن مایع چیست؟

چیلرهای نیتروژن مایع از ظروف نیتروژن فوق خنک استفاده می کنند که به اندازه کافی سرد شده اند تا از گاز به مایع تبدیل شوند. برخلاف چیلرهای چرخشی (که فقط گرما و هوا را دفع می کند)، چیلرهای نیتروژن مایع گرما را دفع می کنند و گازها را تهویه می کنند. از آنجایی که نیتروژن مایع در حال تهویه است، باید دوباره پر شود، که می تواند کارکرد آنها را نسبت به چیلرهای چرخشی با دمای بسیار پایین گران تر کند.

زمان pull down چیست؟

زمان رسیدن به دمای پایین آوردن دما (Pull down Time) مدت زمانی است که طول می کشد تا یک چیلر از دمای اتاق محیط به دمای خنک کننده مورد نیاز پایین بیاید. زمان پایین آمدن تحت تأثیر نوع و میزان عایق، نوع سیال انتقال حرارت مورد استفاده و همچنین راندمان کمپرسور است.

برای مطالعه بیشتر: کاربرد چیلر در صنعت

انتخاب چیلر صنعتی زیر صفر

وقتی شروع به جستجوی چیلر صنعتی زیر صفر با دمای فوق العاده پایین می کنید، سؤالات خاصی وجود دارد که باید از خود بپرسید.

برنامه خنک کننده

اولین قدم این است که مطمئن شوید به طور کامل متوجه شده اید که به چه فرآیند یا موادی برای خنک کردن نیاز دارید. این امر بسیاری از مشخصاتی را که در یک چیلر با دمای فوق العاده پایین جستجو می کنید تعیین می کند.

ظرفیت خنک کننده و محدوده دما

از خود بپرسید که تا چه حد باید دما پایین برود؟ مطمئن شوید که ایده بسیار روشنی از میزان سرد بودن چیلر خود دارید. خرید چیلر صنعتی زیر صفر با محدوده دمایی کمی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به آن نیاز دارید، معمولاً ایده خوبی است.

زمان کاهش تا دمای هدف

چقدر سریع به چیلر خود نیاز دارید تا از دمای اتاق محیط به دمای مورد نظر شما برسد؟ مواد مختلف با توجه به نوع ساختاری، گرمان نهان انجاد و ظرفیتی که دارند برای کاهش دما به مقدار سرمای متفاوتی نیاز دارند. توجه به ظرفیت گرمایی مورد استفاده در صنعت یکی از نکت مهمی است که باید رعایت شود.

اجزای داخلی

آشنایی با اجزای اصلی داخلی چیلر به شما کمک می کند تا مشکلات آینده را پیش بینی کرده و از آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال: صدای کمپرسور چقدر خواهد بود؟ آیا مخزن سیال از مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده است؟ آیا اجزای داخلی برای کارکردن با سیال انتقال حرارت مورد نیاز من درجه بندی شده اند؟ کسب دانش پایه در مورد عملکرد داخلی چیلر، موفقیت شما را در انتخاب چیلر فوق العاده پایین مناسب افزایش می دهد.

ردپای چیلر و ابعاد

چیلرهای صنعتی زیر صفر و فوق العاده کم دما در اشکال و اندازه های مختلف تولید می شوند. به چیدمان خود و جایی که برای کار به چیلر نیاز دارید نگاهی دقیق بیندازید. فقط به اندازه و تناسب آن نگاه کنید و مطمئن شوید که دریچه های چیلر صنعتی زیر صفر شما بدون مانع هستند تا بتواند تا حد امکان کارآمد باشد.

چرخه کار

چه مدت برای کارکردن به چیلر خود نیاز دارید؟ آیا برنامه شما به خنک سازی با دمای فوق العاده پایین 24/7 نیاز دارد؟ یا اینکه برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد ماشین آلات فقط گاهی اوقات لازم است وارد شود؟ دانستن پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا چیلری را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای نیازهای شما مقاوم باشد.

مصرف برق

به دلایل ایمنی و مالی، دانستن میزان مصرف چیلر شما بسیار مفید است. این به شما کمک می کند تا از بارگذاری بیش از حد مداری که آن را به آن وصل می کنید جلوگیری کنید. با شرکت برق منطقه خود تماس بگیرید و متوجه شوید که در منطقه شما امکان تامین دستگاه مورد نظر شما وجود دارد یا خیر؟ چرا که عدم تامین ولتاژ برق کافی می تاند صدمات جبران ناپذیری را وارد کند.

دارای رتبه بندی داخلی یا خارجی

همه چیلرهای با دمای بسیار پایین برای استفاده در فضای باز و داخلی رتبه بندی نمی شوند. مطمئن شوید که دقیقاً می دانید چیلر شما در کجا کار می کند تا بتوانید مطمئن شوید که چیلری را خریداری می کنید که با محیط آن مطابقت دارد.

نوع سیال های انتقال حرارت

طیف گسترده ای از سیالات انتقال حرارت وجود دارد که می توان از آنها برای رسیدن به دمای بسیار پایین استفاده کرد. برخی از چیلرها می توانند چندین مرحله تبرید داشته باشند و در هر مرحله از سیال یا روغن متفاوتی استفاده کنند. تحقیق خود را در مورد اینکه چه سیالاتی به چیلر شما کمک می کند تا به محدوده دمایی مورد نظر شما برسد، انجام دهید.

کنترل های دما

کنترل های ترموستاتیک پیشرفت زیادی کرده اند. چقدر می خواهید روی چیلر خود کنترل داشته باشید؟ برخی از چیلرهای دمای بسیار پایین دارای کنترل‌های اولیه هستند که به شخصی نیاز دارند تا اطلاعات را به صورت فیزیکی وارد کند. برخی دیگر ممکن است دارای گزینه های کنترل هوشمند باشند که به شما امکان می دهد از راه دور دمای خود را بدون توجه به جایی که هستید کنترل کنید. آیا دوست دارید از اینترنت اشیا استفاده کنید و به تجزیه و تحلیل داده های خنک کننده پردازش دسترسی داشته باشید؟ مطمئن شوید که همه گزینه های خود را بررسی کرده اید تا بتوانید چیلر صنعتی شما بهترین بازده را داشته باشد.

قیمت چیلر زیر صفر

شرکت هوا صنعت تاو با چند دهه سابقه درخشان در تولید انواع سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و ساختمانی، انواع چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک، هواساز صنعتی، برج خنک کننده و … را تولید می کند. برای مشاوره تخصصی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *