5 کاربرد چیلر در پتروشیمی

کاربرد چیلر در پتروشیمی

در صنایع پتروشیمی، حفظ شرایط بهینه در فرآیند تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ابزار های کنترل دما در صنایع پتروشیمی استفاده از چیلر می باشد. چیلر به عنوان دستگاه خنک کننده نقش حائز اهمیتی در خنک کردن و تنظیم فرآیند ها در صنایع پتروشیمی ایفا می کند . در این مقاله ما به بررسی انواع چیلر هایی کاربردی و کاربرد چیلر در پتروشیمی می پردازیم.

چیلر در اصل دستگاهی برای سرمایش و گرمایش است که گرما را از مبرد گرفته و این مبرد در این سیکل تراکمی بخار یا جذبی، در نتیجه چیلر یک مبدل حرارتی است که گرما را از یک محیط به محیط دیگر جهت خنک کردن محیط انتقال می دهد و در نهایت آب سرد تولید می شود.

چیلر دستگاهی است که از طریق یکی از سیکل های تبرید و مبدل های حرارتی گرما را از یک مایع می زداید و برای خنک کردن تجهیزات و یا جریان های فرآیندی، استفاده می کند .

این محصول در سال 1923 برای اولین بار به صورت تجاری تولید شده و سپس در دهه 60 میلادی به دلیل افزایش تقاضا و مصرف به صورت جدی شروع به تولید کرد.

ساختار چیلر های صنعت

در مقاله های قبل به کاربرد چیلر در صنعت پرداختیم. چیلر های صنعتی معمولا از نوع تراکمی می باشند و وابسته به شرایط مورد نیاز آن استفاده می شوند. ساختار چیلر های صنعتی کاملا مانند چیلر های تراکمی می باشند و از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارت از کندانسور، اواپراتور، کمپرسور و شیر انبساط تشکیل شده است.

انواع و اقسام چیلر های پتروشیمی

چیلرها انواع و اقسام متفاوتی دارد که عبارتند از :

چیلر تراکمی: این نوع چیلر ها به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع شناخته می شود. این چیلر ها مشتکل از اواپراتور، فن، پمپ، کندانسور و کمپرسور می باشند. تفاوت این چیلر ها با چیلر های جذبی، وجود کمپرسور می باشد.

چیلرهای جذبی: هر چیلر با انتقال گرما به یک محیط به صورتی که دمای یک محیط کاهش یابد و دمای محیط دیگر افزایش یابد، به مقدار نیروی خارجی متکی است. چیلر های الکتریکی دارای کمپرسور و چیلر های جذبی با آب گرم، بخار یا منبع حرارت خارجی دیگری جا به جا می شود.

چیلر های جذبی نیز به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

  1. چیلر جذبی تک اثره
  2. چیلر جذبی دو اثره

کاربرد چیلر در صنایع پتروشیمی چیست؟

تهویه مطبوع

در بخش های اداری، هتل ها و مکان هایی که کارکنان در آن ها کار می کنند، چیلر ها وسیله هایی هستند که باعث ایجاد شرایط تهویه مطبوع و کنترل دما و رطوبت می باشد.

خنک کردن واحد های فرآیندی

یکی از مهمترین کاربرد چیلر در پتروشیمی، در صنعت پتروشیمی، به دلیل واکنش های شیمیایی ما نیاز به کنترل دقیق دما داریم. چیلر ها به عنوان دستگاه های سرد کننده برای خنک کردن راکتور ها، مخازن و سایر تجهیزات فرآیندی به کار می روند.

تامین آب خنک برای تجهیزات

در صنعت پتروشیمی برای خنک کردن ماشین آلات و دستگاه های موجود به آب خنک نیاز داریم که چیلر ها گزینه ی مناسبی برای ما می باشد.  

کنترل دمای محیط

در بیشتر مناطق پتروشیمی، ممکن است دمای محیط به طور طبیعی بالا برود برای حفظ دمای مناسب در دفاتر، کنترل خوراک و واحد های کنترل از چیلر استفاده می شود.

خنک کردن جریان های مایع و گازی

در جاهایی که جریان های مایع یا گازی نیاز به خنک کردن دارند، چیلرها گزینه ی مناسبی برای حفظ کیفیت مواد و فراورده ها و تامین دمای مطلوب می باشد.

مطالب مرتبط: چیلر زیر صفر

طراحی و ساخت سیستم تهویه مطبوع صنایع پتروشیمی

طراحی و ساخت سیستم تهویه مطبوع قواعد به خصوصی دارد که رعایت ان ها به شدت الزامی میباشد که عبارت است از :

مقررات و استاندارد ها

اولین مورد برای طراحی سیستم های تهویه مطبوع، رعایت استاندارد ها و مقررات مرتبط با ایمنی و بهداشت می باشد. این استانداردها بر پایه ی استاندارد های بین المللی است که متناسب با کیفیت هوا، ایمنی سیستم ها و عوامل دیگر می باشد. 

هواشناسی

برای استفاده صحیح از کاربرد های چیلر در صنایع پتروشیمی، آگاهی از شرایط آب و هوایی محل اجرا در طراحی سیستم های تهویه مطبوع می باشد. به طور کل باید دما، سرعت باد، رطوبت و شرایط جوی را باید مورد توجه قرار داد.

تعویض هوا و میزان هوادهی

در مکان های پتروشیمی، تعویض هوا از اهمیت والایی برخوردار می باشد. این امر به منظور حفظ کیفیت هوا و جلوگیری از تجمع گازهای سمی می باشد.  

کنترل اتوماتیک

سیستم های تهویه مطبوع در صنایع پتروشیمی باید قابلیت کنترل مانیتورینگ یا اتوماتیک را دارا باشد. 

اقتصادی بودن

از جمله مهمترین دغدغه های هر شرکت برای طراحی و ساخت تهویه مطبوع، هزینه های آن است. این هزینه ها شامل بهینه سازی مصرف انرژی، هزینه های نگهداری و عملیاتی می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله به کاربرد چیلر در پتروشیمی پرداختیم و دانستیم که چیلر ها در صنایع پتروشیمی از مهمترین دستگاه ها برای سرمایش و خنک کردن مخازن، تجهیزات و فرآیند های مختلف به کار می رود. این دستگاه ها به منظور کنترل دما و تامین آب خنک برای دستگاه ها می باشد. به طور کل چیلر های صنعتی برای هر صنعتی که نیاز به کنترل دما و خنک کردن دارد، کاربرد دارد. توجه داشته باشید که در هنگام می باست نسبت به هزینه های تعمیرات و نگهداری و تعمیرات آن توجه ویژه ای داشته باشید. برای مشاوره تخصصی و خرید چیلر آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *