کاربرد داکت اسپلیت

کاربرد داکت اسپلیت

آیا کاربرد داکت اسپلیت را می دانید؟ می دانید داکت اسپلیت چیست؟ از طرز عملکرد داکت اسپلیت چه می دانید؟ آیا ویژگی ها و مزایای داکت اسپلیت را می دانید؟

داکت اسپلیت یک سیستم تهویه هوای مطبوع است که در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، هتل ها و… نصب می شود. ایجاد تهویه هوای مطبوع در یک محیط مسکونی و یا اداری به صورت یکنواخت و با یک مهندسی ساده از کاربرد داکت اسپلیت است.

طرز عملکرد داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها از دو بخش هواساز و کندانسور تشکیل شده اند. هواساز دستگاهی است که در قسمتی از سقف کاذب ساختمان جاگذاری می شود.

از این هواساز کانال کشی هایی به اتاق ها و بخش های مختلف ساختمان کشیده می شود و جریان گرم و سرد هوا از این هواساز ها وارد کانال ها شده، به اتاق ها، راهروها و بخش های مختلف ساختمان می رسد.

این کانال ها همانند کانال کولر های آبی هستند اما اندازه ی آنها باریک تر و کوچکتر است. اما باید توجه داشت که هواساز ها در قسمت های از ساختمان نصب می شوند که سر و صدای آن ها برای کسی مزاحمت ایجاد نکند.

هواساز های داکت اسپلیت با لوله های پلاستیکی و مسی به کندانسور ها متصل می شوند. این کندانسور ها هستند که باعث ایجاد هوای سرد و گرم در هواساز های داکت اسپلیت می شوند.

نکات مورد توجه در محل نصب داکت اسپلیت

  • کندانسور ها در خارج از ساختمان نصب می شوند چرا که باید به منظور تهویه هوای بهتر به فضای باز دسترسی داشته باشند.
  • کندانسور ها نباید بر روی زمین و همچنین در زیر نور آفتاب نصب شوند. به همین منظور اغلب مشاهده می کنیم که کندانسور ها را بر روی بدنه ی ساختمان های چند طبقه در سمت شمال ساختمان، جایی که در معرض نور آفتاب قرار نگرفته است در بین زمین و هوا، بر روی بدنه ی ساختمان نصب می کنند، تا نه در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرد و نه بر روی زمین باشد.

موارد استفاده از داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها در سرمایش ساختمان عملکرد خوبی دارند، اما برای گرمایش محیط به عنوان یک سیستم کارآمد شناخته نشده اند. داکت اسپلیت ها عملکرد ضعیفی در گرمایش محیط دارند و در فصل زمستان برای گرم کردن محیط حتما باید از یک سیستم مکمل دیگر، همانند پکیج یا موتورخانه برای گرم کردن محیط استفاده کرد.

می توان از داکت اسپلیت ها برای سرمایش خوب و گرمایش نسبتا راضی کننده برای ساختمان های مسکونی، مراکز اداری، مراکز تجازی، ویلا ها، هتل ها و یا رستوران ها استفاده کرد.

ویژگی ها و مزایای کاربرد داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت ها خاصیت و مهارت عجیبی در پخش یکنواخت سرما و گرما در محیط یک خانه ی مسکونی و یا اداری و یا راهرو های یک هتل یا مسافرخانه دارند. هوای سرد و گرم داکت اسپلیت ها به طور یکنواخت از طریق کانال های مخصوصشان در فضاهای مختلف پخش می شود.
  • داکت اسپلیت ها هر ساله نیاز به تعمیر و بررسی ندارند. به راحتی قابل نگهداری هستند و در صورتی که نیاز به تعمیر داشته باشند تعمیر آنها وقت و هزینه ی زیادی نمی برد.
  • راه اندازی این داکت اسپلیت ها بسیار ارزان است.
  • داکت اسپلیت ها نیازی به تکنسین نگهدارنده ندارند.
  • یکی از فواید بسیار مفید داکت اسپلیت ها تولید اکسیژن و هوای کافی برای واحد هایی هست که کانال های داکت اسپلیت در داخل آن ها قرار دارند.
  • کیفیت هوایی که از داکت اسپلیت ها وارد فضای اتاق ها می شود نصبت به کیفیت هوای تولیدی بسیاری از دستگاه های تصفیه هوای مطبوع دیگر بازار بالاتر است.
  • می توان کانل های هوای داکت اسپلیت ها را به صورت افقی نیز ثبت کرد چرا که داکت ها و کانال های آن ها بسیار کوچک هستند.

معایب کاربرد داکت اسپلیت

  • مصرف برق داکت اسپلیت ها نسبت به اسپلیت های دیواری و یا چیلر ها به مراتب بیشتر است.
  • در بعضی از ساختمان ها فضایی برای قرار دادن یونیت های داخل داخلی داکت اسپلیت وجود ندارد و به همین منظور آن ها در مکانی نصب می شوند که ممکن است سر و صدای آن ها موجب آزار اذیت ساکنین بشود.
  • نمی شود از داکت اسپلیت ها در بالای آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی استفاده نمود.
  • و در آخر در باره ی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت باید گفت که این سیستم گرمایشی به تنهایی نمی تواند در گرمایش خانه موفق باشد و اغلب در کنار سیستم گرمایش داکت اسپلیت ها نیاز به یک سیستم گرمایش مکمل وجود دارد.

هوا صنعت تاو

شرکت هوا صنعت تاو با بیش از یک دهه سابقه فعالیت در عرصه تولید انواع چیلر و هواساز  تولیدکننده انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد.

چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک، مینی چیلر، چیلر هوایی، هواساز صنعتی، فن کوئل، ایرواشر صنعتی و برج خنک کننده از محصولات این شرکت است. این محصولات هر کدام ویژگی ها ی منحصر به فرد خود را دارد و کاربرد مختص به خود را دارد.

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا می توانید با متخصصین ما در هوا صنعت تاو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *