کاربرد چیلرها در پزشکی چیست؟

کاربرد چیلرها در پزشکی

در این مقاله نگاهی کوتاه به کاربرد چیلرها در پزشکی خواهیم داشت. چیلرهای پزشکی معمولاً برای عملکرد روان تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای کاهش دمای بدن بیماران در طی برخی از روش ها و نگهداری نمونه های پزشکی در دمای مناسب استفاده می شوند.

از جمله کاربردهای چیلر در پزشکی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

چیلرها در کاربردهای مختلفی در سراسر صنعت پزشکی استفاده می شوند. سرد کردن نمونه های خون از مهم ترین کاربردهای چیلر در پزشکی است در کاربردهای پزشکی به معنای کارکرد هموار تجهیزات نجات دهنده است. جای خیلی کمی برای خطا وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که مراکز پزشکی در اجرای راه حل های سرمایش دقت زیادی داشته باشند.

چیلرهای پزشکی در چه مواردی کاربرد دارند؟

به طور معمول از چیلرهای پزشکی برای انجام یکی از سه عملکرد زیر استفاده می شود:

خنک کردن بدن بیماران

اولین کاربرد چیلرها در پزشکی حذف گرما از بدن بیمار در طی مراحل خاصی است. روش‌های رایجی که نیاز به حذف گرما از قسمت‌های بدن یا کاهش دمای بدن بیمار دارند عبارتند از: برداشتن مو و خالکوبی، جراحی لیزر چشم و درمان رگ‌ها.

دوم اینکه چیلرهای پزشکی برای خنک کردن قطعات تجهیزاتی که مقادیر زیادی گرما تولید می کنند استفاده می شود. دستگاه های MRI، اسکنرهای PET و CT، لیزرها، دستگاه های اشعه ایکس و شتاب دهنده های خطی، همگی گرمای قابل توجهی تولید می کنند. آنها برای کارکرد طولانی مدت نیاز به خنک کننده سریع دارند.

سوم، چیلرها معمولاً برای نگهداری نمونه های حساس پزشکی (یعنی نمونه خون) در دمای ایده آل استفاده می شوند. این نوع چیلرها معمولاً در آزمایشگاه هایی یافت می شوند که در آن آزمایش های پزشکی انجام می شود.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به مکانیک برخی تجهیزات پزشکی که نیاز به سرد کردن دارند و نحوه استفاده از چیلرهای پزشکی برای خنک نگه داشتن تجهیزات بیاندازیم.

چیلرهای دستگاه ام آر آی

دستگاه های MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کنند. آهنربا داخل دستگاه های ام آر آی باید خنک بماند تا دستگاه به خوبی کار کند. وقتی بیش از حد گرم شود، آهنربا و در نتیجه دستگاه ام آر آی به درستی کار نمی کند.

برای انتقال گرما از دستگاه MRI از چیلرهای هوا یا آب خنک استفاده می شود. چیلرهای آب خنک، گرما را به سیال پردازشی که در حال چرخش مجدد است و چیلرهای خنک‌کننده هوا گرما را به هوای محیط منتقل می‌کنند.

چیلرهای سی تی اسکنر

پزشکان از سی‌تی اسکن برای بررسی لخته‌های خون، تومورها، شکستگی‌های استخوان و موارد دیگر استفاده می‌کنند. اسکنرهای سی تی حاوی یک لوله اشعه ایکس هستند که به سرعت گرم می شود و به 10 تا 30 دقیقه زمان خنک شدن نیاز دارد. این زمان خنک‌سازی مراقبت از بیمار را به تأخیر می‌اندازد و هزینه‌های پزشکی را افزایش می‌دهد. وقتی این زمان اضافی خنک‌سازی از طریق چیلرهای پزشکی حذف شود، امکانات پزشکی می‌توانند به بیماران بیشتری کمک کنند.

اسکن PET

اسکنرهای PET تصاویر سه بعدی از فرآیندهای بدن تولید می کنند. عملکرد آنها گرمای زیادی تولید می کند تا اسکنرها بتوانند بدون محلول خنک کننده به کار خود ادامه دهند. برای جلوگیری از خرابی دستگاه ها، حرارت باید حذف شود.

چیلرهای شتاب دهنده خطی

شتاب دهنده های خطی بیشتر برای درمان پرتوهای خارجی برای بیماران مبتلا به سرطان استفاده می شود. این دستگاه ها اشعه ایکس یا الکترون های پرانرژی را به ناحیه تومور بیمار می رسانند. با این حال، لوله های اشعه ایکس مقادیر زیادی شنوایی ایجاد می کنند. لوله ها برای عملکرد صحیح به یک محلول خنک کننده بدون توقف نیاز دارند.

چیلرهای طبی در مقابل معمولی

چیلرهای پزشکی مانند هر چیلر دیگر با هوا یا آب خنک کار می کنند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد چیلرها، این مقاله وبلاگ را بررسی کنید).

چیلرهای پزشکی تا حدودی منحصر به فرد هستند، اما به این دلیل که بار عملیاتی ثابتی را خنک نمی کنند. تقاضای آنها بسیار چرخه ای است. برخلاف اکثر برنامه های خنک کننده فرآیندی، بار به سرعت افزایش می یابد و سپس به همان سرعت از بین می رود.

چیلرهای پزشکی باید بتوانند شوک فوری ناشی از افزایش بار را تحمل کنند و خنک کننده مناسب را در طول مدت بار حفظ کنند.

سفارش چیلرهای پزشکی از تاو

شرکت هوا صنعت تاو تولیدکننده تخصصی انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد. این مجموعه با چند دهه سابقه درخشان تولیدکننده انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی مانند چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک می باشد. برای مشاوره تخصصی و خرید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *