اهمیت کیفیت هوای داخل خانه و راه های بهبود آن

کیفیت هوای داخل ساختمان

راهنمای کامل برای بهبود تهویه مطبوع برای کیفیت بهتر هوای داخل ساختمان

عوامل کیفیت هوای داخلی

کیفیت هوای داخل ساختمان (IAQ) همیشه یک نگرانی بزرگ برای صاحبان خانه و محل کار در جهان بوده است. سرفه‌های مکرر، عطسه‌ها و احساس گرفتگی نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند کیفیت هوای شما در حد مطلوب نیست و ممکن است لازم باشد سیستم‌های تهویه مطبوع خود را دقیق‌تر نگاه کنید و تغییراتی ایجاد کنید. بهبود کیفیت هوا نه تنها محیطی شادتر را تضمین می کند، بلکه می تواند منجر به بهبود سلامت فیزیکی نیز شود. سوال این است که چگونه می توان کیفیت هوای داخل خانه را بهبود بخشید؟

اگر چه هیچ استاندارد مدونی وجود ندارد، دستورالعمل های IAQ مربوط به محل کار توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی منتشر شده است. سازمان حفاظت از محیط زیست هوای کیفیت پایین را به عنوان یکی از پنج خطر فوری زیست محیطی برای سلامت عمومی شناسایی شده است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، اکثریت شهروندان 90 درصد از زمان خود را در داخل ساختمان سپری می کنند. این شامل تقریباً 40 ساعت کار در هفته در داخل ساختمان می شود. همه اینها به این واقعیت اشاره می کند که کیفیت هوای داخل ساختمان تأثیر قابل توجهی بر رفاه یک فرد دارد و به گفته برخی از کارشناسان تأثیر بیشتری بر سلامت فرد نسبت به کیفیت هوای بیرون دارد. سپس به طور طبیعی نتیجه می شود که کیفیت هوای داخل باید یک منطقه مورد توجه باشد.

کیفیت پایین هوای داخلی

ممکن است شما هم عطسه و سرفه های مکرر خود را به تغییرات فصل نسبت می دهید. اما با توجه به تحقیقات انجام شده، هوای داخل خانه می تواند 2 تا 5 برابر بیشتر از محیط بیرون آلوده باشد.

اجازه دهید به چند واقعیت بپردازیم:

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی کیفیت پایین هوای داخل منجر به مرگ تقریبا 3.8 میلیون نفر در سال می شود. با توجه به تحقیقات انجام شده آلرژی، آسم و ایمونولوژی ، تقریبا 50٪ از همه بیماری ها به دلیل کیفیت پایین هوای داخل خانه ایجاد می شود. اثرات طولانی مدت شامل سرطان، بیماری قلبی و مشکلات تنفسی است، اثرات کوتاه مدت مشابه سرماخوردگی است و می تواند شامل سردرد، خستگی، سرگیجه، سوزش در بینی و گلو و غیره باشد.

مطالعات نشان می دهد با بهبود وضعیت و افزایش کیفیت هوای داخل، بهره وری 10% افزایش می یابد. و با بهبود وضعیت هوا، عمر مفید دستگاه های تهویه مطبوع نیز افزایش می یابد. در نتیجه از هزینه تعمیرات و مصرف برق آن ها کاسته می شود.

برای مطالعه بیشتر » چیلر هوایی

اثرات دستگاه تهویه بر کیفیت هوای داخل ساختمان

کیفیت هوای داخلی خوب

همانطور که قبلا گفته شد، بیشتر وقت ما در داخل ساختمان سپری می شود، چه در خانه و چه در محل کار. این امر باعث می شود تهویه مطبوع به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شود. اما با این حال، تأکید بر تهویه مطبوع در بین عموم مردم معمولاً روی جنبه خنک کننده یا تهویه مطبوع آن است و نه روی قسمت تهویه. گردش هوای با کیفیت در سراسر فضای داخلی و حفظ تعادل دمایی سالم بخش مهمی از یک سیستم تهویه مطبوع است و نباید نادیده گرفته شود.

یک سیستم تهویه، هوا را از بیرون وارد می کند و پس از فرآیند مدنظر آن را به داخل اتاق منتقل می کند. از فیلترهای هوا و یونیزرها برای تصفیه هوا قبل از ورود به فضای داخلی استفاده می شود. مهم است که اطمینان حاصل شود که فیلترها و سایر سیستم های مرتبط در بهترین حالت باقی می مانند تا آلاینده های بیرون وارد اتاق نشوند.

اگر سیستم تهویه شما به همراه فیلتری که به خوبی نگهداری نمی شود، در حالت ایده آل نباشد، آن آلودگی ها می توانند در داخل خانه یا محل کار شما باقی بمانند و باعث نگرانی شما شوند. به همین دلیل ضروری است که سیستم تهویه خود را به طور مداوم حفظ کنید. علاوه بر این، رطوبت می تواند در سیستم های تهویه مطبوع ایجاد شود و به رشد کپک و قارچ کمک کند. این می تواند به عنوان میزبان باکتری ها و ویروس ها باشد که برای سلامتی مضر هستند.

تست کیفیت هوا

قبل از اینکه به دنبال بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان باشید، باید از وضعیت فعلی کیفیت هوای فعلی ساختمان داشته باشید. به این منظور، یک کیت تست کیفیت هوای داخلی یا یک مانیتور کیفیت هوای داخل ساختمان یا خانه ضروری است. انواع مختلفی از کیت‌ها و مانیتورهای تست موجود است که بسته به نوع آلاینده‌هایی که می‌توانند شناسایی کنند، قیمتشان متغیر است.

برخی از پارامترهای رایج عبارتند از: رطوبت، دی اکسید کربن، آلاینده های شیمیایی، کپک و ذرات معلق. بنابراین مطمئن شوید که متناسب با آلاینده ها و پارامترهای مورد نظر یک کیت تست کیفیت هوای داخلی بخرید.

با این حال، ممکن است نتوانید همه آلاینده ها را با استفاده از یک دستگاه تشخیص دهید و یا اندازه گیری کنید. انواع مختلفی از آلاینده ها از جمله آلاینده های بیولوژیکی، شیمیایی و احتراق وجود دارد که در داخل خانه وجود دارد و یک مانیتور کیفیت هوای داخل خانه فقط می تواند آلاینده های خاصی را به شما بگوید.

همچنین می‌توانید آلارم‌های مونوکسید کربن را نصب کنید، آزمایش‌های رادون را با کیت‌های موجود در بازار انجام دهید. پس از انجام آزمایش های مختلف با استفاده از کیت های تخصصی، متوجه خواهید شد که چه آلاینده هایی با غلظت بیشتری وجود دارند. در موارد شدید، همچنین می توانید با یک متخصص تماس بگیرید و همه آلاینده ها را بررسی کنید تا بدانید با کدام نوع آلاینده باید مقابله کنید.

کیفیت هوای داخل خانه خود را عالی نگه دارید

پس از خواندن مطالب بالا و آمار مربوط به کیفیت پایین هوای داخلی، حتماً در مورد راه حل های احتمالی کیفیت هوای داخلی تعجب می کنید. بیایید نگاهی به مراحلی که می‌توانید برای تنفس بهتر و سالم تر در داخل ساختمان بردارید بیاندازیم.

سیستم تهویه

تهویه مظبوع، یعنی انجام عملیاتی بر روی هوای محیط اطرافمان جهت بهتر و مطبوع تر کردن هوا، در واقع این فرآیند به این جهت انجام می شود که بتوان محیط زندگی یا صنعتی یا کاری را جهت زیستن یا فعالیت کردن به یک محیط دلپذیرتر تبدیل کرد.

برای ایجاد یک هوای دلپذیر و تهویه مطبوع می توان از دستگاه و سیستم های تهویه مطبوع استفاده کرد و به یک نتیجه دلبخش رسید.

همانطور که گفتیم تهویه بخشی جدایی ناپذیر از سیستم تهویه مطبوع است. برای اطمینان از اینکه هوایی که تنفس می کنید به طور مداوم بازیافت و از هر گونه آلودگی پاک می شود، بسیار مهم است. انباشته شدن هوای راکد می‌تواند باعث مشکلات رایجی مانند گرفتگی اتاق، تجمع بو یا مشکلات بسیار جدی‌تر مانند سطح بیش از حد دی اکسید کربن شود. یک سیستم تهویه خوب می تواند هوای تازه را در سراسر اتاق به گردش درآورد، آن را تصفیه کند.

» هواساز صنعتی چیست؟

سطوح رطوبت داخلی را بررسی کنید

در آب و هوای مرطوب، کنترل رطوبت نیز یک نکته مهم است. از سیستم تهویه برای حذف رطوبت هوا استفاده می شود و در شرایط عادی این آب در فضای باز از طریق یک سری لوله های تخلیه، تخلیه می شود. با گذشت زمان، این لوله ها ممکن است مسدود یا آسیب ببینند و در نتیجه مسدود شوند. این زمانی است که رطوبت می تواند در سراسر سیستم تهویه مطبوع پخش شود و به محلی برای رشد کپک و کپک تبدیل شود. این باعث ایجاد باکتری هایی می شود که می توانند از طریق مجاری پخش شوند و باعث بیماری شوند، به همین دلیل است که توصیه می شود سیستم تهویه مطبوع خود را به طور معمول بررسی کنید.

به طور مشابه، سطوح رطوبت پایین نیز می تواند باعث نگرانی عمده در صورت نادیده گرفتن برای مدت طولانی تر شود. می تواند پوست و مجرای بینی شما را تحریک کرده و باعث التهاب شود. برای بالا بردن سطح رطوبت پایین می توانید از یک مرطوب کننده، یک آبنمای داخلی یا حتی گیاهان استفاده کنید.

سازمان حفاظت از محیط زیست، سطح رطوبت بین 30 تا 60 درصد پیشنهاد می کند. با این حال، به عنوان یک قانون کلی، سطح بهینه رطوبت در ساختمان ها برای سیستم ایمنی تنفسی شما و کاهش عفونت های تنفسی باید بین 40-60٪ باشد.

اندازه گیری سطوح آلاینده

ترکیبات آلی فرار مختلف (VOCs) را می توان اندازه گیری کرد. این کار را می توان با خرید یک سنسور VOC انجام داد. علاوه بر این، توسط یک متخصص که می تواند منابع آلوده کننده هوا را نیز شناسایی کند، یک بررسی کامل انجام دهید. یک حسگر VOC سطح ترکیبات مضر را نشان می دهد و می توانید آنها را با دستورالعمل های ارائه شه مطابقت دهید. همچنین می توانید از بخش بهداشت محلی خود کمک بگیرید تا در مورد راه حل های موجود کیفیت هوای داخل خانه اطلاعات کسب کنید.

برای مطالعه بیشتر » آیا می دانید چیلر هوا خنک چیست و چه تفاوتی با چیلر آب خنک دارد؟

تعمیر و نگهداری سیستم تهویه مطبوع

برای یک سیستم تهویه مطبوع، فیلترها اولین خط دفاعی در برابر آلاینده های فضای باز هستند. آنها برای جذب آلاینده ها و محدود کردن آنها از ورود به فضای داخلی طراحی شده اند. با گذشت زمان، آنها می توانند پر از گرد و غبار و کثیفی شوند و کارایی آنها کاهش می یابد. حالا آنها بیشتر از اینکه سودی داشته باشند ضرر می کنند. از این رو، معاینات روتین و تعویض فیلتر هوا برای جلوگیری از گرفتگی خطوط هوا الزامی است. برای سیستم‌های بدون کانال، یک کنترل‌کننده وضعیت هوا هوشمند می‌تواند زمان تعویض فیلتر را به شما بگوید.

انواع دیگری از فیلترها نیز وجود دارد که می توانند ذرات ریزتر را حذف کنند. اینها برای افراد مبتلا به آلرژی توصیه می شود. به طور مشابه، سیستم‌های کانالی، کانال‌ها باید مرتباً بازرسی شوند. جوندگان و حتی پرندگان گاهی اوقات می توانند در داخل مجرا پناه ببرند. این می تواند منبع بوی بد در سیستم تهویه شما باشد.

دستگاه های تصفیه هوا

اگر به دنبال حذف این میکروارگانیسم‌ها از هوای خود هستید، یک دستگاه تصفیه هوای داخلی ضروری است. فیلتر هوای داخلی یک سیستم تهویه مطبوع فقط برای ذرات بزرگتر مناسب است. یک فیلتر هپا سنگین برای به دام انداختن ذرات 0.3 میکرون و بالاتر خوب است. در همین حال، میدان های الکترواستاتیک برای گرفتن ذرات میکروسکوپی مانند ویروس ها استفاده می شود.

علاوه بر این، فیلترهای زغال فعال نیز می توانند برای جذب مقادیر زیادی از ذرات میکرون استفاده شوند. آنها می توانند محیط داخلی را تمیز نگه دارند. 450 گرم زغال چوب فعال می تواند 100 هکتار مساحت داشته باشد.

دستگاه های تصفیه هوا با اشعه ماوراء بنفش در حال حاضر به یک انتخاب محبوب در صنعت تبدیل شده اند. همانطور که از نام آن پیداست، فیلترهای هوای UV باکتری ها و ویروس ها را با منفجر کردن آنها با اشعه ماوراء بنفش از بین می برند. با عبور باکتری از آن، آنها را می کشد.

تاثیر هوا داخل ساختمان

در حالی که این ممکن است نامربوط به نظر برسد، اما هوای خانه شما می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر بگذارد. در این صورت منبعی برای انتشار ذرات معلق در هوا یا نفوذ در هوا نخواهد بود. به همین ترتیب، در فصل تابستان نیز می توان همین کار را انجام داد. می تواند به بهبود تهویه داخلی کمک کند و کمتر به تجهیزات تهویه مطبوع وابسته باشد.

تعمیر و نگهداری سیستم تهویه مطبوع

تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه ترین راه حل برای حفظ محیط زندگی سالم است. همیشه علائمی که کولر گازی شما نیاز به تنظیم دارد را در نظر داشته باشید. اگر سیستم تهویه مطبوع شما در شرایط مناسبی نباشد، قطعاً کیفیت هوا به خطر می افتد. روش های معمول تعمیر و نگهداری، از جمله تمیز کردن و تعویض فیلترهای هوا، و کویل های اواپراتور، بسیار مهم هستند.

اگر در خانه سیگاری دارید، فیلترهای هوا می توانند به سرعت با ذرات دود مسدود شوند. بوی مشخصی از خود به جا می گذارد که گاهی اوقات می تواند اهالی خانه را اذیت کند. ایرادات بیشتری برای کیفیت هوای داخل خانه شما به دلیل سیگار کشیدن در داخل خانه وجود دارد مانند جذب گرد و غبار باقیمانده اتاق، تهویه متقاطع در سراسر خانه و نشت به دیوارها و سقف ها. باید مراقب بود که لوله های زهکشی نیز تمیز باشند و هیچ کپکی در آن رشد نکند.

یکی دیگر از مزایای این بررسی ها این است که می توانید به سرعت هر گونه نشتی مشکوک را در کویل های مبرد پیدا کنید. آنها می توانند منبع گازهای مضر در خانه شما باشند و منجر به نشت مونوکسید کربن مرگبار شوند.

کلام آخر

اکنون می توانیم اهمیت کیفیت هوای خوب داخل خانه برای زندگی سالم را درک کنیم. نه تنها خانواده شما را ایمن نگه می دارد، بلکه به عنوان صاحب محل کار، در هزینه های پزشکی اضافی نیز صرفه جویی می کند. علاوه بر این، هزینه‌های بیمه را نیز پوشش می‌دهد، که منجر به بهره‌وری بیشتر کارکنان می‌شود. اجرای تمام اقدامات ذکر شده در بالا، کیفیت هوای داخلی فضای شما را بهبود می بخشد و منجر به زندگی شادتر می شود!

شرکت هوا صنعت تاو تولید کننده انواع مینی چیلر، هواساز صنعتی، چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی و…. میباشد. برای دریافت مشاوره تخصصی و انتخاب سیستم تهویه مورد مناسب تماس بگیرید.

زمان پیشنهادی برای مطالعه : 10 دقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *