کاربردهای برج خنک کننده

کاربردهای برج خنک کننده

برج های خنک کننده در چه مواردی استفاده می شوند؟ در این مقاله قصد داریم تا به کاربردهای برج خنک کننده بپردازیم، با ما همراه باشید.

سیستم برج خنک کننده به طور گسترده در صنایع مختلفی از جمله محیط های صنعتی، تجاری و تهویه مطبوع استفاده می شود. این سیستم گرما را از تجهیزات، مواد فرآیند داغ و سایر منابع در یک محیط صنعتی حذف می کند. سرعت انتقال حرارت منظم برای عملکرد کارآمد فرآیندهای صنعتی و ماشین آلات مورد نیاز است، زیرا حجم عظیمی از گرما را ایجاد می کنند. گرما باید وارد محیط شود. برای انجام این کار از تکنیک تبادل حرارت استفاده می شود. تکنیک برج خنک کننده بر این اساس ساخته شده است.

برج خنک کننده چیست و چگونه کار می کند؟

آب برای حذف گرمای اضافی از شبکه و انتشار آن به محیط اطراف استفاده می شود که معمولاً در سیستم های برج خنک کننده از طریق تبخیر انجام می شود. برج های خنک کننده، پمپ های چرخشی و مبدل های حرارتی سه جزء اصلی یک سیستم خنک کننده هستند. آب قبل از عبور از سیستم گرمایش گرم می شود.

آب گرم از ماشین های تولیدی، سیستم تهویه مطبوع تجاری یا هر منبع گرمایی دیگر، برج را پر می کند و به طور یکنواخت در بالای آن توزیع می شود. پرکننده دستگاه، آب را در ناحیه وسیعی از برج پخش می‌کند و تماس آب و هوا را افزایش می‌دهد و در نتیجه انتقال گرما را از طریق تبخیر افزایش می‌دهد.

سپس آب سرد برمی گردد تا منبع گرمای اصلی را خنک کند و چرخه از نو شروع می شود. بخشی از سیستم آب برای تعادل سیستم از طریق یک شیر تخلیه به سینک تخلیه می شود. این خط با تغذیه برج خنک کننده با آب جدید، دوباره آن را پر می کند.

با استفاده از یک برج خنک کننده، ممکن است میزان گرمای جذب شده در آب را به حداقل برسانید تا به شما امکان استفاده مجدد از همان آب را بدهد. این به شما کمک می کند تا در مصرف آب صرفه جویی کنید که این روزها به طور فزاینده ای محدود شده است.

برج‌های خنک‌کننده کوچک‌تر و برج‌های خنک‌کننده بزرگ وجود دارند که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، و شما باید یکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه مطابق با نیاز شما باشد.

کاربردهای برج خنک کننده

برج های خنک کننده کوچک برای مصارف خانگی مناسب هستند؛ زیرا فقط چند لیتر آب را مدیریت می کنند، اما برج های خنک کننده غول پیکر می توانند لیتر آب بیشتری را تحمل کنند و برای مصارف صنعتی مناسب هستند. برج خنک کننده یک سیستم انتقال حرارت است که به حذف گرمای اتلاف از سیال سیستم فرآیند مبتنی بر آب کمک می کند.

وظیفه اصلی برج خنک کننده جلوگیری از جذب گرما توسط سیستم آب خنک کننده جاری است. برخی از کاربردهای برج خنک کننده به شرح زیر است :

صنایع نیروگاهی

در نیروگاه‌های حرارتی، هسته‌ای و برق بادی، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می‌شوند که در فرآیندهای تولید برق استفاده می‌گردد.

صنایع پتروشیمی

در صنایع پتروشیمی، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن آب و سایر سیالاتی که در فرآیندهای تولید و تبدیل مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند استفاده می‌شوند.

صنایع خودروسازی

در خودروها، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن آب سیستم تهویه خودرو و موتور استفاده می‌شوند.

صنایع فولاد

در صنایع فولاد، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می‌شوند که در فرآیندهای تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع غذایی

در صنایع غذایی مانند تولید شکر، آب میوه، لبنیات و بستنی، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن آب و سایر مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنایع الکترونیک

در صنایع الکترونیک و تولید قطعات الکترونیکی، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن سیستم‌های الکترونیکی و جلوگیری از افزایش دما و آسیب به قطعات استفاده می‌شوند.

صنایع شیمیایی

در تولید مواد شیمیایی مانند اسیدها، قلیاها، حلال‌ها و رنگ‌ها، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن و کنترل دمای سیالات استفاده می‌شوند.

صنایع معدنی

در برخی فرآیندهای استخراج معادن، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن آب و سایر مواد استفاده می‌شوند.

صنعت آب و فاضلاب

در صنعت آب و فاضلاب، برج‌های خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می‌شوند که در فرآیندهای تصفیه آب و تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از دیگر کاربردهای برج خنک کننده در صنعت می توان به صنعت کاغذ و مقوا، دستگاه قالب گیری دمشی و قالب گیری فشرده، ماشین آلات ریخته گری دایکاست، گیاه انجماد عمیق و آندایزینگ، کارخانه تولید برق، ماشین آلات VAM و سیستم های تهویه مطبوع اشاره کرد.

شرکت هوا صنعت تاو تولیدکننده تخصصی انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد. از جمله محصولات شرکت تاو می توان به برج خنک کننده، چیلر تراکمی آب خنک، چیلر تراکمی هوا خنک، هواساز صنعتی و ایرواشر صنعتی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *