کاربرد چیلر در حفاری

کاربرد چیلر در حفاری

چیلر های صنعتی به طور گستره در بسیاری از صنایع از جمله صنعت پزشکی، صنعت شیمیایی، صنعت پلیمری، صنعت حفاری، صنعت نفت و گاز به کار برده می شود. چیلرها به دو دسته چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی تقسیم می شوند. چیلرهای تراکمی پرکاربردترین نوع چیلر در صنایع می باشند و در طول سال مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله می خواهیم به کاربرد چیلر در حفاری بپردازیم.

به طور کل چیلر به معنای سرما می باشد و به دستگاهی اطلاق می شود که با بهره گیری از تکنولوژی، دمای آسایش را فراهم می کند. چیلر دستگاهی است که طی سیکل تبرید مشخصی، می تواند تراکمی یا جذبی باشد گرمای سیال های مختلفی از جمله آب را جذب کرده و سبب سرد شدن سیال می شود.  سیال سرد شده توسط فن کویل در محیط به جریان در آمده و سبب کاهش دمای محیط یا خنک شدن دستگاه می شود.

چیلر در حفاری

از این نوع چیلر ها برای خنک کردن سیال حفاری استفاده می شود که معمولا از طریق مته به گردش در می آید تا از گرم شدن بیش از حد دستگاه و تجهیزات جلوگیری کند. به طور کل چیلر در عملیات حفاری به افزایش بهره وری و کاهش از بین رفتن دستگاه ها کمک بسزایی می کند.

چیلر ها چگونه در عملیات حفاری کار می کنند ؟

در عملیات های حفاری، از چیلر برای خنک کردن سیال حفاری استفاده می شود که معمولا از طریق مته به گردش در می آید تا سبب کاهش اصطکاک و گرمای تولید شده شود. چیلر با استفاده از مبرد برای جذب گرما از سیال حفاری و سپس خروج آن از مبدل حرارتی به اتمسفر کار می کند. در نتیجه این فرآیند سیال را خنک کرده و ویسکوزیته آن را حفظ می کند که به عملکرد کارآمد تجهیزات و ماشین ها کمک می کند.

مزایای استفاده از چیلر های صنعتی در حفاری

افزایش عمر تجهیزات و ماشین ها

گرمای بیش از حد، به تجهیزات و دستگاه ها آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند. اما استفاده از چیلر می تواند به افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، کمک شایانی بکند.

راندمان بهبود یافته

یک چیلر می تواند به حفظ دمای تجهیزات کمک ویژه ای بکند که باعث اثر بخشی و کارآمد عملیات حفاری می شود.

دقت پیشرفته

حفظ دما ی مناسب و ثابت می تواند، زمینه اندازه گیری های دقیق و کاهش خطا در عملیات حفاری فراهم کند.

افزایش ایمنی

از مهمترین چیلر در حفاری، می توان به افزایش امنیت در حفارش اشاره کرد. با کنترل دمای دستگاه های حفاری، چیلر می تواند به کاهش خطر گرمی بیش از حد و حوادث احتمالی کمک ویژه ای بکند. به طور کل استفاده از چیلر ها در صنعت حفاری سبب بهبود بهره وری، افزایش طول عمر تجهیزات و ایمنی دستگاه می شود.

چیلر های مورد استفاده در صنعت حفاری

مطالب مرتبط : کاربرد چیلر در پتروشیمی

به طور معمول دو نوع چیلر در صنعت حفاری استفاده می شود که عبارتند از:

  •       چیلر های آب خنک
  •       چیلر های هوا خنک

هر دو چیلر در حفاری برای خنک کردن دستگاه های حفاری و جلوگیری از گرمای بیش از حد استفاده می شود. نوع انتخاب چیلر ها به عواملی مانند آب و هوا، مکان و در دسترس بودن آب بستگی دارد.

 چیلرهای آب خنک

از این نوع چیلر ها برای حذف کردن گرما از سیستم استفاده می کنند. چیلر های آب خنک معمولا کار آمد تر از چیلر های هوا خنک هستند و می توانند در محدوده بیشتری از آب و هوا استفاده کنند. در نتیجه این چیلر ها به یک منبع ثابت آب نیاز دارند و ممکن است نصب و راه اندازی آن ها گران و پرهزینه باشد.

چیلر های هوا خنک

این چیلر ها اغلب در مناطقی استفاده می شوند که آب کمیاب است یا به راحتی در دسترس نیست. این نوع چیلر ها برای حذف گرما از سیستم کاربرد دارند و نصب و نگهداری از آن ها نسبت به چیلر های آب کم هزینه تر می باشد. به طور کل می توان گفت که چیلر های هوایی به اندازه چیلر های آبی کارآمد نیستند.

 چگونه چیلر مورد نظر خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب چیلر مناسب برای عملیات حفاری از مهم ترین دغدغه های شرکت ها در این صنف می باشد. انتخاب چیلر مناسب برای عملیات حفاری به عوامل گوناگونی مانند دمای محیط، نوع و اندازه تجهیزات حفاری و نیاز های خنک کننده فرآیند حفاری نیاز دارد. مهمترین نکته برای انتخاب چیلر مناسب، ظرفیت خنک کننده چیلر می باشد. چیلر انتخاب شده باید بتواند گرمای تولید شده توسط دستگاه های حفاری را تحمل کند و دمای پایدار را حفظ نماید. سایر عوامل دیگر عبارتند از اندازه چیلر، قابل حمل بودن چیلر و همچنین بهینه سازی انرژی و الزامات آن که تاثیر مستقیمی در انتخاب نوع چیلر دارد. برای تعیین مناسب ترین چیلر برای عملیات حفاری خاص خود با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

نتیجه گیری

در صنعت حفاری از چیلرها برای خنک کردن تجهیزات حفاری و کنترل دمای محیط کار در اتاقک های حفاری استفاده می شود. چیلر ها در صنعت حفاری سبب بهبود بهره وری، طول عمر تجهیزات و ایمنی دستگاه کمک ویژه ای بکند. به طور خلاصه می توان گفت چیلرها نقش مهمی در حفظ دمای مناسب تجهیزات حفاری و ایجاد محیط کاری راحت در حین عملیات حفاری دارند.

شرکت هوا صنعت تاو تولید کنند انواع چیلر صنعتی و چیلر ساختمان می باشد. از جمله محصولات این مجموعه می توان به هواساز صنعتی، برج خنک کننده، ایرواشر صنعتی، داکت اسپلیت، انواع چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک اشاره کرد. برای مشاوره تخصصی و خرید متناسب با فضای کاربردی و نیاز خود با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *